Ilmastoannos

Pääkaupunkiseudun ravintoloissa nautitaan ilmastoystävällisiä annoksia

Ilmastoannos-kampanja nostaa ilmastoystävälliset annokset ravintoloiden ruokalistoille 25.10–28.11.2021. Pääkaupunkiseudulta kokeiluun on ilmoittautunut noin 50 ravintolaa, jotka tarjoilevat päivittäin vähintään yhden ilmastoannoksen. Ilmastoannoksen hiilijalanjälki on keskimääräistä pienempi ja sen tunnistaa sinivalkoisesta Ilmastoannos-merkistä. Kokeilun jälkeen Ilmastoannos-merkki jää ravintoloiden käyttöön.

Ilmastoannos-kampanjassa mukana olevat ravintolat saavat käyttöönsä hiilijalanjälkilaskurit ja sitoutuvat nostamaan ilmastoannokset ruokalistoilleen. Ravintola-asiakkaille helposti tunnistettava Ilmastoannos-merkki tarjoaa tietoa ilmastoystävällisistä valinnoista sekä vaivattoman tavan vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeen. Ravintola-alan toimijoiden kanssa yhteistyössä kehitetty Ilmastoannos-kampanja on osa Forum Virium Helsingin koordinoimaa Mission Zero Foodprint -hanketta.

Mikä ilmastoannos?

Ilmastoannos-merkki voidaan antaa ruoka-annokselle, jonka raaka-aineiden yhteenlaskettu hiilijalanjälki on enintään 1,0 kg CO2e, eli reilusti alle suomalaisen keskiarvon. Tällä hetkellä suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki ruokailun osalta on noin 4,8 kg CO2e päivässä. Sitran mukaan ruuan hiilijalanjäljen tulisi pienentyä tulevaisuudessa 60% mikäli halutaan päästä asetettuihin ilmastotavoitteisiin.

Pienilläkin ruokavalion muutoksilla voi tuntuvasti vähentää omaa hiilijalanjälkeä. Esimerkiksi sekaruokavalion ilmastovaikutusta voi pienentää noin 30–40% muuttamalla ruokavaliota enemmän kasvispainotteiseksi. Tämä periaate toteutuu myös ilmastoannoksissa: annokset ovat kasvisvoittoisia, vaikka voivatkin sisältää myös eläinperäisiä raaka-aineita.

Ravintolat lähteneet innostuneesti mukaan

Ilmastoannos-kampanja rohkaisee ravintoloita tarjoamaan asiakkailleen ilmastoystävällisiä vaihtoehtoja ja antaa käyttöön työkalut annosten hiilijalanjäljen laskentaan. Kampanja onkin otettu ravintoloissa innostuneesti vastaan ja mukaan on ilmoittautunut noin 50 toimipistettä pääkaupunkiseudulta. Ilmastoannoksia tarjoavat esimerkiksi Dylanin ravintolatSofia HelsinkiSushibar+WinePalmian ravintolat ja Löyly.

”Koemme tärkeäksi tarjota asiakkaillemme tietoa ruoan ilmastovaikutuksista, sillä se on arvojemme mukaista toimintaa. Osana ilmastotoimia ja liiketoiminnan kehittämistä Dylan ravintoloissa pohditaan myös keinoja esimerkiksi kierrätyksen tehostamiseen ja hävikkiruuan minimoimiseen”, kertoo markkinointipäällikkö Miia Pirttijärvi Soupster Familysta.

Vastuullisuuskysymykset ovat ravintola-alalla keskeisiä ja yhä useampi ravintola haluaa omalta osaltaan tukea pyrkimyksiä kohti hiilineutraalisuustavoitteita. Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja hallitusohjelman mukainen kansallinen tavoite on 2035.

”Ilmastovaikutukset ovat keskeinen teema pääkaupunkiseudun elinkeinotoiminnan edistämisessä ja ne ovat tärkeitä myös kaupunkilaisille. Hiilineutraalisuustavoitteisiin pääsemiseksi on olennaista luoda kuluttajille mahdollisuuksia tehdä ekologisia valintoja helposti. Ilmastoannoksen avulla voidaan kehittää kulutustottumusten läpinäkyvyyttä ja siten mahdollistaa ympäristön kannalta kestävämmät valinnat”, sanoo Jukka-Pekka Tolvanen, ravintolayhteistyöstä vastaava Helsingin kaupungin yritysasiamies.

Ilmastoannos-kampanjan toteuttaa Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki. Mukana yhteistyössä ovat Helsingin kaupunkiHSYUnilever Food SolutionsJamixClonetLounastajaTableOnline ja Positive Impact. Kampanja on osa Euroopan aluekehitysrahaston ja Uudenmaan liiton rahoittamaa Mission Zero Foodprint -hanketta, jonka tavoitteena on auttaa ravintoloita ja muita ruokapalveluyrityksiä kohti hiilineutraalimpaa toimintaa.

Ilmastoannos-kampanjaan osallistuvat ravintolat löytyvät täältä.

Lue lisää Ilmastoannos.fi-osoitteesta.

Mission Zero Foodprint -hankkeen tavoitteena on kehittää Uudenmaan alueen pienten ja keskisuurten ravintola- ja ruokapalveluyritysten toimintaa hiilineutraalimmaksi, sekä vahvistaa alan yritysten välistä yhteistyötä. Hankkeen koordinaattorina toimii Forum Virium Helsinki ja toisena toteuttajana Laurea-ammattikorkeakoulu. Vuosina 2019–2021 toteutettavan hankkeen rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Uudenmaanliitto. 

Lisätietoja:

Kaisa Spilling

Development Manager


#smartkalasatama #agilepiloting #livinglab #co-creation Mobile: +358 40 744 8831 kaisa.spilling(at)forumvirium.fi

 Annamaria Rossi

Projektipäällikkö


#fiksukalasatama #virtuaalivehreä #missionzerofoodprint puh. +358 50 491 2270 annamaria.rossi(at)forumvirium.fi

  
Sydänmerkki - Suvi Laine

Keittiöjärjestelmä laskee ravintosisällöt nopeasti ja luotettavasti Sydänmerkki-ruokaohjeille

Mari Olli toimii Sydänliitossa Sydänmerkin tuotepäällikkönä ja työskentelee erityisesti ammattikeittiöasiakkaiden kanssa. Työssään Mari käyttää paljon JAMIX-ohjelmistoa, jonka avulla hän tekee ja kehittää reseptiikkaa sekä kuluttajille että ammattikeittiöille yhteistyössä ruokatalojen kanssa.

Ruokapalveluiden tarjoamalla ruualla on suuri kansanterveydellinen merkitys ja Sydänliitossa halutaan helpottaa ammattikeittiöiden työtä terveellisen ruoan tarjoajina. Sydänliitto onkin panostanut ruokapalveluiden valmistaman ruuan ravitsemuslaadun kehittämiseen yli 30 vuotta.  Konkreettisena esimerkkinä tehdystä työstä ovat erilaiset työkalut – esimerkiksi kriteeristöt ja mittarit, sekä Sydänmerkki-ateria – joiden tarkoitus on ollut tukea toimijoita ruuan ravitsemuslaadun varmistamisessa, ravitsemussuositusten mukaan.

JAMIX-keittiöjärjestelmä tukee Sydänjärjestön toimintaa monipuolisesti

Sydänmerkin Internet-sivulla julkaistavien ruokaohjeiden ravitsemuslaatu tarkastetaan aina JAMIX-järjestelmästä saatavista laskelmista ja tarvittaessa ohjeita kehitetään suosituksia vastaavaksi. Lähitulevaisuudessa julkaistaan ruokaohjeiden hintatietoja – näissäkin laskelmissa JAMIX on ollut apuna. Ruokaohjeita julkaistaan myös ammattikeittiöiden käyttöön JAMIX-reseptipankissa.

