Folkhälsan käyttää JAMIX-järjestelmää ravitsemusseurantaan

Folkhälsan käyttää JAMIX-järjestelmää ravitsemusseurantaan – “Paljon hyötyjä pienellä vaivalla”

JAMIX-järjestelmä on ollut Folkhälsanilla käytössä syksystä 2019 saakka. Vaasan ja Mustasaaren Folkhälsan talojen ravintolapäällikkö Ann-Catrine Edfelt kertoo käyttävänsä ohjelmistoa monipuolisesti asiakkaiden ravitsemusseurantaan, joka on tärkeä osa asukkaiden hyvää hoitoa. Pohjanmaan Folkhälsan taloissa asukkaat halutaan huomioida yksilöllisesti ”Kaikki täällä huolehtivat asukkaista vähän kuin omasta mummastaan”, Ann-Catrine hymyilee.

JAMIXista suuri apu ravitsemushoidon suunnittelussa

Folkhälsanin Pohjanmaan alueen ympärivuorokautisen laitoshoidon yksiköissä ravitsemusseuranta tehdään vuosittain jokaiselle asukkaalle. Vuosittaisen seurannan lisäksi asukaskohtaista seurantaa tehdään matalalla kynnyksellä, jos esimerkiksi asukkaan paino on laskenut, ruoka ei maistu tai hoitajilta tulee muuta viestiä, jonka perusteella on syytä tarkastella asukkaan ravintoaineiden saantia tarkemmin.

Tarvittaessa JAMIXin avulla tehdään asukkaalle yksilölliset ruokaohjeet muutamaksi päiväksi. Tästä on iso apu sekä hoitajille että asukkaalle ja hänen omaisilleen. Tarkat laskelmat ravintoaineiden saannista saadaan heti ja kaikki voivat olla luottavaisin mielin, kun tiedetään tarkasti paljonko tietyssä annoksessa on esimerkiksi energiaa tai proteiinia.

Mustasaaren Folkhälsan kodissa proteiinin määrää lisättiin systemaattisesti kaikkien asukkaiden ruokiin, kun ravintoarvolaskelmista huomattiin proteiinin määrän jäävän toisinaan alla suositellun. Proteiinilisä otettiin mukaan esimerkiksi leipätaikinoihin ja nyt kaikki asukkaat saavat laskennallisesti vähintään 18 % päivittäisestä energiastaan proteiinista. Monien asukkaiden paino on noussut ja myös yleinen jaksaminen on kohentunut, Edfelt iloitsee.

Yhteistyössä asukkaiden parhaaksi

Folkhälsan käyttää JAMIX-järjestelmää ravitsemusseurantaanAnn-Catrine kehuu yhteistyötä hoitohenkilökunnan kanssa avoimeksi ja välittömäksi. Tämä on iso etu asiakkaiden hyvinvoinnista huolehdittaessa. Aina uuden asukkaan muuttaessa Pohjanmaan alueen Folkhälsan taloihin hänelle tehdään alkuhaastattelu, jossa kysytään myös esimerkiksi lempiruokia. Näitä toiveita pyritään myös huomioimaan mahdollisimman hyvin. Ruokatarjonnalla on suuri vaikutus asukkaiden hyvinvointiin. Lempiruokien tarjonta voi jopa auttaa kotiutumisessa uuteen paikkaan, kuten kävi eräänkin asukkaan kohdalla keittiön hemmotellessa häntä lempijälkiruoalla.

Asukkaiden yksilölliset ruokailutottumukset pyritään Folkhälsan taloissa muutenkin huomioimaan mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi Vaasan kaupunkialueella ruokamieltymykset ovat monilla asukkailla erilaiset kuin maaseudulla Mustasaaressa. Tuttujen ruokien tarjonta tuo hyviä muistoja ja antaa keskustelunaiheita myös muistisairaille. ”On ihanaa, kun asukkaat voivat säilyttää identiteettinsä ruokailijana elämänsä loppumetreille saakka. Niin kauan, kun asiakas osaa esittää toiveita, pyrin minä myös niitä toteuttamaan – ei se ole keneltäkään pois”, kertoo Ann-Catrine.

JAMIXilla tarkkuutta sekä ravintosisältö- että kustannuslaskentaan

Pohjanmaan Folkhälsan taloissa JAMIXia käytetään tällä hetkellä lähinnä ravitsemusseurantaan ja siinä ohjelmasta onkin aivan korvaamaton apu. ”Ajatus, että ravitsemusseurantaa pitäisi tehdä manuaalisesti laskemalla on aivan toiselta planeetalta” toteaa Ann-Catrine. Ravitsemusseurannan yhteydessä huomataan heti, jos reseptiikkaan on syytä tehdä muutoksia. Usein seurannassa paljastuu pieniä asioita, joita ei arkityössä välttämättä edes huomaa mutta laskennassa kyllä.

Ravitsemuksellisten asioiden lisäksi myös kustannusnäkökulma on helppo huomioida, kun reseptiikkaa työstetään ohjelmassa. Pienillä arkisilla säästöillä saadaan rahaa riittämään vähän enemmän loppuvuodelle, vaikkapa joulukinkkuhankintoihin, Ann-Catrine nauraa. Tulevaisuudessa ohjelma on tarkoitus ottaa myös kokkien käyttöön, niin että he voivat hakea tarvittavat reseptit suoraan JAMIXista.

 

Selainpohjainen ohjelma on helppokäyttöinen ja aina käytettävissä

Ohjelman käyttöönotto oli Edfeltin mielestä helppoa. Hän ei ehtinyt paikan päälle Helsingissä järjestettyyn koulutukseen, mutta osallistui siihen Pohjanmaalta etäyhteydellä. JAMIXin kouluttaja oli tosin opastanut Ann-Catrinen alkuun ravitsemuslaskennassa jo ennen koulutusta. ”Kotitehtävistä oli suuri apu, kun sai kokeilla toimintoja omassa rauhassa”. Ohjelman käyttö on ihan helppoa, kun vain käärii hihat ja ryhtyy rohkeasti toimeen.

Ann-Catrine on käyttänyt JAMIX-ohjelmaa myös puhelimella. ”Eräässä koulutuksessa tuli tarve nopeasti tarkistaa tiettyjä asioita ohjelmasta. Tietokonetta ei ollut käsillä, mutta avasin ohjelman puhelimen kautta. Salasanan muistaminen oli vaikein asia ja tärkeät luvut saatiin nopeasti tarkistettua”. Myös kokeilla saattaa tulla keittiöllä tilanteita, että tietokone ei ole käsillä tai avattuna, mutta puhelin heillä on aina ulottuvillaan. Selainpohjainen JAMIX-ohjelma on näin konkreettisesti aina mukana keittiön arjessa.

 

”Vaikka aina ei tiedä kaikkea, niin JAMIXilta saa vastauksen”

Kysyttäessä JAMIX yhteistyöstä ja asiakaspalvelusta Edfeltiä naurattaa. ”No se on se ihana puoli. Aina tulee vastaus, yleensä vielä hyvin nopeasti – ja jos joku ei osaa auttaa, niin kysymys käännetään toiselle.” Ann-Catrine kertoo aina saaneensa vastaukset tai tarvittaessa myös neuvoja, miten asiat voisi tehdä toisin niin että ohjelma toimii halutulla tavalla. ”Se on niin turvallista. Vaikka aina ei tiedä kaikkea, niin JAMIXilta vastauksen saa”.

Käyttöönoton yhteydessä Edfelt muistaa yllättyneensä, kun häneltä kysyttiin toiveita ohjelman suhteen. ”Arvostin sitä, että minuun otettiin yhteyttä ja kysyttiin, mitä haluan.” Vaikka ohjelmassa ei sellaisenaan olisi juuri haluttuja toimintoja, monet tarpeet ovat toteutettavissa, kun vähän luovasti mietitään JAMIXin asiantuntijoiden kanssa vaihtoehtoisia käyttötapoja. Nämä ovat niitä pieniä asioita, jotka loppupeleissä tarkoittavat, että käyttäjiä kuunnellaan.

 

Tiedolla johtaminen ja hetkessä eläminen ovat tulevaisuuden avainsanoja

Ann-Catrine uskoo, että järjestelmien käyttö tulee lisääntymään varsinkin hoiva-alan keittiöissä. Seurantaa tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän ja tiedolla johtamisesta tulee rutiinia myös ruokapalveluissa. ”Tiedon tarve lisääntyy ja siihen järjestelmillä pystytään vastaamaan.” Asiakkaat haluavat tietää, että lapset saavat kunnon ruokaa päiväkodeissa ja kouluissa, tai että mummolla on kaikki hyvin hoivakodissa. Erilaisten trendiruokavalioiden lisääntyessä järjestelmästä voidaan myös helposti tarkistaa, että nekin täyttävät suositukset eri ravintoaineiden osalta.

Ann-Catrine haluaa uskoa, että poikkeusaikojen hellittäessä hetkessä eläminen korostuu ja tulemme useammin kiinnittämään huomiota vaikkapa pienten arkisten ruokahetkien nautinnollisuuteen. Ehkä osaamme myös arvostaa läheisiämme enemmän, kun pitkän ajan jälkeen pääsemme taas heitä tapaamaan ja taputtelemaan.  ”Vietäisiin ne mummat ja paapat vaikka yhteiselle lounaalle tai kahville kerran viikossa” Edfelt ehdottaa. Viisitoista minuuttia viikosta ei ole paljon aikaa, mutta yhteisen ruokahetken merkitys on kuitenkin meille kaikille niin suuri.

Uusia JAMIX-asiakkaita Ann-Catrine kannustaa ottamaan rohkeasti ohjelman käyttöön. ”Pienellä vaivalla saa paljon hyötyä!”

JAMIX toimii punaisena lankana Laitilan kaupungin keittiötoiminnassa

JAMIX toimii punaisena lankana Laitilan kaupungin keittiötoiminnassa

LaitilaJAMIX-keittiöjärjestelmä on ollut 8 500 asukkaan Laitilassa käytössä jo 1990-luvun lopulta. Varsinais-Suomessa sijaitseva Laitilan kaupunki tarjoaa ateriapalveluja kouluissa, päiväkodeissa, vanhainkodissa sekä terveydenhuollon laitoksissa. Siirtyminen selainpohjaiseen JAMIX-ohjelmaan on tuonut järjestelmän hyödyntämiseen uutta potkua. Sen myötä järjestelmä on tuonut entistä enemmän hyötyjä ateriapalvelujen arkeen, sekä talouden että arjen käytäntöjen kannalta.

 

Selainpohjainen JAMIX innosti käyttämään järjestelmää enemmän

Oikea tahtotila yhdessä selainpohjaisen JAMIX-ohjelman kanssa on saanut asioita tapahtumaan. ”Kaiken kaikkiaan se on siitä asenteesta, haluatko sinä tätä vai et. Me ymmärrämme sen hyödyn mitä me saamme JAMIX-järjestelmästä, se on se mikä potkii meitä eteenpäin”, kertoo keittiöpäällikkö Juha Laiho ja ravitsemistyöntekijä Salla Kuoppa-Tiittanen jatkaa: ”Siinä tuli sellainen innostus selainpohjaiseen JAMIX-ohjelmaan. Sitä voi käyttää tabletillakin.”

Pääkäyttäjinä toimivien Juhan ja Sallan lisäksi ohjelmaa käyttävät Laitilassa myös kokit päivittäisessä työssä. Koulutusten ja järjestelmän käytön myötä kaikille on tullut positiivinen asenne ohjelmaa kohtaan. Laitilassa julkaistaan ruokalistat JAMIX MENU -palveluun ja sen myötä järjestelmä tavoittaa myös loppuasiakkaat.

 

”JAMIX on meille punainen lanka tässä keittiötoiminnassa”

Salla ja Juha tunnistavat runsaasti hyötyjä järjestelmän käytöstä. ”JAMIX tarjoaa meille taloudellisen punaisen langan toimintaan. Näemme järjestelmästä, miten rahaa on kulunut ja optimoimalla muun muassa annoskokoja raha menee siihen mihin pitää”, Juha toteaa ja Salla jatkaa: ”JAMIXin avulla olemme pysyneet taloudellisesti hyvin raamissa. Toisaalta olemme JAMIXin ansiosta saaneet aikaan säästöjä, joilla on voitu hankkia tiettyihin päiviin jotain spesiaalia. Esimerkiksi joululounaaseen on säästöjen ansiosta voitu panostaa normaalia enemmän.”

Järjestelmä tarjoaa työkalut menekin ennustamiseen ja ruokaohjeita on helppo muuttaa tarpeen mukaan. Järjestelmästä on iso hyöty myös tilattavien määrien laskemisessa: ”Teen yli 1000 henkilölle ruokaa, että jos pitäisi itse miettiä jauhelihan ja perunan määriä, niin se olisi ihan hirvittävää. JAMIX tekee tilaamisesta niin paljon helpompaa, tilataan se määrä mikä on reseptillä”, kertoo Salla käytännön esimerkin kautta. Oikean suuruiset tilaukset auttavat edelleen varastonhallinnassa: ”Meillä ei ole mitään turhaa täällä ja paikat on helppo pitää siistinä”, kiittelee Juha.

Työt hoituvat järjestelmän ansiosta sujuvasti ja täsmällisesti: ”Punnitsen raaka-aineet reseptin mukaan ja tiedän, että annoskoot ja annokset riittävät eikä tarvitse arvuutella”, Salla kertoo ja jatkaa: ”Nyt kun me hiotaan reseptiikkaa, niin annoskoko on kohdillaan ja sen mukaan tilataan ja tehdään se satsi sinä päivänä. Se on ollut tosi mieletön pitkin syksyä huomata, että hävikkiä ei ole.”

Juhakin painottaa hävikin seurannan merkitystä ja nostaa vielä esiin muunkin tiedon hallinnan: ”JAMIXissa on tarvittavat tiedot elintarviketurvallisuutta ajatellen. Tuotteilla on järjestelmässä hintatiedot ja ravintoarvot.” Järjestelmä ja sinne tallennetut tiedot toimivat tukena myös uusille työntekijöille. ”Se on myös panostus tulevaisuuteen, eikä pelkästään meille keitä tässä nyt on töissä”, Juha toteaa.

 

JAMIX MENU -sovellus edistää avoimuutta asiakkaiden suuntaan

Ruokalistat julkaistaan Laitilassa sähköisesti JAMIX MENU -palvelun avulla. ”MENU-palvelun avulla saadaan tuotua esille, mitä tarjoamamme ruoka sisältää. Avoimuus on meidän tavoitteemme ja sen eteen teemme töitä”, kertoo Juha. MENU-sovelluksen kautta saadaan kommunikoitua myös erityisruokavaliotiedot: ”Kun meillä on näitä erityisruokavalioita noudattavia, niin heidät on ohjattu katsomaan sieltä MENU-sovelluksesta tiedot. Pyritään se kaikki tieto pitämään siellä”, Salla tarkentaa.

Laitilassa markkinoidaan JAMIX MENU -palvelua aktiivisesti, jotta asiakkaat ottaisivat sovelluksen käyttöön. ”Perustin tänne ruokatoimikunnan, jossa on eri kouluista oppilaita mukana. Vein Jamixin myös sinne ja oppilaat välittävät viestiä eteenpäin, että selatkaa ja katsokaa. Palkitsevaa oli myös, kun yksi opettaja tuli kertomaan, että on ottanut JAMIX MENU -sovelluksen heti käyttöön silloin kun se meille tuli ja hän on siihen todella tyytyväinen”, Juha kertoo. JAMIX MENU -palvelun kautta julkaistun ruokalistan on tulevaisuudessa tarkoitus tulla suoraan Laitilan Kaupungin nettisivuille ”Mitä tänään syödään koulussa Laitilassa” -osioon.

 

Järjestelmillä iso rooli keittiössä myös tulevaisuudessa

Salla ja Juha ovat huolissaan nuorten vähyydestä alalla. Tässä hetkessä huolestuttavat myös ulkoa tulevat uhkatekijät, kuten koronapandemia. Toisaalta Juha näkee, että järjestelmän avulla pystytään lieventämään esimerkiksi ruuan alkuperään liittyviä mahdollisia uhkatekijöitä: ”Sillä avoimuudella, mikä sieltä MENU-palvelusta näkyy, että mitä ne meidän ruokamme sisältää. Siellä on ihan kaikki tieto.”

Vaikka ihmiset tulevat jatkossakin fyysisesti tekemään ruuan, niin järjestelmien roolin uskotaan vielä kasvavan tulevaisuudessa. ”Ala tulee kiihtymään. Ne systeemit mitkä olet joskus osannut, ei välttämättä enää tulevaisuudessa ole samat”, ennustaa Salla.

 

Kokemuksia ohjelman käyttöönotosta ja yhteistyöstä JAMIXin kanssa

Vaikka JAMIX-järjestelmä oli ollut Laitilassa käytössä jo pitkään, niin selainpohjaiseen JAMIX-ohjelmaan siirryttiin käyttöönottoprojektin avulla. ”Luulin että se olisi kova työ ja että jo ohjeiden päivittämiseen menisi kamalasti aikaa. Nyt kun ajattelen jälkeenpäin, niin eihän se loppujen lopuksi sitten ollutkaan niin hurja homma, kun niitä ruvettiin tekemään.”, Salla muistelee ja Juha jatkaa: ”Tahtotila oli niin vahva. Kyllä tämä on hyvä systeemi nyt, kun saatiin JAMIX Tuotetietopalvelun kautta valmistajien ravintoarvotkin suoraan ohjelmaan.”

Juha painottaa koulutusten merkitystä ohjelman käyttöönotossa: ”Sillä on hirvittävän iso merkitys, miten porukka otetaan haltuun ja miten ajatus saadaan myytyä heille. Tuki lähtötilanteessa on niin iso juttu.” Salla muistuttaa, että ohjelmaa on tärkeä ryhtyä käyttämään heti koulutuksen jälkeen: ”Kyllä ne asiat unohtaa, jos ei heti rupea käyttämään ohjelmaa.”

Kumpikin kertoo yhteistyön sujuneen hyvin JAMIXin kanssa sekä asiakasvastaavan että käyttötuen osalta. ”On todella hyvä asia, että on nimetty yhteyshenkilö”, Juha kiittelee.

 

Vinkit uudelle JAMIX-asiakkaalle

”JAMIXin käyttöön pitää budjetoida aikaa ja rahaa. Meillä tehdään JAMIXia työn ohessa, että ei sekään ole mahdotonta, jos ei ole omaa ihmistä sitä tekemään. Aikaa ja viitseliäisyyttä järjestelmän ylläpito kuitenkin vaatii”, toteaa Juha ja Salla jatkaa: ”Eihän ne asiat tule kun Manulle illallinen, eikä se järjestelmä pysty auttamaan jos ei niitä tietoja sinne vie. Tiedot pitää olla alusta asti jämptisti ja oikein. Ja kun tiedot on järjestelmässä, niin tulevaisuudessa niistä hyötyy. Järjestelmän käyttö nopeutuu, kun käytät sitä. Silloin se istuma-aika siinä vähenee koko ajan. Ja sitten saat sieltä ulos kaikkia ohjeita ja muuta. Eihän tämä kuitenkaan ole ikinä valmis, vaan työ on jatkuvaa.”