JAMIX Menu -palveluun on saatavilla Sydänmerkki, jonka avulla merkin käyttöoikeuden haltijat voivat tuoda terveelliset ateriavaihtoehdot helposti loppuasiakkaidenkin näkyville. ”Ruokapalveluiden hyvän työn ja vastuullisen toiminnan esilletuontiin Sydänmerkin avulla kannattaa panostaa”, Mari kehottaa. Hän kehuu myös järjestelmän käytettävyyttä: ”JAMIX on käytännönläheinen ja helppo ohjelma käyttää!”

Tyypillisimmin JAMIX-ohjelmaa käyttävät Sydänliiton työntekijät, jotka laskevat ohjelman avulla ravintoarvoja erityyppisille ruokaohjeille. Ohjelmalla on helppo tehdä erilaisia versioita ruokaohjeista ja niiden avulla osoittaa, kuinka suuri vaikutus ravintosisältöön on vaikkapa vain yhden ruoka-aineen muutoksella.

JAMIX-järjestelmän avulla tiedonhallinta on sujuvaa

JAMIX-järjestelmän selainpohjaisuus on tärkeä ominaisuus Sydänjärjestölle. Ohjelmaa voidaan sujuvasti käyttää eri koneilta tai vaikkapa tabletilta, eikä käyttö ole sidottu tiettyyn työasemaan – kaikki tieto myös säilyy tallessa ohjelmassa. ”Ravintosisältöjen laskeminen tietenkin on aivan ylivertaisen nopeaa JAMIX-järjestelmällä verrattuna siihen, että tiedot laskettaisiin käsin. Samalla saadaan luotettavampaa tietoa, kun inhimillisten virheiden määrä laskelmissa pienenee” Mari nauraa.

”Vaikea ajatella, että ravitsemusalalla palattaisiin manuaaliseen työhön, tämä on niin paljon tehokkaampaa – nopeampaa ja tarkempaa” pohtii Mari. ”Asioiden pitää sujua ripeästi, ei enää ole aikaa tehdä tämän tyyppisiä asioita ilman järjestelmiä” Mari toteaa. Aina on myös töitä, joissa ihmistä ei voi korvata, mutta järjestelmien avulla näistäkin asioista huolehtimiseen jää enemmän aikaa. Sydänterveyden kannalta positiivinen asia sekin.


Jamix on ravitsemisalan asiantuntija yli 30 vuoden kokemuksella

Ravitsemisalan asiantuntemus rakentuu Jamixilla vuosikymmenten kokemukseen ammattikeittiöiden toiminnasta

teksti: Anna Skyttä

 

Ravitsemisalan syvällinen ja monipuolinen tuntemus rakentuu Jamixilla 31 vuoden kokemukseen ammattikeittiöiden toiminnanohjauksesta. Työtä helpottavaa järjestelmää kehitettäessä ymmärrys ja kiinnostus keittiön toimintaan käytännön tasolla on äärimmäisen tärkeää. Yrityksen perustamisesta lähtien Jamixilla onkin kuunneltu asiakkaiden tarpeita. Lisäksi yrityksessä työskentelee lukuisia henkilöitä, jotka ovat ennen Jamixille tuloaan työskennelleet ravitsemisalalla. Voimme siis rinta rottingilla todeta, että tunnemme erityyppisten ammattikeittiöiden toiminnan ja siihen liittyvät vaatimukset todella hyvin.

 

Monipuoliset ja kattavat toiminnot ammattikeittiön tarpeisiin

JAMIX-keittiöjärjestelmää on jo kolmen vuosikymmenen ajan kehitetty niin asiakkailta tulleiden toiveiden perusteella kuin oman innovoinnin kautta. Perusjutut ja -toiminnallisuudet – kuten ruokaohjeet ja ruokalistat sekä niihin liittyvät laskelmat, varastonhallinta sekä ateriatilaukset – ovat olleet mukana jo alkumetreiltä lähtien.

Maailma kuitenkin muuttuu jatkuvasti, hallittavan tiedon määrä lisääntyy ja teknologiat kehittyvät. JAMIX-järjestelmää onkin jatkuvasti kehitetty eteenpäin, jotta se palvelisi ammattikeittiöiden toimintaa mahdollisimman hyvin. Perustoiminnallisuuksia on paranneltu ja järjestelmään on vuosien varrella lisätty lukuisia hyödyllisiä toimintoja sekä innovatiivisia ratkaisuja, jotka helpottavat keittiön työtä. Toiveita ja ideoita järjestelmän edelleen kehittämiseksi riittää runsaasti vielä kolmen vuosikymmenen jälkeenkin. Niinpä Jamixilla kehitetään uusia, keittiötyötä helpottavia ominaisuuksia tälläkin hetkellä!

 

Asiantuntevat palvelut apuna niin ohjelman käyttöönotossa kuin sen jälkeenkin

Asiakkaat kehuvat usein JAMIX-järjestelmää selkeäksi ja helpoksi käyttää. Jamix on saanut helppokäyttöisyydestä tunnustusta myös muun muassa amerikkalaisen National Restaurant Association Show:n taholta. Kyseissä tapahtumassa vuonna 2019 JAMIX-keittiöjärjestelmä palkittiin Kitchen Innovation Award -palkinnolla. Palkintoraati nosti perusteluissaan esiin monipuolisten toiminnallisuuksien lisäksi juuri helppokäyttöisyyden.

Helppokäyttöisenkin ohjelman kanssa voi toisinaan tarvita apua. Etenkin suuremmissa organisaatioissa ohjelman käyttöönotossa kannattaa hyödyntää Jamixin asiantuntijoita. Kaikki Jamixin kouluttajat ovat joko työskennelleet ravitsemisalalla tai keränneet asiantuntemuksensa pitkän työsuhteen myötä. Pienemmissä asioissa Jamixin tukipalvelut vastaavat ripeästi niin teknisiin kuin ohjelman toimintoihin liittyviin kysymyksiin. Asiantuntijuus ja laatu ovat Jamixille tärkeitä myös tukipalveluissa, ja asiakastyytyväisyys lähenteleekin sataa prosenttia. Jos oma aika ei riitä ohjelman perustietojen ylläpitoon, Jamixilta voi hankkia myös pääkäyttäjäpalvelua, jota hoitaa ammattikeittiön toimintatavat tunteva asiantuntija.

 

Vakaa, luotettava ja turvallinen kumppani

JAMIX-keittiöjärjestelmä on käytössä tuhansissa ammattikeittiöissä ja sen avulla valmistetaan yli miljoona ateriaa päivittäin. Jamixin asiakaskuntaan kuuluu tuoreiden tulokkaiden lisäksi runsaasti asiakkaita, jotka ovat käyttäneet JAMIX-järjestelmää todella pitkään. Mukana on edelleen myös asiakkaita aivan yrityksen alkuajoilta saakka. Suomalaisten lisäksi ohjelmaa käyttävät tänä päivänä ravitsemisalan ammattilaiset muun muassa Australiassa, Yhdysvalloissa ja Hong Kongissa.

Toiminta tässä laajuudessa on mahdollista Jamixin asiantuntevan ja vahvan organisaation myötä. Se takaa sekä ohjelmistopalvelun että siihen liittyvien tukipalveluiden toimivuuden niin isoille kuin pienille ravitsemisalan toimijoille. Jamix on 31 vuotta toimineena yrityksenä vakiintunut ja vakaa mutta ei millään muotoa paikalleen pysähtynyt.

Suomen Punainen Risti avustusleirikeittiö

Ruokaohjeiden skaalaus on tärkeässä roolissa Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskuksessa

Suomen Punainen Risti on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä ja osa Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälistä liittoa. Suomen Punaisen Ristin toiminta-alueisiin kuuluu myös kansainvälinen avustustyö katastrofi- ja kriisialueilla. Avustuslähetykset kotimaahan ja maailmalle lähtevät Suomen Punaisen ristin logistiikkakeskuksesta Tampereen Kalkusta.