Juha muistuttaa vielä järjestelmään investoitavan työn tuloksista: ”Se että maltat tehdä asiat loppuun asti, niin se kyllä palkitsee ja me on kyllä nautittu siitä. Me ollaan JAMIXia hehkutettu tässä viikoittain. Eli kyllä se vaatii sen ajan ja rahan, mutta se maksaa kyllä nyt sen takaisin, meillä ruokien hävikkiä muodostuu minimaalisen vähän.”

ruokatuotanto kestävän kehityksen tavoitteet

Ruokatuotanto osana kestävää kehitystä

Teksti: Matleena Autio

Kestävän kehityksen tavoitteena on taata tuleville sukupolville vähintään yhtä hyvät toimintamahdollisuudet kuin meillä on nyt. Taloudellisten näkökulmien lisäksi myös ympäristö ja ihminen tulee huomioida kaikessa toiminnassa ja päätöksenteossa, jotta tähän tavoitteeseen päästään.

Kestävien tuotantotapojen löytäminen ja hyödyntäminen ovat avainasemassa, kun mietitään ruokatuotantoa osana kestävää kehitystä. Ostopäätöksillään jokainen meistä voi vaikuttaa, erityisesti silloin, kun tuotantotavoista informoidaan avoimesti myös loppukuluttajaa.

Kestävän kehityksen tavoitteet

Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) kestävän kehityksen tavoitteet tähtäävät äärimmäisen köyhyyden poistamiseen ja kehitykseen, jossa huomioidaan yhteinen ympäristömme. Ruokatuotanto ja hyvä ravitsemus kytkeytyvät luontevasti lähes jokaiseen näistä tavoitteista.

Ei köyhyyttä eikä nälkää

Köyhyyden tunnusmerkkejä ovat tulojen puutteen lisäksi esimerkiksi aliravitsemus, huono terveys ja puutteelliset koulutusmahdollisuudet. Suuri osa maailman ihmisistä saa toimeentulonsa tavalla tai toisella ruokatuotantoon kytkeytyviltä aloilta. Riittävän toimeentulon takaaminen kaikille alkutuotannosta palvelusektorille saakka on siis yksi merkittävä tekijä köyhyyden vähentämisessä.

Ruokaturva on kaikkien ihmisten perusoikeus, joka toteutuu, kun jokaisella meistä on mahdollisuus hankkia riittävästi ravintoa terveelliseen ja aktiiviseen elämään. Luken mukaan turvallista ruokaa voisi riittää kaikille jo nyt, jos ruokaketjun kaikki osat saataisiin toimimaan moitteettomasti. Peruslähtökohtana tietysti on, että ravinnoksi kelpaavaa ruokaa ei mene turhaan hävikkiin missään ruokaketjun vaiheessa. Hävikin vähentäminen on siis tärkeää ympäristönäkökulman lisäksi myös ruokaturvan kannalta.

Kestävällä ruokatuotannolla terveyttä ja hyvinvointia, sekä kouluttautumismahdollisuuksia

Hyvällä ravitsemuksella on tärkeä merkitys terveydelle. Virheravitsemus altistaa puutostautien lisäksi monille pitkäaikaissairauksille ja vaikuttaa myös koulunkäyntiin. Nälkäisenä on vaikea keskittyä opiskeluun ja virheravitsemus saattaa jopa heikentää oppimistuloksia. Kouluruokaohjelmat ovatkin yksi tapa tukea hyvän koulutuksen tavoitetta myös matalamman tulotason maissa.

JAMIX-keittiöjärjestelmän avulla käyttäjä voi helposti varmistaa tarjoamiensa aterioiden ravitsemuslaadun vertaamalla ruokalistojen ravintosisältöä ohjelmasta löytyviin ravitsemussuosituksiin. Kun ruokaa ei suunnitella eikä valmisteta mutulla vaan tiedolla ja tarkkuudella, voivat kokit rauhassa keskittyä hienosäätämään ravitsemuksellisesti täysipainoisten aterioiden makuelämykset kohdalleen.

Ihmisarvoista työtä ja vastuullista kuluttamista – myös ruokatuotannossa

Ilmastokysymysten lisäksi ruokatuotanto on tärkeä osa-alue ihmisoikeuskeskustelussa. Kansainvälisen Reilun kaupan järjestelmän tavoitteena onkin, että myös kehittyvissä maissa viljelijöillä olisi mahdollisuus reiluun toimeentuloon ja päätösvalta omasta tulevaisuudestaan.

Ruokahävikin vähentäminen on yksi esimerkki vastuullisesta kuluttamisesta, johon jokainen meistä voi osallistua. YK:n ympäristöohjelma UNEP:n tuoreen raportin mukaan keskimäärin noin 17 prosenttia valmistetusta ruoasta menee hävikkiin ja kotitalouksien ruokahävikin määrä on todennäköisesti suurempi kuin aikaisemmin on arvoitu. JAMIX-järjestelmä auttaa ammattikeittiöitä myös hävikin vähentämisessä. Kun ateriasuunnittelussa hyödynnetään tuotannossa aiemmin kirjattua menekkiä, ei ruokaa tule valmistettua liikaa vain varmuuden vuoksi.

Ilmastotekoja veden alla ja maan päällä

Ihmisen aiheuttamista ympäristöpäästöistä noin viidennes tulee ruokatuotannosta. Ilmastoa lämmittävää metaania vapautuu ilmaan esimerkiksi märehtijöistä ja riisin viljelystä. UNEP:n mukaan yksin ruokahävikki vastaa jopa kymmenesosaa maailman kasvihuonekaasuista. Merielämää uhkaa ylikalastuksen ja ilmaston lämpenemisen lisäksi myös rannikkovesien rehevöityminen, joka johtuu suurelta osin maataloudessa käytettävien lannoitteiden valumisesta vesistöihin. Ruokatuotanto jos mikä on siis ilmastokysymys.

Vesivarannot ovat rajalliset ja veden käytön huomioiminen maataloudessa on yksi tärkeitä ympäristökysymyksiä. Myös metsät häviävät hälyttävää vauhtia karjalaitumiksi, sekä öljypalmu- ja soijaplantaasien alle. Ostopäätöksillämme voimme kuitenkin vaikuttaa ja kestävien viljelymenetelmien edellyttäminen tuotteilta, joita käytämme, on yksi tehokas keino. Ilmastopäästöjen lisäksi myös vesijalanjälki ja maankäyttö ovat tärkeitä ruokatuotannon ympäristövaikutusten arvioinnin työkaluja.

Yhteistyö ja kumppanuus tärkeä osa kestävää kehitystä

Jotta kestävän kehityksen tavoitteet voidaan saavuttaa, tarvitaan riittävä määrä laadukasta tietoa edistymisestämme eri osa-alueilla. Tavoitteisiin päästäksemme meidän on myös tehtävä yhteistyötä tasavertaisina kumppaneina yhteisen maapallomme hyväksi. JAMIX-keittiöjärjestelmän avulla tiedolla johtaminen tulee helposti osaksi arkirutiinia.

JAMIX mukana kestävän kehityksen tavoitteissa

JAMIX järjestelmä auttaa tuomaan ruokatuotannon eri osa-alueet näkyviksi. Toimittajilta voidaan edellyttää tiettyjen kriteerien täyttymistä esimerkiksi julkiseen kilpailutukseen tarjottavien tuotteiden osalta. Nämä kriteerit voidaan tuoda näkyviin myös loppukuluttajalle vaikkapa sydänmerkkinä, reilun kaupan merkkinä tai kestävän kalastuksen sertifikaattina.

Ruokatuotanto voi heilauttaa heiluria molempiin suuntiin – pahimmillaan ruokatuotanto voi polkea ihmisoikeuksia, sekä kiihdyttää ilmaston lämpenemistä ja lajikatoa, mutta parhaimmillaan sillä voidaan jopa korjata aiheutuneita vahinkoja esimerkiksi hiiliviljelyn ja reilun kaupan avulla.

Vieläkö joku haluaa ajatella, että kyse on vain ruokatuotannosta?

JAMIX Keittiöjärjestelmä

Tiedonhallinta on Antellille keskeinen hyöty keittiöjärjestelmän käytöstä

AntellHenkilöstöravintoloistaan valtakunnallisesti tuttu Antell on ollut JAMIXin asiakas jo vuodesta 1998. Käytössä on monipuolisesti erilaisia ohjelman ominaisuuksia. ”Pääkäyttäjillä käytössä on RUOKA- ja VARASTO-osiot, sekä vuoden 2021 alusta myös BI-raportit ja CO2-laskuri” kertoo Antellin kehityspäällikkö Tanja Valtonen. Ohjelmaa käyttävät ketjun ravintolat, sekä tuotekehitys ja pääkäyttäjät.

”Tietojen esittäminen on sujuvaa JAMIX-ohjelmalla”

JAMIX-ohjelman ylläpidosta huolehdittiin Antellilla pitkään muiden töiden ohella, mutta nyt ohjelman käyttöä halutaan viedä aktiivisesti eteenpäin ja yritykseen on palkattu erityisesti JAMIX-asioista vastaava henkilö.