 

Logistiikkakeskuksen reseptiikkaa hallitaan JAMIX-keittiöjärjestelmässä

Outi Amanor toimii projektisuunnittelijana logistiikkakeskuksessa ja vastaa hankinnoista yhdessä eri yksiköiden vastuuhenkilöiden kanssa. Esimerkiksi kenttäsairaalan mukana voidaan Suomesta tarvittaessa lähettää katastrofialueelle myös keittiön laitteisto ja tarvikkeet. Silloin Outin tehtävänä on suunnitella, paljonko ruokatarvikkeita tarvitaan mukaan. Tuotteita ostetaan paikallisesti heti kun se turvallista, mutta Suomesta lähdettäessä on varauduttava riittävällä määrällä hyvin säilyviä elintarvikkeita, jotta yksikön työntekijöiden ruokahuollosta voidaan huolehtia vähintään ensimmäisten päivien tai viikkojen ajan.

Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskuksella on ollut JAMIX-ohjelmisto käytössään vuodesta 2016 alkaen. Yhteistyö lähti liikkeelle harjoittelijan vinkattua opiskeluaikana käyttämästään JAMIX-järjestelmästä Outille. Nyt Outi on luonut logistiikkakeskuksen JAMIX-ohjelmaan reseptiikan, jonka pohjalta tarvittavien ruoka-aineiden määrä pystytään laskemaan valmiiksi eri henkilöstömäärille ja eri pituisille ajanjaksoille.

Tavanomainen reseptiikka ei logistiikkakeskuksen käyttöön sovellu, vaan Outi on muokannut perusreseptiikkaa esimerkiksi korvaamalla tuoretuotteet kuiva-aineilla. ”Reseptiikkaa muokatessani havahduin siihen, kuinka paljon Suomessa käytetään maitotaloustuotteita ja tuoreita puolivalmisteita” Outi kertoo. ”Näiden raaka-aineiden korvaaminen leiriolosuhteissa säilyvillä tuotteilla on haastavaa. Paikallisesti pyritään ostamaan tuotteita heti kun se on turvallisuus huomioiden mahdollista, mutta alkuvaiheessa tarvitaan reseptiikkaa, joka voidaan valmistaa ilman tuoretuotteita”, jatkaa Outi.

 

Ruokaohjeita skaalataan kulutuksen ja tarpeen mukaan

Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskus ei ole kaikkein tyypillisin JAMIX-asiakas, mutta Outi näkee valtavasti potentiaalia ohjelmiston hyödyntämiseen myös tämän tyyppisessä toiminnassa. ”Annosmäärän ja -koon vaihtaminen on todella tärkeä toiminto.” Outi mainitsee. ”Aamupuuron raaka-aineet on helppo laskea käsin, mutta kun puhutaan kymmenistä ja sadoista tuotteista, on homma jo paljon hankalampaa.”

Ensimmäisen kahden viikon aikana ruoan kulutus leirissä on suurempaa, koska leiriä pystytettäessä työ on todella fyysistä. Pikkuhiljaa työ kevenee ja sitä myötä myös ruoan kulutus vähenee ja annoskokoja voidaan pienentää. ”Pitkän työpäivän jälkeen tuore leipä maistuu ihanalta ja tutut ruokalajit myös auttavat jaksamaan henkisessä paineessa” kertoo Outi. Kokin työpanos on todella tärkeä avustustyöntekijöiden leirissäkin! Kokit – kuten muutkin avustustyöntekijät – valitaan mukaan komennuksille Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijäreservistä. Avustustyöntekijäreserviin voi hakea mukaan 1–2 kertaa vuodessa järjestettävän IMPACT-koulutuksen kautta.

 

Toimivat laitteet ja infrastruktuuri takaavat toiminnan katastrofialueella

Kokeilla on leirissä yleensä käytettävissään kaikki tavanomaiset suurtalouskeittiön laitteet, mutta telttaolosuhteissa, ja sähkö tulee tietysti generaattorin kautta. Keittiössä on jopa veden lämmitin ja astianpesukone. ”Käsin ei siis kenenkään tarvitse leiriolosuhteissakaan tiskata” Outi naurahtaa. Astianpesukoneen käyttöä puoltaa myös katastrofialueilla korostuva korkean hygieniatason vaatimus. Veden saanti ei yleensä ole ongelma, sillä oma vedenpuhdistusyksikkö takaa puhtaan veden saannin, kunhan raakavettä vain on saatavilla. Myös Internet pyritään yleensä saamaan kriisialueilla toimintaan mahdollisimman nopeasti jo turvallisuussyistä.

Selainpohjainen JAMIX-ohjelma, jota voi käyttää esimerkiksi tabletilla, vaikuttaisikin soveltuvan kriisialueille hyvin. Käyttöä ei vielä ole testattu ”tosi toimissa”, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja reseptiikkaan perustuvat laskennat auttavat välttämään ruokahuoltoon liittyviä ylimääräisiä ikäviä yllätyksiä kohteessa.

 

JAMIX-keittiöjärjestelmä on vastannut ruokatuotannon haasteisiin digitalisaation avulla jo 30 vuoden ajan. Toimitusjohtaja Mikko Jaatisen sanoin ”Merkittäviä tuloksia voidaan saavuttaa nopeasti ja IT:n avulla mahdollisuudet parantaa prosesseja ovat rajattomat.” Kun ruokatuotannossa tarvittavat laskelmat hoituvat tehokkaasti ja luotettavasti keittiöjärjestelmän avulla, voivat ihmiset keskittyä sellaiseen työhön, jota ei digitaalisesti voi hoitaa – vaikkapa sen tuoreen leivän leipomiseen.

Monipuolinen järjestelmä tuo helppoutta ammattikeittiöön

Mitä kokonaisvaltaisempi keittiöjärjestelmä, sitä enemmän se helpottaa työtä ammattikeittiössä

Teksti: Anna Skyttä

 

Laaja ja paljon toimintoja sisältävä järjestelmä voi äkkiseltään kuulostaa raskaalta ja hankalalta käyttää. Järjestelmän käytettävyys ei kuitenkaan riipu sen sisältämien toimintojen määrästä. Helppokäyttöinen järjestelmä on helppo käyttää riippumatta siitä, onko siinä vähän vai paljon toimintoja ja riippumatta siitä, ovatko kaikki järjestelmässä olevat toiminnot käytössä. Itse asiassa vähän toimintoja sisältävä järjestelmä voi muodostua raskaaksi ja hankalaksi käyttää, jos se ei tue toimintaa optimaalisesti eli koko prosessin kattavasti. Tietojärjestelmien perimmäinen tehtävä on helpottaa työtä tiedon hallinnan ja käsittelyn sekä tiedon välittämisen myötä. Jos järjestelmä auttaa vain jossain prosessin osassa, loppuosa täytyy hoitaa ilman järjestelmää, mikä on väistämättä työläämpää ja vie enemmän aikaa.

 

Ammattikeittiön toimintaan liittyy paljon tietoa

Ruokaohjeet kertovat mitä raaka-aineita tietyn ruuan valmistamiseen tarvitaan ja kuinka paljon. Raaka-aineisiin liittyy tieto mahdollisista allergeeneista sekä ravitsemuksellisesta sisällöstä. Lisäksi raaka-aineisiin liittyy toimittajilta saatava hintatieto. Ruokalista kertoo mitä pitää valmistaa, milloin ja kuinka paljon. Ruokalistan perusteella saadaan myös tietää tarvittavien raaka-aineiden määrä. Ruokalistan ravitsemukselliset tiedot sekä ateriakokonaisuuksien kustannukset ovat monessa keittiössä keskeisessä roolissa. Tieto ruokavarastossa olevien raaka-aineiden määristä ja arvosta on niin ikään oleellinen.

Kaikkia edellä mainittuja tietoja – ja tässä ei ole menty kovinkaan yksityiskohtaiselle tasolle – tarvitaan ammattikeittiön toiminnan pyörittämiseen. Melkeinpä kaikki tiedot ovat myös jollain tavalla sidoksissa toisiinsa. Jos yhtä tietoa on tarvetta muuttaa, sillä todennäköisesti on vaikutusta myös moneen muuhun tietoon. Keittiöjärjestelmä, jossa kaikki tarvittavat tiedot ovat ensinnäkin tallessa ja joka sen lisäksi yhdistää tietoja toisiinsa sekä hoitaa automaattisesti esimerkiksi monia laskelmia, on todellinen työtä helpottava ja nopeuttava työkalu.

 

Tiedon välittäminen omalle organisaatiolle, toimittajille ja asiakkaille

Jos keittiössä työskentelee enemmän kuin yksi henkilö, tulee jo tarve jakaa tietoa oman organisaation sisällä. Suuremmissa organisaatioissa ja ketjutoiminnassa tiedon jakamisen tarve kasvaa. Niissä voidaan tehdä myös sisäisiä ruoka- ja ateriatilauksia valmistaville keittiöille. Toimittajille taas välitetään ruuan valmistamiseen tarvittavien raaka-aineiden ostotilaukset.

Asiakkaille julkaistaan yleensä vähintään ruokalistan perustiedot joko paperille tulostettuna tai sähköisesti esimerkiksi nettiin. Laki asettaa tiettyjä vaatimuksia kuluttajille ilmoitettavista elintarviketiedoista, joten muun muassa tuoteselosteiden ja allergeenitietojen tulisi olla helposti saatavilla, mikäli niitä ei ole julkaistu ruokalistan yhteydessä.

Keittiöjärjestelmä, jossa hallitaan kaikki keittiön ydintoimintoihin liittyvät tiedot, tekee tiedon välittämisen sujuvaksi, oli sitten kyseessä oman organisaation sisäinen tiedonvälitys tai tiedonvälitys keittiön ulkopuolelle.

 

Hallitse kaikki keittiön ydintoiminnot yhdessä järjestelmässä

Kuvittele tilanne, jossa palkkaisit assistentin hoitamaan tiedonhallintaan liittyviä rutiinitöitä. Palkkaisitko mieluummin henkilön, joka hallitsee vain yhden tai pari aihealuetta, vai henkilön, joka hallitsee kaikki keittiön ydintoiminnot. Tuntuisi kait loogiselta valita henkilö, jolla on mahdollisimman laaja-alainen tietämys. Niin työntekijän kuin järjestelmän valinnassa oleellista on toki sen vastaavuus organisaation tarpeisiin. Mutta kuten edellä on tuotu esiin, yksinkertaisimmillaankin ruuan valmistukseen ammattikeittiössä liittyy paljon muutakin oleellista tietoa, kuin esimerkiksi pelkät ruokaohjeet.

JAMIX-keittiöjärjestelmä kattaa kaikki keittiön ydintoiminnot ja sisältää sen lisäksi monia hyödyllisiä ja innovatiivisia ominaisuuksia, jotka kaikki helpottavat päivittäisiä töitä ammattikeittiössä. Vaikka järjestelmä on laaja, se on saanut käyttäjiltä runsaasti kiitosta helppokäyttöisyydestään. JAMIX-järjestelmä myös joustaa keittiön tarpeiden mukaan ja niinpä se soveltuu yhtä hyvin niin pienille kuin isoillekin ammattikeittiöille. Mitä enemmän haluat helpottaa keittiön työmäärää, sitä monipuolisempi järjestelmä kannattaa valita. Ja kun käytössä on monipuolinen järjestelmä, siitä saatava hyöty kannattaa maksimoida käyttämällä sitä monipuolisesti!

Kestävän kehityksen tavoitteet

Vastuullisuus yksittäisessä keittiössä rakentaa kestävää kehitystä sekä kansallisesti että globaalisti

Teksti: Anna Skyttä

”Ruoka on enemmän, kuin jotain mitä me syömme. Tavat, joilla tuotamme, prosessoimme ja kulutamme ruokaa koskettavat kaikkia elämänmuotoja tällä planeetalla. Se on kulttuuriemme, talouksiemme ja luontosuhteemme perusta.” Ruokajärjestelmien huippukokous 2021 -video

Tavoitteena oikeudenmukainen maailma, jossa kukaan ei jää kehityksestä jälkeen

Vuonna 2015 YK:n jäsenmaat sopivat kestävän kehityksen mukaisesta Agenda2030-toimintaohjelmasta, joka sisältää 17 maailmanlaajuista tavoitetta äärimmäisen köyhyyden poistamiseen sekä kestävään kehitykseen. Ruoka linkittyy useisiin Agenda2030-tavoitteisiin sekä suoraan että välillisesti. Syyskuussa YK:n yleiskokouksen yhteydessä järjestetään erillinen Agenda2030:een liittyvä Ruokajärjestelmien huippukokous 2021, jonka valmisteluun myös Suomi on osallistunut.

”Luonnon kantokyvyn turvaava, hyvinvoiva ja globaalisti vastuullinen Suomi”

Globaalissa mittakaavassa asetettuja tavoitteita on mahdotonta saavuttaa ilman niiden pilkkomista konkreettisemmalle tasolle. Yli sata maata on sitoutunut sisällyttämään Agenda2030-tavoitteet kansalliseen suunnitteluun. Suomessa Agenda2030-ohjelmaan liittyvää tietoa löytyy muun muassa valtioneuvoston kanslian ylläpitämältä kestavakehitys.fi-sivustolta.

Vastuullisuus on jalkautunut kansalliselta tasolta edelleen yrityksiin, yhteisöihin ja yksilötasolle. Matkailu- ja ravitsemisalaan liittyvää vastuullisuustietoa tarjoaa Suomessa esimerkiksi MaRa omilla nettisivuillaan. Vastuullisuuteen liittyen on käynnissä myös monenlaisia hankkeita. Hinku-verkosto kokoaa yhteen päästövähennyksiin sitoutuneet kunnat, ilmastoystävällisiä tuotteita ja palveluja tarjoavat yritykset sekä energia- ja ilmastoalan asiantuntijat. EkoCentrian Vastuulliset ruokapalvelut -kehitysohjelmassa luodaan uusia toimintamalleja kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi ja ammattikeittiöiden kulutuksen päästöjen vähentämiseksi. Sitoumus2050.fi-palvelussa yritykset, kansalaisyhteiskunnan toimijat sekä julkinen sektori voivat tehdä konkreettisia sitoumuksia edistämään kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista.

Edellä on nostettu esiin vain muutamia vastuullisuuteen liittyviä sivustoja tai hankkeita. Yrityksissä ja yhteisöissä on viime vuosina tehty huimat määrät töitä vastuullisuuden parissa. On asetettu tavoitteita ja määritetty toimenpiteitä niiden saavuttamiseksi. Globaalissa mittakaavassa Agenda2030 voi vaikuttaa hieman etäiseltä ja yksittäisen ihmisen tai organisaation näkökulmasta jopa asialta, johon on vaikea vaikuttaa. Kun raapaisee pintaa syvemmälle, niin huomaa, että Agenda2030-tavoitteiden saavuttamiseksi tehdään töitä kaikilla yhteiskunnan tasoilla ja kaikilla osa-alueilla. Jatkuva työ vastuullisuuden eteen vie asioita myös jatkuvasti eteenpäin. Koko ajan otetaan pieniä, ja ehkä välillä vähän isompiakin askelia Agenda2030-tavoitetilannetta kohti – vaikka se maaliviiva häämöttääkin vasta jossain vuosien päässä.