”Yleinen digitalisaatio ajaa kehitystä eteenpäin ja lisäksi elintarvikelaki edellyttää toimintoja, joiden esittäminen on sujuvaa JAMIX-ohjelmalla” kertoo Tanja Valtonen ohjelman käytön taustoista. ”Erityisruokavaliomerkinnät, allergeenit ja ravintoarvotiedot saadaan helposti esille ohjelman kautta, mikä osaltaan auttaa tuoteturvallisuuden varmistamisessa.”

Kuluttajien mielenkiinto ja tietoisuus elintarvikkeista on lisääntynyt ja tämä korostuu myös kuluttajien odotuksissa ja vaatimuksissa. ”Reseptiikan hallinta ohjelman avulla auttaa myös laadun varmistamisessa tasalaatuisuuden hallinnan työkaluna.”

”Tietysti kustannusnäkökulmakin on vaikuttanut siihen, että ohjelman käyttöön halutaan panostaa”, kertoo Valtonen. Esimerkiksi ravintolatoimintojen kustannusten hahmottaminen helpottuu, kun ohjelmasta saadaan tietoja kootusti. Vuoden 2021 aikana Antellin ravintoloissa aloitetaan myös ostotilausten tekeminen suoraan JAMIX-ohjelman kautta.

Ohjelma tarjoaa tietoa kaikille käyttäjille

Ohjelman sujuva käyttö edellyttää luonnollisesti tietoteknistä perusosaamista, huomauttaa Valtonen. Kun ohjelmaa käyttää säännöllisesti ja aktiivisesti, tulee ohjelman toimintalogiikka tutuksi ja käyttökin nopeutuu.

Ohjelman kautta saadaan dataa ravintolatoiminnan taustalta ja tiedot myös säilyvät ohjelmassa, josta ne saadaan helposti esille taas tarvittaessa. Konkreettinen esimerkki on vaikkapa siirtyminen käsin täytettävistä päiväkirjoista digitaaliseen maailmaan. Enää ei myöskään tarvitse skannailla ruutupapereilla olevia ohjeistuksia ravintoloille lähetettäväksi, vaan tiedon jakaminen on helppoa. ”Lisäksi ohjelman avulla pystyn vaivattomasti seuraamaan, mitä kentällä eri yksiköissä tapahtuu”, kuvailee Tanja Valtonen ohjelman käytön hyötyjä.

JAMIX-tukipalvelut hyödynnetty laajasti

”JAMIX-käyttötuesta on aina haastavissa paikoissa saatu tarvittava apu ja ehkä vähän enemmänkin.” Käyttötuki on avoinna arkisin ohjelman pääkäyttäjälle ja teknisille yhteyshenkilöille. Laajempien asiakokonaisuuksien käsittelyä varten Antellilla järjestetään koulutuksia tarpeen mukaan.

Antellilla on lähes sata ravintolaa ympäri Suomen. Järjestelmän kouluttaminen isommalle joukolle etäyhteydellä on haastavaa ja koulutuksissa pyritäänkin suosimaan kontaktiopetusta, silloin kun se vain on mahdollista. ”Varasto-osion käyttöönoton alkaessa koulutusten suunnittelu tehdään huolellisesti”, kertoo Valtonen. Koulutukset pyritään myös pilkkomaan pienempiin osiin, jolloin eri tasoisetkin käyttäjät pääsevät helpommin mukaan.

JAMIX-etäpääkäyttäjäpalveluna Antell on hankkinut esimerkiksi tietokannan ylläpitoon liittyviä töitä. Pääkäyttäjäpalvelun käyttö nopeuttaa projektiluontoisten tehtävien loppuun saattamista. Näin säästetään työaikaa sellaisiin tehtäviin, joiden ulkoistaminen ei ole mahdollista ja usein työ myös etenee nopeammin kuin omilla resursseilla tehtynä. Valtosen mukaan yhteistyö pääkäyttäjäpalveluun on ollut sujuvaa ja työtehtävät on hoidettu sovitusti.

IT-järjestelmien rooli tulee olemaan suuri ravitsemisalan tulevaisuudessa

Digitalisaation eteneminen ravintola-alalla tulee jatkumaan ja kaiken tiedon tulee olla nopeasti saatavilla. Kuluttajat haluavat tietoja muun muassa tuotteen alkuperästä, sisällöstä ja ilmastovaikutuksista. ”Ruoka puhuttaa ja tietoisuus on kasvava trendi, johon alan toimijoiden pitää pystyä vastaamaan.”

”IT-järjestelmien rooli alan tulevaisuudessa on ilmeisen suuri. Sukupolvi, joka on kasvanut järjestelmien käyttöön, ei osaa elää ilman niitä.” Myös käyttöoikeuksien hallinnalla on suuri merkitys, koska monet arkikäytössä tarvittavat tiedot ovat yksittäisten henkilöiden takana, Valtonen muistuttaa.

Konkarin vinkit uudelle JAMIX-asiakkaalle

”Ohjelmaa hankittaessa, selvittäkää ensin tarkkaan oma tarpeenne ­– mihin ohjelmaa teidän yrityksessänne aiotaan käyttää. Tämän jälkeen on varmistuttava, että resursseja on varattu riittävästi järjestelmän käyttöä varten” neuvoo Tanja Valtonen

Mikään järjestelmä ei pyöri itsekseen. Sujuva toiminta edellyttää henkilön, joka perehtyy asiaan ja jolla on aikaa toimia ja keskustella järjestelmän kanssa, tietää Valtonen. ”Asiakkuus vaatii puolin ja toisin – jos asiakas ei ole vastaanottavainen ohjelman uusille ominaisuuksille, eivät ne itsestään rakennu osaksi heidän toimintaansa.”


Tarja Hämäläinen Timo Martin Omnia - JAMIX kokemuksia

Yhteiset ruokaohjeet ja toimintatavat ohjaavat arkea Omniassa

Kuvassa Omnian palvelupäällikkö Tarja Hämäläinen ja ruokapalvelukoordinaattori Timo Martin

Omnia

JAMIX-ohjelmat ovat olleet käytössä Espoon koulutuskuntayhtymä Omniassa jo vuodesta 2003. Alkuun JAMIX oli käytössä opetuspuolella. Ruokapalveluissa sen käyttö aloitettiin vuonna 2006. Opetus ja ruokapalvelut hyödynsivät ohjelmaa pitkään itsenäisinä yksiköinä erillisissä tietokannoissa. Vuonna 2019 tietokannat yhdistettiin ja ohjelman käyttöä alettiin laajentaa uusien ominaisuuksien myötä. Tässä yhteydessä oli luontevaa jatkaa järjestelmän käyttöä puhtaalta pöydältä ja se tehtiin käyttöönottoprojektin avulla.

Ohjelma monipuolisesti mukana keittiön arjessa

Omnialla pääkäyttäjät luovat yhteisen ruokalistan, johon keittiön esimiehet muokkaavat omat annosmääränsä ja annoskokonsa sekä tulostavat ruokaohjeita työntekijöiden käyttöön. ”Kun keittiöillä on monikielistä ja kansainvälistä henkilökuntaa, on tärkeää, että esimiehet ottavat vastuun ohjaamisesta ja käytetään yhteisiä ruokaohjeita ja toimintatapoja.”, kertoo Omnia Ruokapalveluiden päällikkö Tarja Hämäläinen, ja jatkaa: ”Näin tehtäväkierto tai tuuraukset on helppo toteuttaa arjessa.”

Omnialla hyödynnetään jo aktiivisesti JAMIX MENU -palvelua, jonka avulla ruokalistat on helppo julkaista suoraan järjestelmästä nettiin tai mobiilisovellukseen loppuasiakkaita varten. Jokainen keittiö Omnia Ruokapalveluilla julkaisee omaa ruokalistaa. Suunnitelmissa on jatkossa ottaa käyttöön myös JAMIX MENU -palveluun sisältyvä asiakaspalautekysely, kunhan keittiöt pääsevät tutuiksi ruokalistan julkaisun kanssa. 

Tietokantojen yhdistämisen ja käyttöönottoprojektin yhteydessä Omnia otti uutena ohjelmaominaisuutena käyttöön JAMIX CO2-laskurin. Se laskee automaattisesti CO2-arvot ohjelmassa oleville ruokaohjeille ja aterioille. Hiilijalanjäljen seuranta on osa arkea tuotantokeittiöillä ja kiinnostus aiheeseen on huomattu myös opiskelijoiden palautteista.

 

Järjestelmä tuo monia hyötyjä

JAMIX-järjestelmä on Omnialla selkeyttänyt ohjaavan esimiehen työtä, mikä on Tarjan mielestä suuri apu.  Ruokalistat luodaan kerralla tuotannonohjausjärjestelmään ja ruokaohjeiden muokkaus on helppoa. Sisällön tarkistaminen muun muassa ravintoarvojen ja allergeenien osalta onnistuu myös vaivattomasti, kun tieto on yhdessä paikassa. ”Ajallinen säästö on moninkertaista verrattuna entiseen. Onneksi varasimme myös resursseja tähän käyttöönoton yhteydessä”, Tarja kertoo.

 

Käyttöönottoon tukea JAMIXilta

Käyttöönottoprojektin alussa oli paljon mietittävää ja sisällön tuottamisen arviointia oman toiminnan kannalta. Muun muassa tehtyjä ruokaohjeita käytiin läpi ja ravintoarvoja päivitettiin.

JAMIX-koulutuksen hyödyntäminen oli Tarjan mielestä tärkeää ohjaavalle esimiehelle ja hänelle itselleen, jotta jalkauttaminen keittiöesimiehille oli helpompaa. JAMIX-tukipalvelut ja koulutus koettiin hyväksi ja käyttöönoton aikana pidettiin useita palavereita, edettiin pala kerrallaan.