Ruuan kulutustavat avainasemassa ruuan ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ruuan ilmastovaikutus on lähes yhtä suuri kuin asumisen tai liikenteen. Ilmastovaikutuksia syntyy erityisesti ruuan alkutuotannossa mutta niiden vähentämiseksi on tehtävä töitä ruokaketjun loppupäässä. Se mitä ja miten kulutamme vaikuttaa nimittäin suoraan alkutuotantoon. Mahdollisimman vähän kuormittavien ruokien suosiminen kasvattaa niiden osuutta ruuantuotannossa, jolloin enemmän kuormittavien osuus vähenee. Hävikkiä minimoimalla puolestaan vältetään sekä turhaan tuotetun ruuan että ruokajätteen aiheuttamat ilmastovaikutukset.

Ammattikeittiöissä valmistetaan Suomessa yli 700 miljoonaa annosta vuodessa. Vaikka kuluttaja loppukädessä valitsee syömänsä ruuat myös kodin ulkopuolella, on ravitsemispalveluilla mahdollisuus ohjata kuluttajia ympäristöystävällisempiin valintoihin tuomalla ruokalistoille ilmastoystävällisiä vaihtoehtoja. Lautasille jäävän ruokahävikin määrää voidaan vähentää esimerkiksi annoskokoja pienentämällä tai opastamalla asiakkaita itsepalvelulinjastossa kohtuullisen kokoisiin annoksiin.

Vastuullinen keittiö - JAMIXVastuullisuus yksittäisessä ammattikeittiössä muodostuu monen eri tekijän summana aina suunnittelusta toteutukseen. JAMIX-keittiöjärjestelmä tukee kestävän kehityksen mukaista toimintaa monipuolisesti jo suunnitteluvaiheesta lähtien. JAMIX CO2-laskuri tarjoaa tietoa ruuan hiilijalanjäljestä ja mahdollistaa ilmastonäkökulman huomioimisen ruokaohjeita ja ruokalistoja suunnitellessa. Lisäksi kokonaisvaltainen järjestelmä sisältää monipuoliset työkalut hävikin vähentämiseen ja hävikin seurantaan.

Pienistä puroista muodostuu iso virta. Sanonta pätee niin yksittäisen keittiön omien vastuullisuustavoitteiden saavuttamiseen, kuin niiden saavuttamiseen sekä kansallisessa että globaalissa mittakaavassa.

Säästä rahaa, varmista tasainen laatu, kehitä toimintaa JAMIX-keittiöjärjestelmän avulla

Keittiöjärjestelmän avulla säästät rahaa, varmistat laadun ja kehität toimintaa

Kokonaisvaltainen keittiöjärjestelmä tukee ammattikeittiön toimintaa monipuolisesti niin suunnitteluvaiheessa kuin tuotannossa. Järjestelmä säästää sekä aikaa että rahaa ja parantaa sen myötä kannattavuutta. Järjestelmän avulla on helpompi ylläpitää tasaista laatua, ja raporttien avulla toimintaa on helppo seurata ja kehittää.

Aika on rahaa myös ammattikeittiössä

JAMIX-keittiöjärjestelmän ansiosta keittiössä säästyy aikaa, kun kaikki tiedot ovat järjestelmällisesti yhdessä paikassa ja aina ajan tasalla. Pilvipalvelun myötä tiedot ovat myös helposti saatavilla paikasta tai laitteesta riippumatta. Järjestelmä säästää keittiön aikaa myös tuomalla sähköisesti tietoa järjestelmään sekä viemällä sitä järjestelmästä. Lisäksi aikaa säästyy, kun järjestelmä hoitaa kaikki tarvittavat laskelmat. Kun aikaa tarvitaan vähemmän keittiön toimintaan liittyviin toimistotöihin, resursointitarve niihin pienenee ja samalla säästyy rahaa. Järjestelmän tuomat kustannussäästöt eivät kuitenkaan rajoitu ainoastaan ajansäästöön, eivätkä hyödyt ainoastaan kustannussäästöihin.

Kannattavuutta sopivalla katteella ja varastolla sekä pienellä hävikillä

JAMIX-järjestelmän myötä ruokaohjeiden kannattavuutta ei tarvitse arvuutella. Järjestelmä laskee automaattisesti kustannukset ruokaohjeille ja ruokalistoille raaka-aineiden hintojen perusteella. Vastaavasti järjestelmä laskee katteet määrittämäsi myyntihinnan perusteella. Järjestelmän avulla katetta on helppo säätää halutulle tasolle joko myyntihintaa tai reseptiä muokkaamalla.

Jos ruokavarastoon kertyy ylimääräisiä raaka-aineita, niihin sitoutuu turhaan rahaa. Lisäksi on riski, että nuo raaka-aineet pääsevät vanhenemaan päätyen lopulta hävikkiin. Kun raaka-aineita tilataan tarvetta vastaava määrä, rahaa ei sitoudu ylimääräiseen varastoon eikä sitä mene hukkaan hävikin myötä. JAMIX-järjestelmän avulla on helppo tilata tarvetta vastaava määrä raaka-aineita, sillä se laskee tilaustarpeen ruokalistaan perustuen. Järjestelmän avulla on myös helppo seurata varastossa olevien raaka-aineiden määrää.

Ruokavaraston lisäksi hävikkiä voi syntyä myös valmistuksessa, tarjolla ollutta ruokaa voi jäädä yli ja ruokailijat voivat jättää osan lautasellaan olevasta ruuasta syömättä. Kaikki hävikkiin päätyvä ruoka on yhtä kuin pois heitettyä rahaa. JAMIX-keittiöjärjestelmä auttaa vähentämään hävikkiä koko prosessin kattavasti. Tarkat valmistusmäärät ruokailijamääriin perustuen auttavat vähentämään hävikkiä sekä valmistuksessa että tarjoilussa. Lautashävikkiä seuraamalla on mahdollista säätää annoskokoja vastaamaan paremmin asiakkaiden kulutusta tai ruokalistan koostumusta vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita.

Täsmällinen ja tarkka tieto varmistaa toiminnan tasalaatuisuuden ja ruokaturvallisuuden

Ruuan yhtenäinen laatu on tärkeä asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden ylläpitäjä. JAMIX-keittiöjärjestelmässä ruokaohjeita on helppo skaalata valmistettavan määrän mukaisesti ja ruuan laatu säilyy yhtenäisenä valmistettavasta määrästä riippumatta. Järjestelmään voidaan raaka-ainemäärien lisäksi tallentaa yksityiskohtaiset valmistusohjeet sekä kuvia eri valmistusvaiheista ja valmiista annoksesta. Näiden avulla ruuan laatu säilyy yhtenäisenä tekijästä riippumatta.

Kaikkinensa järjestelmässä oleva tieto on täsmällistä ja tarkkaa, mikä minimoi virheiden riskiä. Järjestelmä pitää tallessa ja helposti saatavilla ruokaturvallisuuteen liittyvät tuoteselosteet, allergeenitiedot sekä ravintoarvotiedot. Voit tallentaa järjestelmään myös jäljitettävyystietoja raaka-aineisiin liittyen.

Kehitä liiketoimintaa tiedolla ja edistä vastuullisuutta

JAMIX-keittiöjärjestelmän avulla voit helposti seurata toiminnan avainlukuja, kuten katteita, ostoja, menekkiä ja hävikkiä sekä varastotilannetta. Tarkkaan tietoon pohjautuen on helpompi suunnitella, muokata ja kehittää tulevaa toimintaa. JAMIX-järjestelmän avulla voit kerätä vaivattomasti myös asiakaspalautetta ja kehittää toimintaa sen perusteella paremmin asiakkaiden toiveita vastaavaksi.