Tarja kiittää JAMIXia asiakaslähtöisestä otteesta: ”On hyvin kuunneltu, mitä asiakas haluaa tai tarvitsee”.

Ilman tuotannonohjausta ei arki enää tänä päivänä pyöri keittiössä

Tulevaisuus keittiöillä ilman tuotannonohjausjärjestelmää? ”Ei kiitos”, sanoo Tarja.

Esimiehet ja henkilökunta sekä asiakkaat ovat olleet innossaan muun muassa JAMIX MENU -palvelun avulla julkaistusta sähköisestä ruokalistasta. Ruokalistat saadaan näkyviin infotauluihin ja muutoksista tiedottaminen toimii helposti, vastuu on kaikilla.

Monikielisyys ja kansainvälisyys niin keittiöllä kuin asiakkaissa haastaa ottamaan käyttöön uusia digitaalisia toimintamalleja ja -tapoja. Ruokaohjeet ja sisällön tuotanto ei ole enää vain papereilla ja tulosteilla. Omnian ruokapalveluissa ei nähdä enää arkea ilman tuotannonohjausta nyt ja tulevaisuudessa. Seuraavana suunnitelmissa on sähköisten ostotilausten hyödyntäminen suoraan JAMIX-ohjelmasta tavarantoimittajille.

 

Terveiset uudelle JAMIX-asiakkaalle

Tarjan terveiset uudelle JAMIX-käyttäjälle: Varaa aikaa itsellesi ja esimiehillesi, valitse vastuuhenkilöt. Rohkeasti liikkeelle, ohjelma on helppokäyttöinen ja antaa monia mahdollisuuksia oman sisällön tuottamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Priorisoi mitä osa-alueita haluat ratkaista arjessasi ensin. Ruokaohjeet, ruokalistat, varastotoiminnot, vai jotain muuta?

Tarja on huomannut, että kiinnostus ja innostus lisääntyy, kun kokemus ohjelman hyödyistä kasvaa. ”Jaa vastuuta, älä oleta olevasi valmis. Ylläpitoa ja yhteistyötä henkilökunnan ja JAMIXin kanssa muun muassa koulutuksen osalta koko ajan.”, Tarja kiteyttää.


ravintola-alan nousevat trendit

Ravintola-alan nousevat trendit ja kulutuskäyttäytymisen muutokseen sopeutuminen

Teksti: Matleena Autio

Uuden vuoden alkaessa katsomme usein toiveikkaana tulevaan. Uusi vuosi tuo mukanaan lupauksen uudesta alusta. Nyt tuo lupaus on läsnä ehkä konkreettisemmin ja odotetumpana kuin aikaisemmin. Ravintola-alan nousevat trendit kiinnostavat myös poikkeusoloissa.

Tuskin kukaan meistä osasi vuosi sitten aavistaa, mitä 2020 toisi tullessaan. Kulunut vuosi oli erityisen raskas ravintola-alalle ja myös julkiset ruokapalvelut ovat toimineet kuin myrskyn heitteleminä. Asiakasmääriä on ollut entistä vaikeampi ennustaa ja uusia toimintamalleja on otettu käyttöön nopealla tahdilla niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.

Mutta selvitty on. Poikkeusoloissa olemme ehkä löytäneet sellaisia uusia mahdollisuuksia, joita emme olisi huomanneet, jos toiminta olisi vain jatkunut entiseen malliin. Asiakasvirtojen hiljennyttyä on myös paremmin aikaa keskittyä olemassa olevien resurssien tehokkaaseen käyttöönottoon ja hioa prosessit kiireisempiä aikoja varten valmiiksi.

Pandemia näkyy asiakkaiden kulutuskäyttäytymisessä

Kuulin pari viikkoa sitten eräältä ravintola-alan ammattilaiselta, että kuluttajat arvostavat entistäkin enemmän helppoutta ja nopeutta ruoan valmistamisessa. Kun mietin omaa kulutuskäyttäytymistäni viime vuonna, uskon että hänen näkemyksensä osui oikeaan.

Useat meistä työskentelevät etänä kotoa käsin ja lounastapaamiset keskustan ravintoloissa ovat käyneet suhteellisen harvinaisiksi. Kun lounas on loihdittava omassa keittiössä ruokatunnin aikana, ovat nopeus ja helppous todellakin valttia. Puhumattakaan niistä tilanteista, kun pohjattoman nälkäiset nuoret pamahtavat lähes varoittamatta etäopetukseen ja kotikeittiön jääkaapille tartuntatilanteen sitä edellyttäessä.

Myös yrittäjät kertovat ravintola-aterioiden verkkotilausten ja kotiinkuljetusten tuplaantuneen viime vuonna (Yle 10.1.2021). Matkailu- ja ravintola-alan (MaRa) tutkimuksen mukaan 13 prosenttia kuluttajista aikoo käyttää ravintolaruoan kuljetuspalveluita jatkossa enemmän kuin ennen pandemiaa.

Ruokatuotantojärjestelmä helpottaa uusiin toimintatapoihin sopeutumista

Ravintola-aterioiden tilaaminen kotiin vaatii myös ravintoloilta erilaisia toimintatapoja kuin ravintolassa ruokailevan asiakkaiden palveleminen. Elintarvikeasetus esimerkiksi velvoittaa ilmoittamaan asiakkaalle pakatuissa elintarvikkeissa määrätyt tiedot, kuten säilyvyystiedon ja ainesosaluettelon. Näiden tietojen esiin tuominen on helppoa JAMIX-keittiöjärjestelmän avulla.

Kun asiakasmäärien ennustaminen on käynyt entistä haastavammaksi, on järkevää minimoida hävikki suunnittelemalla ruokaerien tuotanto mahdollisimman tehokkaaksi. JAMIX RUOKATUOTANTO -järjestelmän ainutlaatuisella Ruokavarasto-toiminnallisuudella voidaan helposti huomioida myymättä jääty ruoka ja tuoda se näkyviin esimerkiksi seuraavan päivän tuotantoa suunniteltaessa. Lisäksi vaikkapa järjestöjen kautta luovutetun ruoan määrä on helppo erottaa jätteeksi päätyvästä hävikistä, kun hävikki- ja menekkikirjaukset suunnitellaan ja toteutetaan tarkoituksenmukaisesti.

Nousevat trendit – ilmastoystävällisyys ja turvallisuus

Uusimmassa Maailman ravintolatrendit -tutkimuksessa (Kesko 2020) ilmastoystävällisyys, sekä terveys ja turvallisuus on listattu ravintola-alan nouseviksi trendeiksi. Luotettava tuotannonohjausjärjestelmä on ruokaturvallisuuden varmistamisessa ensiarvoisen tärkeä. JAMIX MENU -palvelun avulla ravintolan tarjonta on helppoa tuoda asiakkaiden nähtäville. Palvelussa asiakkaille voidaan vaivattomasti kertoa myös tarjolla olevien annosten allergeenit, ravintosisältö tai vaikkapa hiilijalanjälki.

Hiilijalanjälkilaskenta on lähes takuuvarmasti yksi niistä asioista, jotka tulevat ottamaan suuria harppauksia lähitulevaisuudessa. Kuluttajien mielenkiinto aihetta kohtaa on kasvanut jo pitkään ja pikkuhiljaa myös dataa laskennan pohjaksi alkaa olla saatavilla. Mielenkiintoisia nostoja hiilijalanjälkilaskennassa ovat esimerkiksi ruokatuotteiden ravintotiheyden kompensoiminen hiilijalanjäljessä, sekä ympäristöjalanjälki, jossa kasvihuonekaasupäästöjen lisäksi huomioidaan myös muut ympäristöä kuormittavat tekijät kuten veden ja maaperän käyttö.

Onnistunut arjen piristys edellyttää odotusten täyttämistä

Kespron ravintolatrenditutkimuksen mukaan ulkona syömisestä on tullut arkipäivää ja tärkein syy ulkona syömiselle oli vastaajien mukaan ”arjen piristäminen”. Vaikka pandemia-aikana arjen piristämisestä ravintolaruoalla on voitu nauttia vain hyvin rajoitetusti, ei trendi näytä olevan katomassa mihinkään. Maran tutkimuksessa taas todettiin, että ruoan laatu on palannut tärkeimmäksi ruokailupaikan valintaan vaikuttavaksi tekijäksi.

Asiakkaat hakevat aktiivisesti tietoa ravintoloista ja asettavat odotuksensa näiden löytämiensä ennakkotietojen perusteella. Asiakastyytyväisyys edellyttää asiakkaiden odotusten täyttämistä ja onkin erittäin tärkeää, että ravintolan tiedot ovat ajantasaiset ja riittävän kattavat, sekä ennen kaikkea helposti löydettävissä. Ruokatuotanto-ohjelman avulla annoksiin liittyvät tiedot kulkevat sujuvasti suoraan tuotannosta asiakkaille saakka.

Toimintatapojen muutos tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia

Pandemia on muuttanut ainakin minun maailmankuvaani ja käyttäytymistäni paljon muutenkin kuin vain lentomatkailun ja maskien käytön osalta. Tuleva kevät tuo todennäköisesti mukanaan taas paljon sellaista, mitä emme olisi osanneet odottaa. Varmasti myös paljon hyvää. Muutos on aina myös mahdollisuus – ehkäpä muuttaa toimintatapoja entistäkin paremmaksi.