Vastuullisuus on tänä päivänä varmasti jossain muodossa kaikkien yritysten ja organisaatioiden asialistalla. JAMIX-järjestelmä auttaa keittiötä toimimaan vastuullisesti. Se auttaa pienentämään ruokahävikkiä jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Lisäksi JAMIX CO2-laskurin avulla ruuan hiilijalanjälki voidaan huomioida jo ruokaohjeita ja ruokalistoja suunnitellessa.

Keittiössä työskennellessä työpisteiden ja ruokavaraston siisteys ja järjestys muodostavat yhden kulmakiven sujuvalle toiminnalle. Sujuva toiminta vaatii myös järjestyksessä olevaa tietoa, joka on helposti saatavilla. Kokonaisvaltainen keittiöjärjestelmä pitää kaikki keittiön ydintoimintoihin liittyvät tiedot järjestyksessä ja huolehtii automaattisesti laskelmista. Lisäksi järjestelmä välittää tietoa sekä organisaation sisällä että ulkoisten toimijoiden ja organisaation välillä. Järjestelmän avulla keittiötyöt hoituvat helpommin, nopeammin ja tehokkaammin, ja se tuo lukuisia hyötyjä ammattikeittiön arkeen oli sitten kyse suuresta tai pienestä toimijasta.

Säästä aikaa keittiössä JAMIX-järjestelmän avulla

Keittiössä säästyy aikaa, kun järjestelmä hoitaa kaikki tarvittavat laskelmat

Ammattikeittiön toimintaan liittyy monenlaisia laskelmia, joiden hoitaminen manuaalisesti on todella työlästä ja aikaa vievää. Lisäksi manuaalisessa laskennassa on aina virheriski. JAMIX-keittiöjärjestelmä hoitaa automaattisesti ja tarkasti kaikki keittiölle oleelliset laskelmat. Tietojen linkittyminen toisiinsa järjestelmässä minimoi virheellisen tai puutteellisen tiedon riskin. Lisäksi linkittymisen ansiosta samoja tietoja ei tarvitse kirjata moneen paikkaan.

Ruokaohjeisiin liittyy monenlaista laskentaa

Kertaalleen järjestelmään tallennettu ruokaohje on helppo skaalata tarvittavaan annosmäärään, sillä järjestelmä laskee automaattisesti raaka-aineiden määrät ruokaohjeelle uuden annosmäärän mukaisesti. Tarvittaessa myös annoskokoa on helppo muuttaa. JAMIX-keittiöjärjestelmä laskee automaattisesti myös ruokaohjeiden kustannukset järjestelmässä olevien raaka-ainehintojen perusteella. Määrittämällä myyntihinnan ruokaohjeelle, järjestelmä laskee sille myös katteen.

Monessa ammattikeittiössä myös tarjotun ruuan ravitsemukselliset tiedot ovat tärkeitä. JAMIX-keittiöjärjestelmä laskee automaattisesti ravitsemukselliset tiedot ruokaohjeille järjestelmässä olevien ravintoarvotietojen perusteella. JAMIX laskee myös automaattisesti hiilijalanjäljen ruokaohjeille järjestelmässä oleviin tuoteryhmäkohtaisiin CO2-arvoihin perustuen.

Järjestelmä laskee raaka-aineiden tilaustarpeen sekä valmistettavan ruuan määrän

JAMIX-järjestelmässä on helppo ja nopea luoda ruokalistoja järjestelmään tallennetuista ruokaohjeista. Tietojen linkittymisen ansiosta kaikki oleelliset tiedot kulkevat mukana. Kuten yksittäisille ruokaohjeille, järjestelmä laskee ruokalistoille kustannukset ja katteet sekä ravintoarvotiedot ja hiilijalanjäljen. Lisäksi järjestelmässä on helppo verrata ruokalistan ravitsemuksellisia tietoja ravitsemussuosituksiin.

JAMIX-järjestelmään luotuun ruokalistaan on helppo päivittää annosmääriä tai annoskokoja. Järjestelmä laskee automaattisesti ruokalistalla olevien ruokaohjeiden tarveaineiden määrät uuden annosmäärän tai annoskoon mukaisesti. Ruokalistaan liittyvää tarveainelistaa voidaan hyödyntää sellaisenaan tai täydennettynä ostotilausta varten. Ruokalistalta saadaan tarvittavat tiedot, eli ruokaohjeet ja niihin tarvittavat raaka-aineet, myös tuotantoa varten.

Jos tuotannossa tulee huomioida aiemmin valmistettua ruokaa – esimerkiksi salaatinkastiketta – järjestelmä huolehtii valmistettavan määrän laskemisesta. JAMIX-järjestelmän ainutlaatuinen ruokavarasto-toiminnallisuus laskee automaattisesti, kuinka paljon tiettyä ruokaa pitää varastossa olevan lisäksi valmistaa.

Järjestelmä helpottaa myös sisäisiä ruokatilauksia vastaanottavan keittiön työtä, laskemalla eri toimipisteiden tekemät tilaukset automaattisesti yhteen. Valmistava keittiö saa vaivattomasti tiedon valmistettavista ruokaohjeista määrineen.

Ruokavarastossa olevien raaka-aineiden määrä ja arvo

Kun hyödynnät järjestelmän varastonhallintaan liittyviä toimintoja, pysyt ajan tasalla ruokavarastossa olevista raaka-aineista sekä niiden rahallisesta arvosta. Järjestelmä laskee automaattisesti varastosaldot raaka-aineille perustuen tietoon varastoon tulleista ja sieltä käytetyistä raaka-aineista. Järjestelmä laskee myös varaston arvon automaattisesti tuotteen saldon ja hintatiedon perusteella.

Tarkat laskelmat säästävät myös rahaa ja ympäristöä

Ajansäästön lisäksi järjestelmän tekemät tarkat laskelmat säästävät myös rahaa ja ympäristöä. Katelaskelmien avulla myyntihinnat on helppo säätää niin, että toiminta on kannattavaa. Jos myyntihintaa ei ole mahdollista nostaa, niin järjestelmän avulla on myös helppo säätää reseptiä ja hakea sopivampaa kustannustasoa riittävän katteen varmistamiseksi. Kun raaka-aineita tilataan juuri tarvetta vastaava määrä, rahaa ei sitoudu varastoon eikä hyllyille jää vanhenemaan tuotteita, jotka lopulta päätyisivät hävikkiin. Ja kun ruokaa valmistetaan juuri tarvetta vastaava määrä, saadaan minimoitua valmiin ruuan hävikkiä, mikä säästää sekä rahaa että ympäristöä.

JAMIX tarjoaa Hungry Planetille kattavat työkalut reseptien hallintaan

Kuvassa: Hungry Planetin kulinaarinen tiimi

Amerikkalainen Hungry Planet on käyttänyt JAMIX-keittiöjärjestelmää vuodesta 2020 reseptiensä ja kulinaarisen tietokantansa hallintaan. Hungry Planet valmistaa täyden valikoiman keittiömestareiden luomia, kasvipohjaisia lihoja, joilla voi täysin korvata perinteiset lihat missä tahansa ruuassa, kattaen kaikki eläinkunnan proteiinin lähteet. Hungry Planetin tuotteet ovat käytössä tai saatavilla tuhansissa paikoissa Yhdysvalloissa, Australiassa ja Uudessa Seelannissa: Ruokaravintoloissa, yliopistoruokailussa, sairaaloissa, vähittäiskaupoissa sekä deli-myymälöissä. JAMIX-keittiöjärjestelmän ansiosta Hungry Planetin ruokaohjeet kaikkine oleellisine tietoineen ovat helposti kulinaarisen tiimin saatavilla. Ohjelmaan sisältyvän CO2-laskurin avulla järjestelmä auttaa myös valitsemaan ympäristön kannalta parhaat raaka-aineet.

JAMIX toimii reseptitietokantana sadoille ruokaohjeille

”Jamixilla on keskeinen rooli Hungry Planetin kulinaariselle tiimille. Se on päätietokanta sadoille ruokaohjeille – ja luku kasvaa joka viikko. Reseptitietokannan lisäksi kulinaarinen tiimimme luo Jamixiin ruokalistoja, muodostaa tarveainelistoja sekä tarkastelee reseptiemme hiilijalanjälkeä”, kertoo Chief Culinary Officer Ron DeSantis. Koko Hungry Planetin kulinaarinen tiimi käyttää ohjelmaa ja jokaisella tiimin jäsenellä on ohjelmassa henkilökohtainen työkansio. Työkansioiden avulla jokainen voi luoda omia, yksityisiä reseptejä ohjelmaan mutta myös halutessaan jakaa ne muille käyttäjille. Hungry Planetilla kulinaarisen tiimin jäsenet kehittävät uusia reseptejä henkilökohtaisissa työkansioissaan ja kun tuotekehitys on saatu päätökseen, nuo reseptit lisätään yhteiseen kansioon.

Järjestelmä mahdollistaa reseptien monipuolisen hyödyntämisen

JAMIX-ohjelman ansiosta hyväksytyt reseptit ovat helposti Hungry Planetin kulinaarisen tiimin saatavilla. ”Ravitsemuksellisten tietojen sekä hiilijalanjäljen tarkastelu on helppoa, koska järjestelmä laskee tiedot automaattisesti ruokaohjeille. Järjestelmässä on myös kuvat sekä valmiista annoksista että niiden valmistuksesta vaiheittain”, listaa keittiömestari Ron DeSantis järjestelmän hyötyjä. ”Keittiömestareidemme on helppo skaalata ruokaohjeita niin kuluttajille kuin ravitsemisalan toimijoille.”

”Operatiivisesti eroamme ravitsemispalvelujen tarjoajista, jotka valmistavat ruokaa päivittäin. Käyttömme on ensisijaisesti reseptien testaamista kaikille elintarvikealan alueille – kuluttajille ja ruokapalveluille. Kun kaikki tieto on yhdessä tietokannassa, kulinaarinen tiimimme pystyy vertaamaan ruokaohjeita toisiin ruokaohjeisiin, käyttämään reseptejä aliresepteinä, jakamaan raaka-aineita, säätämään raaka-aineiden määriä luodakseen ravitsemuksellisesti hyväksyttäviä reseptejä, sekä monia muita hyötyjä”, Ron selventää.

Tulevaisuus on vastuullisuutta ja järjestelmät auttavat sen tavoittelemisessa

Keittiömestari Ron DeSantis

”Hungry Planetin missiona on taittaa henkilökohtaisen ja planetaarisen terveyden käyrää ainoalla täysimittaisella valikoimalla herkullisia, ravitsevia, kasvipohjaisia lihoja. Vastuullisuus näkyy DNA:ssamme”, sanoo keittiömestari Ron. ”Planetaarisen terveyden parantaminen tarkoittaa kokonaisvaltaista sitoutumista vastuulliseen maatalouteen. Kasvipainotteinen ruoka on selkeästi vastaus moniin vastuullisuuteen liittyviin ponnisteluihin kaikkialla maailmassa. Käytämme Jamix CO2-laskuria, jotta muistamme valita ympäristön kannalta parhaat raaka-aineet.”

Ron on optimistinen tulevaisuuden suhteen ja näkee järjestelmät hyödyllisinä työkaluina vastuullisuuteen pyrkiessä: ”Me luomme tulevaisuuden. Uskomme, että meidän kaikkien sisällä on nälkä. Kun intohimo herkulliseen kohtaa halun oikeudenmukaiseen maailmaan, on mahdollista muuttaa asioita parempaan. Järjestelmät, kuten Jamix, mahdollistavat toimintamme vaikutusten seuraamisen sekä tarvittavien muutosten tekemisen luodaksemme terveellistä ja vastuullista ruokaa.”

Mikkeli ruokapalvelut

Elintarvikehankinnat ja ateriatilaukset pysyvät Mikkelissä järjestyksessä JAMIX-järjestelmän avulla

Mikkeli Ruoka- ja puhtauspalvelutMikkelin kaupunki on ollut JAMIX-asiakkaana jo vuodesta 2007. Kaupunki tarjoaa ruokapalveluita pääasiassa kouluissa ja päiväkodeissa. Keittiöitä Mikkelin kaupungin ruokapalveluilla on 42 ja niissä tarjotaan 8 000 ateriaa päivittäin. JAMIX-keittiöjärjestelmä on alusta saakka ollut käytössä laajasti ruokaohjeiden ja ruokalistojen hallinnassa, varastonhallinnassa ja hankinnassa sekä ateriatilauksissa. Lisäksi järjestelmää hyödynnetään sisäisiin operatiivisiin laskelmiin.

Mikkelin kaupungin ruokapalvelut käyttää JAMIX-järjestelmää kokonaisvaltaisesti

Valmistuskeittiöt käyttävät ohjelmasta löytyvää yhteistä reseptiikkaa ja tarveainelistat luodaan ruokalistan pohjalta. Myös ostotilaukset ja lähetyslistakirjaukset hoituvat JAMIX-järjestelmällä, samoin ateriatilaukset, laskutus ja erilaiset raportit, sekä suoritekirjaukset, Mikkelin kaupungin tuotantosuunnittelija Marja Jussi-Pekka luettelee.

Ohjelman käyttö ei rajoitu pelkästään valmistaviin keittiöihin, vaan palvelukeittiöissäkin ateriatilaukset tehdään ohjelman kautta. Keittiöiden lisäksi myös hallinto käyttää ohjelmaa oman työnsä tukena. Mikkelin ruokapalveluissa talouden tunnusluvut perustuvat suoritekirjauksiin ja suoritehintaan. Järjestelmä onkin tärkeä työkalu työn tuottavuuden ja suoritekohtaisten tuotantokustannusten laskentaan. Myös ruokalistasuunnittelu ja ohjelmasta saatavat erilaiset raportit ovat tärkeitä työkaluja ruokatuotannon ohjaamisessa.

Hankintasopimusten mukaiset tuotteet kulkevat luotettavasti ja helposti ruokalistoille ja ostotilauksille

Mikkelin kaupungin ruokapalvelut kuuluu Mikkelin seudun suurtalouksien hankintarenkaaseen, jonka sopimustuotteet on linkitetty reseptiikalla käytössä oleville ruoka-aineille JAMIX-järjestelmässä. Näin sopimustuotteet kulkevat luotettavasti mukana läpi koko ruokatuotantoprosessin. ”Tämä on todella iso etu, että saadaan ostot kohdennettua juuri oikeisiin tuotteisiin” Jussi-Pekka toteaa.

Tuotevalikoima eri toimittajilla on nykyään valtava. Jos hankintoja ei hallittaisi tuotannonohjausjärjestelmällä, ostot lähtisivät helposti rönsyilemään keittiöiden tilatessa haluamiaan tuotteita sopiviksi katsomiltaan toimittajilta. Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa onkin tehty järjestelmällisesti työtä, jotta jokaiselle valmistuskeittiölle on linkitettynä oikeat tuotteet reseptiikkaan ja tilauksille. Isoilla valmistuskeittiöillä on käytössä Mikkelin hankintarenkaan sopimustuotteet ja valmistavat päiväkodit taas seuraavat omaa pikkusopimustaan. Esimerkiksi ruisleipä tulee isoihin keittiöihin Sinuhelta tai Agassilta ja päiväkodeille Palvelutukku Itä-Suomelta. Tuote voi jopa olla ihan sama, mutta toimittava tukku eri.