Validia käyttää JAMIX RUOKATUOTANTO -ohjelmistoa

Keittiöjärjestelmä palvelee Validiassa niin hallintoa ja keittiöitä kuin asiakkaitakin

Aivo- ja selkäydinvaurioiden sekä muun vamman tai sairauden vuoksi apua tarvitseville asumis- ja kuntoutuspalveluita tarjoava Validia on käyttänyt JAMIX keittiöjärjestelmää vuodesta 2016. Validia toimii Suomessa valtakunnallisesti ja sillä on 18 valmistuskeittiötä ja 6 jakelukeittiötä. Toimintojen keskittäminen JAMIX-järjestelmän avulla säästää Validiassa aikaa ja yhteisten ruokaohjeiden ansiosta ruoka on tasalaatuista.

Järjestelmä palvelee sekä hallintoa että keittiöitä päivittäisessä työssä

JAMIX-ohjelmaa hyödynnetään Validiassa laajasti ja se on päivittäisessä käytössä niin hallinnossa kuin keittiöissä. Ruokaohjeet ja ruokalistat suunnitellaan keskitetysti hallinnossa ja keittiöissä kokit näkevät ne omilta tietokoneiltaan. Kun kokit tallentavat valmistetun ruuan menekkitiedot järjestelmään, hallinnossa voidaan seurata tietoja sekä kootusti että keittiöittäin.

Validian keittiöissä myös elintarviketilaukset tehdään JAMIX-ohjelmalla, josta ne saadaan lähetettyä sähköisesti suoraan toimittajille. Jakelukeittiöt puolestaan tilaavat ruuat valmistuskeittiöiltä järjestelmän avulla. Tieto siirtyy pilvipalvelussa kätevästi käyttäjien välillä ja on aina ajan tasalla. Edellisten lisäksi Validiassa on käytössä JAMIX MENU -ruokalistan julkaisupalvelu, jonka avulla ruokalistat julkaistaan suoraan järjestelmästä nettiin asiakkaita varten.

Järjestelmän ansiosta aikaa säästyy ja ruoka on tasalaatuista

”JAMIX-ohjelman avulla saamme keskitettyä raaka-aineiden hankinnan ja yhteinen reseptiikka on järjestelmässä kaikkien keittiöiden käytettävissä. Toimintojen keskittäminen säästää aikaa, ja yhteisten ruokaohjeiden ja ruokalistojen ansiosta valmistamme tasalaatuista, saman sisältöistä ruokaa kaikissa keittiöissä. ”, Validian ateriapalvelupäällikkö Erja Ruuttila kertoo ja jatkaa: ”Seuraamme menekkiä JAMIX BI -raporttityökalun avulla ja se auttaa hallitsemaan taloutta paremmin. Ilman JAMIX-ohjelmaa tilastotieto jäisi saamatta. Myös sisäisiin ateriatilauksiin liittyvä laskutusaineisto saadaan hoidettua JAMIXilla.”

Ohjelma käyttöön pala kerrallaan

Erja kertoo, että JAMIX-ohjelmien käyttöönotto sujui alkuhässäkän jälkeen hyvin. ”Ohjelma on helppo ottaa käyttöön palasissa. Myös kenttä oli sitä mieltä. Toki uudet asiat ovat aina jossain määrin vaikeita.”, Erja toteaa.

Validiassa järjestelmän rooli tulee kasvamaan sitä mukaa, kun uusia ohjelmaominaisuuksia otetaan käyttöön sekä mahdollisten uusien toimipaikkojen myötä.

Erja antaa vinkkinsä uudelle JAMIX-asiakkaalle: ”Suunnittele käyttöönotto kunnolla. Älä ota koko järjestelmää kerralla käyttöön, vaan ennemmin pala kerrallaan.”

Tukipalvelut ja yhteistyö toimivat hyvin

Erja on pääkäyttäjänä tyytyväinen JAMIXilta saamaansa tukeen: ”Olen aina saanut kiitettävästi apua. Välillä tuntuu, että kysyn liikaa, mutta toisaalta koskaan ei ole tullut tunnetta, että olisin niin tehnyt. Webinaarit, joissa käydään läpi ohjelman toimintoja, ovat olleet hyviä ja olen ohjeistanut myös kenttää käyttämään ja katsomaan niitä. Webinaarien tallenteet löytyvät ohjelman käyttöohjeesta, joten niihin voi aina palata, jos joku asia jäi askarruttamaan.” Koulutuksista Erjan suosikkeja ovat napakat etäkoulutukset, joissa käydään läpi vain yksi tai muutama asia kerrallaan.

”Kaikkinensa yhteistyö JAMIXin kanssa on ollut saumatonta ja hyvää.”, Erja toteaa lopuksi.

JAMIX 30 vuotta

Kolmekymppinen Jamix jatkaa vahvana kotimaassa ja valloittaa Amerikkaa

Tänä vuonna 30 vuotta täyttänyt Jamix Oy sai alkunsa Mikko Jaatisen tekemästä reseptiohjelmasta, josta paikallinen ammattioppilaitos kiinnostui. Alkujaan Aterix-nimistä ohjelmaa myytiin nopeaan tahtiin kymmeniin ammattikeittiöihin jo ensimmäisen vuoden aikana. Pian rinnalle rakennettiin omat ohjelmat varaston ja ateriatilausten hallintaan. Näistä kolmesta ohjelmasta paketoitui kokonaisvaltainen ammattikeittiöiden tuotannonohjausjärjestelmä, joka sopii kaiken kokoisille ja kaiken tyyppisille keittiöille.

Kotimaassa toimintaa on rakennettu ja kehitetty pitkäjänteisesti, asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Tänä päivänä Jamix-ohjelmisto on käytössä yli 2500 ammattikeittiössä ja sen avulla valmistetaan yli miljoona ateriaa päivittäin. Asiakaskunta koostuu monipuolisesti niin julkisen kuin yksityisen puolen toimijoista. Muun muassa yli puolet Suomen kunnista käyttää Jamix-ohjelmistoa ravitsemispalvelujen tuottamiseen.

Vientiponnistelut palkittiin, kun Jamix allekirjoitti sopimuksen Yale-yliopiston kanssa

Jamix on harjoittanut vientitoimintaa pienimuotoisesti jo vuodesta 2008 alkaen. Toiminnan painopiste oli kuitenkin pitkään kotimaassa. Käyttöjärjestelmien kehityksen myötä Jamix-ohjelma luotiin 2010-luvulla uudestaan selainpohjaisena versiona. Yrityksen asiakasmäärä kasvoi voimakkaasti ja henkilöstö sen mukana. 2010-luvun loppupuolella viennin fokus käännettiin USA:han ja Jamix onkin viime vuosina ollut näytteilleasettajana lukuisilla hotelli- ja ravintola-alan messuilla muun muassa New Yorkissa, Bostonissa ja Chicagossa.

Messujen kautta löytyi Jamixin ensimmäinen asiakas USA:ssa: Maaliskuussa 2019, kahden vuoden mittavan projektin päätteeksi Jamix allekirjoitti sopimuksen maailmankuulun Yale-yliopiston kanssa. Yalessa Jamix-ohjelmistoa käytetään 16 collegeravintolassa, 11 kahviossa sekä suuressa keskuskeittiössä ja leipomossa. Yalen ravintolat valmistavat 18 000 ruoka-annosta päivittäin.

JAMIX, Inc. -tytäryhtiö perustettiin USA:han jo vuonna 2018 sujuvoittamaan yritystoimintaa Atlantin toisella puolella. Samalla yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Jaatinen muutti Yhdysvaltoihin ollakseen lähempänä potentiaalisia asiakkaita. Markkinapotentiaali Yhdysvalloissa on valtava: pelkästään yliopistoravintolakeittiöitä on 67 000 kpl, kun Suomessa kaikkien ammattikeittiöiden yhteismäärä on 15 000.

Arvostettu amerikkalainen palkinto vuonna 2019

On ollut hienoa huomata, että 30 vuoden kokemuksella kehitetty suomalainen JAMIX-keittiöjärjestelmä erottuu monipuolisuudellaan ja nykyaikaisuudellaan edukseen myös erittäin kilpailluilla USA:n markkinoilla. Vuoden 2019 keväällä Yhdysvaltojen suurin ravintola- ja ravitsemisalan ammattilaisille suunnattu tapahtuma, National Restaurant Association Show® valitsi Jamixin yhdeksi arvostetun Kitchen Innovation Award -palkinnon saajista.

Riippumattoman tuomariston – joka koostuu ravitsemisalan johtajista sekä kansainvälisesti tunnustetuista ravitsemisalan konsulteista, monialaisista johtajista ja design-asiantuntijoista – valitsemat Kitchen Innovation Award -palkinnon saajat heijastavat trendejä ja aiheita, jotka ovat ravitsemisalan toimijoille tänä päivänä kaikista tärkeimpiä – ja esittelevät alan tulevaisuutta. Valintaraadin perusteluissa Jamix-ohjelma sai kehuja helppokäyttöisyydestä, monipuolisuudesta sekä selainpohjaisuudesta. Palkinnot jaettiin NRA Show -tapahtumassa Chicagossa, missä Mikko Jaatinen vastaanotti Jamixin palkinnon arvovaltaiselta raadilta.

Yhteistyö amerikkalaisen huippukokin kanssa

Jamix on läpi 30-vuotisen historiansa tehnyt yhteistyötä ravitsemisalan ammattilaisten kanssa. Kesällä 2018 Jamix sai USA-tiimiinsä mukaan alan terävimmästä kärjestä kovan luokan ammattilaisen, jolla on pitkä kokemus ja tuntemus USA:n ravintolamaailmasta. Huippukokki Ron DeSantis pitää hallussaan vain harvalukuiselle joukolle myönnettyä amerikkalaista Certified Master Chef -titteliä. Kyseessä ei ole mikään tv-viihteestä tuttu master chef -nimike vaan American Culinary Federation (ACF) -järjestön korkein ja vaativin tutkinto.