JAMIX-järjestelmä on korvaamaton apu ruokatuotannon kaikilla osa-alueilla

Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa JAMIX-järjestelmän eri osa-alueista suurin hyöty saadaan ehkä kuitenkin ateriatilausosiosta, kertoo Marja Jussi-Pekka. Palvelukeittiöt tekevät tilaukset valmistaville keittiöille järjestelmän kautta ja valmistava keittiö saa ohjelmasta tilausten mukaiset jako- ja pakkauslistat. Erilaiset tuotannon listat, kuten myös valmiit dieettitarrat, on nopea tulostaa ohjelmasta. Pelkästään dieettiannoksia valmistetaan ja toimitetaan Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa 200 – 400 annosta päivittäin. Jo niissäkin olisi yhdelle ihmiselle työtä, jos kaikki dieettiannoksiin liittyvät tiedot täytyisi kirjata käsin. ”En oikeasti tiedä mitä tehtäisiin, jos tämä toiminto jäisi pois käytöstä” Marja naurahtaa.

”Jos kaikki edellä lueteltu tehtäisiin edelleen manuaalisesti – ruokalistat kirjoitettaisiin käsin, läheteltäisiin niitä keittiöiden välillä, soitettaisiin ostotilaukset toimittajille… Ruokalistasuunnittelussakin ilman varasto-osiosta saatavia ajantasaisia hintatietoja, ei aterioiden kokonaishintoja voisi miettiä samalla tavalla kuin nyt. Enkä kyllä osaisi edes kuvitella, miten palvelukeittiöiden tilaukset hoidettaisiin ilman tuotannonohjausjärjestelmää, saatikka että valmistuskeittiöissä laskettaisiin valmistettavat kilomäärät tilausten perusteella käsin. Virheiden määrä ainakin kasvaisi” Marja Jussi-Pekka pohtii.

JAMIXilla asiakas ei jää yksin

JAMIX-järjestelmän käyttöönotto Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa vuonna 2007 aloitettiin siitä, että keittiöihin hankittiin tietokoneet ja opeteltiin niiden käyttö. Vasta sen jälkeen aloitettiin varsinaiset JAMIX-koulutukset. Käyttöönotto sujui hyvin, kun henkilökunta oli motivoitunutta ja innostunut käyttöönotosta, sekä hyvin sitoutunut tähän uuteen tapaan toimia. JAMIX-järjestelmä on kehittynyt koko ajan vuosien saatossa ja koulutuksia on järjestetty aina tarpeen mukaan. Seudullisissa koulutuksissa mukaan on yleensä pyydetty kouluttaja JAMIXilta, mutta oman organisaation koulutukset esimerkiksi uusille työntekijöille hoituvat Mikkelin pääkäyttäjän toimesta. Viime vuosina koulutukset ovat olleet lähinnä uusien työntekijöiden perehdyttämistä.

Mikkelin ruokapalveluilla on käytössä JAMIX pääkäyttäjäpalvelu, joka huolehtii ohjelman ylläpitoon liittyvistä tehtävistä. Näin kokonaisvaltainen ohjelman hallinnointi edellyttäisi Mikkelin kaupungilta yhden henkilön palkkaamista tätä tehtävää varten. Taloudellisesti ja henkilöstöresurssien näkökulmasta on tarkoituksenmukaisempaa hoitaa asia JAMIX pääkäyttäjäpalvelun avulla, kertoo Marja Jussi-Pekka. Organisaation ulkopuolinen pääkäyttäjä myös näkee järjestelmän eri tavalla, kuin henkilö, joka on käyttänyt ohjelmaa päivittäin jo vuosia. Ylläpito on ammattimaista ja vaikkapa perustietojen hallinnassa järjestelmällisyys näkyy ihan eri tavalla verrattuna tilanteeseen, jossa useat eri käyttäjät loisivat ohjelmaan ryhmittelyjä ja nimeäisivät tuotteita oman tarpeensa ja logiikkansa mukaisesti.

Myös välitön tuki on suuri plussa. ”Pääkäyttäjäpalvelun numerosta tuttu henkilö vastaa ja auttaa aina.” Erityisesti monimutkaisempien asiakokonaisuuksien kohdalla on suuri etu, että asiat selvitetään pääkäyttäjäpalvelun toimesta ja valmis vastaus toimitetaan sitten asiakkaalle. Tietysti edelleen ollaan tarvittaessa yhteydessä myös suoraan JAMIX käyttötukeen.

Tuotannonohjausjärjestelmät ovat tulevaisuuden toiminnan edellytys

Sote-maakunnista tulee jossain vaiheessa julkisen sektorin suurimpia ruokapalvelutoimijoita ja kuntien rooli pienenee, kun niiden vastuulle jää enää perusopetus ja varhaiskasvatus, Marja Jussi-Pekka pohtii. Jos soteorganisaatioiden ja kuntien välistä yhteistyötä ei saada toimimaan, palvelujen tuottaminen vaikeutuu. ”On mielenkiintoista ja jännittävääkin nähdä, miten sote-maakunnat tulevat vaikuttamaan ruokapalvelualan tulevaisuuteen” Marja sanoo. Organisaatioiden toiminta tulee tulevaisuudessa muuttumaan paljon ainakin julkisella ruokapalvelusektorilla ja varsinkin pienissä kunnissa.

Tuotannonohjausjärjestelmät ovat tulevaisuuden toiminnan edellytys. Tämä tuo myös haavoittuvuutta, mutta ainakaan ilman näitä järjestelmiä ei toiminnasta tule mitään, toteaa Jussi-Pekka. Pilvipalvelulla ja selainpohjaisilla ohjelmilla pyritään vastaamaan haavoittuvuuden haasteeseen, jotta toimintakatkokset voitaisiin minimoida. Ruokapalveluiden henkilökunnalta edellytetään IT-osaamista jo nyt – tätä edellyttävät myös asiakkaat – ja jokaisen on osattava käyttää tuotannonohjausjärjestelmää ainakin jollain tavalla. Tämä vaatii paljon myös esimiehiltä. Heidän on varmistettava kaikkien osaaminen nyt ja tulevaisuudessa, Marja huomauttaa.

IT-arkkitehtuuri kannattaa keittiöjärjestelmän käyttöönotossa

Uudelle JAMIX-asiakkaalle Marja antaa vinkin, että ennen käyttöönottoa kannattaa pohtia huolellisesti, mitä järjestelmältä halutaan, sekä miten ja mitä sen toimintoja konkreettisesti käytetään. Käytettävissä olevat aika- ja henkilöstöresurssit on huomioitava ja johdon osalta vastuukysymykset on hyvä määritellä. Tarkoituksenmukaiset käyttöoikeustasot eri käyttäjäryhmille tulee myös miettiä hyvin. Lisäksi tulee päättää, kuka ylläpitää tietokantaa. Hankitaanko ylläpito JAMIX pääkäyttäjäpalveluna, vai onko omassa organisaatiossa joku, jonka vastuisiin ylläpitotyöt voidaan sisällyttää. ”Ohjelmaa käytettäessä kannattaa myös muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos perustiedoissa muutetaan jotain asiaa, täytyy ENNEN muutoksen tekemistä miettiä mihin kaikkeen tuo muutos konkreettisesti tulee vaikuttamaan”, Marja huomauttaa.

JAMIXilla asiakas saa äänensä kuuluviin.

Vaikka JAMIX on kasvanut viime vuosina paljon, on JAMIX edelleen helposti lähestyttävä kotimainen yhtiö, jonka palvelut ovat Suomessa. ”JAMX yhteistyö on meillä aina toiminut hyvin. JAMIX on siitä hyvä kumppani, että siellä kuunnellaan myös asiakkaan toiveita” Marja toteaa.