Erityisesti Yhdysvalloissa suhteista on hyötyä liike-elämässä ja ravitsemisalalla ”kaikkien tuntema” Ron DeSantis onkin ollut korvaamaton henkilö Jamixin Amerikan valloituksen alkumetreillä. Tämän lisäksi toki myös muun muassa Yale-sopimuksella on ollut oma positiivinen vaikutuksensa kiinnostuksen herättäjänä. Asiakkaita on USA:ssa sittemmin saatu lisää, viimeisimpänä kasvipohjaisia lihatuotteita valmistava Hungry Planet. Parhaillaan käydään neuvotteluita useiden yliopistojen kanssa.

Jalat edelleen tukevasti kotimaassa

Avainlippu - JAMIX OyVaikka Jamix panostaa tällä hetkellä vahvasti Yhdysvaltain markkinaan, on Suomella ja suomalaisilla asiakkailla merkittävä paikka Jamixin sydämessä. Perustamisestaan lähtien täysin suomalaiselle Jamixille myönnettiin viime vuonna Avainlippu-tunnus osoituksena Suomessa tuotetulle ja työllistävälle palvelulle. ”Kotimaisuudella on alusta lähtien ollut vahva rooli yrityksen arvopohjassa ja sitä on myös tuotu esiin markkinoinnissa. Haimme Avainlippu-tunnusta, koska se tunnettuna ja luotettuna merkkinä tuo entistä paremmin esiin Jamixin suomalaisuutta”, kertoo toimitusjohtaja Mikko Jaatinen.

Jamixin pääpaikka ja sen myötä muun muassa tuotekehitys sijaitsee edelleen Jyväskylässä, niin kuin se on aina ollut. Niinpä jo vuodesta 2018 USA:ssa asunut toimitusjohtaja Mikko Jaatinen pitää viikoittain yhteyttä kotimaahan ja hän myös vierailee säännöllisesti Suomessa. Amerikkalaisilta asiakkailta tulleet tuotekehitystoiveet hyödyttävät myös suomalaisia asiakkaita.

Helppoutta ammattikeittiöön asiantuntijuuden ja innovaatioiden myötä

Asiakkaiden tarpeiden kuunteleminen, taukoamaton tuotekehitys sekä innostus kehittää ratkaisuja ammattikeittiön päivittäisen työn helpottamiseen ovat kantaneet Jamixia jo 30 vuotta. Aiemmin mainitun, amerikkalaisen Kitchen Innovation Award -palkinnon lisäksi Jamix on saanut matkan varrella useita tunnustuksia edelläkävijyydestään: Muun muassa sähköinen ruokalistan julkaisupalvelu JAMIX MENU valittiin Lontoossa Hotelympia Innovation Award -finalistiksi ja JAMIX-keittiöjärjestelmään liittyvä ruuan hiilijalanjälkilaskuri valittiin tänä vuonna yhdeksi Gastron Parhaista.

Jamixin asiantuntijuus sai viime syksynä tunnustusta myös valtiolliselta taholta, kun toimitusjohtaja Mikko Jaatinen kutsuttiin panelistiksi Maailman ruokaturvakomitean yleiskokouksen sivutapahtumaan, joka pidettiin Roomassa 17. lokakuuta. Sivutapahtuman järjestivät Suomen Ulkoministeriö, YK:n alainen Maailman Ruokaohjelma (World Food Programme), Etiopian opetusministeriö sekä Kanadan Global Affairs -elin yhdessä ja sen aiheena oli kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen kouluruokailun avulla. Jamix toi omassa esityksessään esiin digitaalisen teknologian hyödyntämismahdollisuuksia kestävän ja ravitsevan ruuan tuottamiseksi kustannustehokkaasti.

Uuden vuosikymmenen kynnyksellä Jamix-ohjelmistoa kehitetään eteenpäin enemmän kuin koskaan ja järjestelmään julkaistaan useita kymmeniä uusia ominaisuuksia ja parannuksia vuosittain.

”JAMIX-keittiöjärjestelmä tulee muuttamaan tavan, millä keittiöitä johdetaan USA:ssa. Niin kokit kuin päällikötkin tulevat huomaamaan, että JAMIX on erittäin hyödyllinen työkalu, jota on helppo käyttää.”

Ron DeSantis, Certified Master Chef


Teksti julkaistu aiemmin Ammattikeittiöosaajat -lehden numerossa 3/2020


noutoruoka

Keittiöjärjestelmä auttaa myytävän tai luovutettavan hävikkiruuan hallinnassa

Teksti: Anna Skyttä

Ruokahävikin vähentäminen on tällä hetkellä pinnalla enemmän kuin koskaan. Tietoa, vinkkejä ja oppaita löytyy runsain määrin. Ruokahävikin vähentäminen kiinnostaa niin kuluttajia, elintarviketeollisuutta kuin ravitsemispalvelujen tarjoajia myös vuosittain vietettävän hävikkiviikon ulkopuolella, mikä on upea juttu. Tietoisuuden lisääntyminen ruokahävikin vähentämisen merkityksestä edistää myös konkreettisiin toimenpiteisiin tarttumista.

Valtion kestävän kehityksen yhtiön Motivan sekä sen yhteistyökumppaneiden ylläpitämältä Saa syödä! -sivustolta löytyy vinkkejä kestäviin ruokavalintoihin ja ruokahävikin vähentämiseen. Motiva julkaisi marraskuussa Hävikki hyödyksi -oppaan, josta löytyy Ruokaviraston tarkistamat selkeät vinkit hävikin myyntiin ja luovuttamiseen ruoka-avuksi.

Myytäväksi tai luovutettavaksi kelpaavaa hävikkiruokaa ei kannata laittaa biojätteeksi

Kuten Hävikki hyödyksi -oppaassakin todetaan, hävikin synnyn ehkäisy on tärkeintä. Hävikin ehkäisyssä tieto on avainasemassa. JAMIX-keittiöjärjestelmän avulla pystyt seuraamaan hävikin määrää faktapohjalta ja hävikin vähennystavoitteet on helppo asettaa täsmälliseen tietoon pohjautuen. Järjestelmän avulla seuraat myös asetettujen tavoitteiden toteutumista.

Ehkäisevistäkin toimenpiteistä huolimatta hävikkiä voi kuitenkin syntyä. Myytäväksi tai luovutettavaksi kelpaavaa hävikkiruokaa ei kannata laittaa biojätteeksi. Vähemmän biojätettä tarkoittaa sekä säästöä jätekustannuksiin että vähemmän kuormitusta ympäristölle. Lisäksi myymällä hävikkiruokaa – vaikka omakustannushinnallakin – saat syntyneet kulut katettua. Hävikkiruuan luovuttaminen hyväntekeväisyyteen auttaa kyseisten järjestöjen asiakkaita.

Järjestelmän avulla pystyt seuraamaan myydyn tai luovutetun hävikkiruuan määriä

JAMIX-keittiöjärjestelmä auttaa myytävän tai luovutettavan hävikkiruuan hallinnassa. Ylimääräistä ruokaa voi kirjata järjestelmään ainutlaatuisen Ruokavarasto-toiminnallisuuden avulla. Näin pysyt helposti ajan tasalla varastossa olevien valmiiden ruokien määristä. Ruokavarasto-toiminnallisuuden myötä pystyt järjestelmän avulla seuraamaan myös myydyn tai luovutetun hävikkiruuan määriä. Kun järjestelmään kirjataan tieto myös biojätteeseen päätyvästä hävikistä, pysyt hyvin kartalla kokonaisuudesta ja pystyt sen myötä suunnittelemaan tulevaisuutta tarkemmin.

Asiakkaille ilmoitettavat elintarviketiedot vaivattomasti

Myytävästä tai luovutettavasta hävikkiruuasta pitää myös ilmoittaa allergeenit. JAMIX-keittiöjärjestelmässä ruokaohjeiden tuoteselosteet, allergeeni- ja ravintoarvotiedot ovat automaattisesti ajan tasalla ja helposti hyödynnettävissä. Voit myös tulostaa tuoteseloste-etiketit elintarviketietoasetuksen mukaisin tiedoin myytävien tai luovutettavien hävikkiruokien pakkauksiin suoraan ohjelmasta.

Lisätietoa:

Hävikki hyödyksi -opas

Hävikistä hyvikiksi -opas

Haluatko kuulla lisää JAMIX-keittiöjärjestelmästä ja siitä, miten se auttaa sinua hävikkiruuan hallinnassa?

ammattikeittiö kannattavuus JAMIX RUOKATUOTANTO

Vinkit ravintolan kannattavuuden parantamiseen

Teksti: Anna Skyttä

Kannattavuus on liiketoiminnasta riippumatta toiminnan ja sen jatkuvuuden edellytys. Minimissään kannattavalla toiminnalla varmistetaan, että pakolliset kulut saadaan katettua ja palkat maksettua. Minimitasoa parempi kannattavuus mahdollistaa toiminnan kehittämisen investointien avulla. Ravintola-alaan ja kannattavuuteen liittyen netissä nousee korostetusti esiin sellaisia kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä, joihin toimija ei itse voi juurikaan vaikuttaa (esimerkiksi toimitilakulut, työvoimakulut, verotus, kilpailu).

Ulkoisten tekijöiden merkitystä ei voi kiistää mutta ravintolatoimijalla on nenänsä edessä myös monia sellaisia tekijöitä, joihin hän VOI vaikuttaa. Oikean suuruinen myyntikate mahdollistaa pakollisten kulujen kattamisen ja hävikkiä minimoimalla saadaan aikaan säästöjä. Ravintolan varastossa ei kannata makuuttaa ylimäärin raaka-aineita, sillä se sitoo pääomaa. Käytännön tasolla noihin kaikkiin liittyy monia yksityiskohtia, joiden avulla on mahdollista hienosäätää ravintolan kannattavuutta paremmaksi. Ja pienillä puroillahan on tunnetusti oma merkityksensä kokonaisuudessa.

Katelaskelma kannattavan toiminnan tukijalkana

JAMIX MENU Ruokalistan julkaisu nettiin ja mobiilisovellukseenKate muodostuu myyntihinnan ja kustannusten väliin jäävästä osuudesta. Kannattavuuden näkökulmasta katteelle tulisi aina määrittää tavoitetaso. Usein katetavoite määritetään prosentteina mutta toisinaan voi olla mielekästä määrittää se euroina.

Myyntihinta joudutaan monesti asettamaan markkinatilannetta ja kilpailijoiden hinnoittelua seuraten. Tällöin katetavoitteen saavuttamiseksi kustannukset eivät saa nousta yli tietyn hintapisteen. Jos katetavoite ei nykyisillä kustannuksilla toteudu eikä myyntihintaa ole mahdollista nostaa, täytyy selvittää, onko kustannuksia mahdollista pienentää jollain keinolla – esimerkiksi vaihtamalla joku raaka-aine tai toimittaja toiseen. Jos myyntihintaa ei ole tarvetta lukita johonkin tasoon, se voidaan asettaa sopivaksi kustannuksiin ja katetavoitteeseen perustuen. Katelaskelmaa voi siis toiminnan luonteesta ja kilpailutilanteesta riippuen lähestyä eri näkökulmista.

Katelaskelma on pohjimmiltaan yksinkertaista matematiikkaa. Yksinkertaisestakin voi tulla monimutkaista tai vähintäänkin työlästä, jos taustalla on paljon hallittavaa tietoa. Avuksi kannattaakin ottaa keittiöjärjestelmä, joka laskee ruokaohjeiden, annosten tai kokonaisten ruokalistojen kustannukset ja katteet automaattisesti ja tarkasti. Järjestelmän avulla voit myös helposti kokeilla eri myyntihintojen vaikutusta katteeseen tai vastaavasti erikokoisten katteiden vaikutusta myyntihintaan.

Kannattavuutta annosten ja annoskokojen optimoinnilla

ruoka annos JAMIX RUOKATUOTANTOAsiakkaiden lautasille syömättä jäänyt ruoka päätyy hävikiksi. Lautashävikki on yhtä kuin raaka-aineita, jotka on valmistettu turhaan ja heitetty lopuksi pois. Nuo turhaan valmistetut ja pois heitetyt raaka-aineet ovat kuitenkin ehtineet aiheuttaa kustannuksia ja syödä katetta. Lautashävikki syö siis kannattavuutta sen lisäksi, että se kuormittaa ympäristöä.

Lautashävikin vähentämiseksi kannattaa tarkastella sekä annosten sisältöjä että annoskokoja. Jääkö joku annoksen osa muita useammin syömättä? Jos se jää kokonaan syömättä, voisi olla paikallaan korvata se jollain toisella osalla tai poistaa se kokonaan. Jos se jää osittain syömättä, kannattaa pienentää sen määrää annoksessa. Linjastotarjoilussa edellä mainitut pätevät vastaavasti linjastohävikin vähentämiseen ja osin myös lautashävikkiin. Lautashävikin vähentämisessä asiakkaiden muistuttaminen ’ota vain sen verran, mitä jaksat syödä’ -tapaan on myös tärkeä juttu.

Kun ruokaohjeet ja annokset on tallennettu keittiöjärjestelmään, annoskokojen ja muiden muutosten tekeminen on helppoa. Annoskokoa muutettaessa järjestelmä laskee automaattisesti raaka-aineiden määrät, kustannukset ja katteet uuden annoskoon mukaisesti. Jos haluat kokeilla annosta tai ruokaohjetta toisen sisältöisenä, voit kopioida alkuperäisen ohjeen uuden pohjaksi. Näin uuden version luominen sujuu kätevästi ja järjestelmässä säilyy tallessa myös alkuperäinen ohje.

Menekin ennustaminen kannattavuuden edistäjänä

ruoka annos JAMIX RUOKATUOTANTOKun osaat ennustaa menekkiä mahdollisimman lähelle toteumaa, raaka-aineita ei tule tilattua liikaa eikä ruokaa valmistettua liikaa. Ensin mainittu auttaa vähentämään varastohävikkiä ja jälkimmäinen lautas- tai linjastohävikkiä. Menekin ennustamisessa aiemmin toteutuneista menekki- tai myyntitiedoista on usein hyötyä. Kun nuo tiedot löytyvät keittiöjärjestelmästä, voit vaivattomasti hyödyntää niitä tulevan suunnitteluun. JAMIX-keittiöjärjestelmässä voit helposti hyödyntää aiempia menekkilukuja myös sellaisenaan tulevan ruokalistan valmistusmäärinä.

Toisinaan tarkoista ja täsmällisistä ennusteista huolimatta eteen tulee yllättäviä tilanteita, jolloin aiemmin lukkoon lyöty suunnitelma ei pädekään. Kannattavuusnäkökulmasta erityisesti suunniteltua pienempi toteuma voisi johtaa liian suuriin raaka-aineiden tilausmääriin tai liian suureen valmiin ruuan määrään. JAMIX-ohjelmassa voit helposti muuttaa annosmääriä viime hetkelläkin. Järjestelmä laskee automaattisesti raaka-ainetarpeet päivitetyn annosmäärän mukaisesti. Saat tilattua sopivan määrän raaka-aineita, mikäli muutos on tehty ennen tilausten tekemistä. Jos taas muutostarve tulee tietoon juuri ennen tuotantoa, niin järjestelmän avulla saat helposti säädettyä valmistettavan ruuan määrää alaspäin.

Kannattavuus kohenee, kun varasto on hallussa

ruoka varasto JAMIX RUOKATUOTANTOJos varastossa olevien tuotteiden määrä pystytään pitämään tarvetta vastaavalla tasolla, varastoon ei sitoudu turhaan pääomaa, jota voitaisi mahdollisesti hyödyntää vaikkapa johonkin liiketoimintaa kehittävään toimintaan. Sopivan suuruisen varaston myötä myöskään vanhentuneista tuotteista ja niiden aiheuttamasta varastohävikistä ei pitäisi syntyä ongelmaa. JAMIX-keittiöjärjestelmä laskee automaattisesti raaka-ainetarpeen ruokalistasi annoskokoihin ja annosmääriin perustuen. Voit käyttää tarveainelistaa suoraan ostotilauksen pohjana, joten järjestelmän avulla on helppo tilata raaka-aineita juuri tarpeen mukaan.

Järjestelmän avulla on myös helppo pysyä kärryillä varastossa olevista tuotteista ja niiden määristä. Kun varastoon saapuneet ja sieltä otetut tuotteet kirjataan järjestelmään, näet ajantasaisen varastotilanteen vaivattomasti tietokoneen tai tabletin ruudulla. Jos varastopaikkoja on useita, järjestelmän hyöty korostuu entisestään. Käyttöön otettujen tuotteiden lisäksi on tärkeää kirjata järjestelmään myös varastossa syntynyt hävikki. Hävikkiä voi syntyä monista eri syistä ja kun nuo syytkin on kirjattu talteen järjestelmään, on helpompi saada käsitys kokonaistilanteesta. Varastohävikin ja sen syiden seuraaminen mahdollistaa tavoitteiden asettamisen hävikin pienentämiseksi. Ja pienempi hävikki johtaa siihen parempaan kannattavuuteen.

Keittiöjärjestelmä tehostaa toimintaa ja parantaa sen myötä kannattavuutta

JAMIX RUOKATUOTANTOEdellä mainittujen, kannattavuutta jo sinällään parantavien asioiden hallinnoinnissa järjestelmä on ehdoton apuväline, joka helpottaa niihin liittyvää työtä. Järjestelmän ja teknologian hyödyntäminen keittiön toiminnassa kokonaisvaltaisesti tehostaa toimintaa. Se tuo säästöjä aiemmin mainittujen, raaka-aineisiin ja hävikkiin liittyvien kustannusten lisäksi muun muassa työkustannuksissa. Järjestelmän avulla monet keittiön työt yksinkertaisesti hoituvat nopeammin ja osin jopa automaattisesti, jolloin työvoimaa niiden hoitamiseen tarvitaan vähemmän. Järjestelmä myös vähentää mahdollisten inhimillisten virheiden määrää, mikä sujuvoittaa toimintaa osaltaan.

Työvoimavaltaisella ravintola-alalla teknologian tarjoamat mahdollisuudet kannattaa hyödyntää mahdollisimman pitkälle, sillä keittiötyöhönhän liittyy paljon myös niitä asioita, joita laitteet tai järjestelmät eivät voi hoitaa. Jos maltat delegoida osan töistäsi teknologian hoidettavaksi, sinulle jää enemmän aikaa niille tehtäville, joita se ei voi hoitaa puolestasi. … kuten päättää, mitkä keinot kannattavuuden parantamiseksi haluat ottaa käyttöön sinun ravintolassasi.