Mikkeli ruokapalvelut

Elintarvikehankinnat ja ateriatilaukset pysyvät Mikkelissä järjestyksessä JAMIX-järjestelmän avulla

Mikkeli Ruoka- ja puhtauspalvelutMikkelin kaupunki on ollut JAMIX-asiakkaana jo vuodesta 2007. Kaupunki tarjoaa ruokapalveluita pääasiassa kouluissa ja päiväkodeissa. Keittiöitä Mikkelin kaupungin ruokapalveluilla on 42 ja niissä tarjotaan 8 000 ateriaa päivittäin. JAMIX-keittiöjärjestelmä on alusta saakka ollut käytössä laajasti ruokaohjeiden ja ruokalistojen hallinnassa, varastonhallinnassa ja hankinnassa sekä ateriatilauksissa. Lisäksi järjestelmää hyödynnetään sisäisiin operatiivisiin laskelmiin.

Mikkelin kaupungin ruokapalvelut käyttää JAMIX-järjestelmää kokonaisvaltaisesti

Valmistuskeittiöt käyttävät ohjelmasta löytyvää yhteistä reseptiikkaa ja tarveainelistat luodaan ruokalistan pohjalta. Myös ostotilaukset ja lähetyslistakirjaukset hoituvat JAMIX-järjestelmällä, samoin ateriatilaukset, laskutus ja erilaiset raportit, sekä suoritekirjaukset, Mikkelin kaupungin tuotantosuunnittelija Marja Jussi-Pekka luettelee.

Ohjelman käyttö ei rajoitu pelkästään valmistaviin keittiöihin, vaan palvelukeittiöissäkin ateriatilaukset tehdään ohjelman kautta. Keittiöiden lisäksi myös hallinto käyttää ohjelmaa oman työnsä tukena. Mikkelin ruokapalveluissa talouden tunnusluvut perustuvat suoritekirjauksiin ja suoritehintaan. Järjestelmä onkin tärkeä työkalu työn tuottavuuden ja suoritekohtaisten tuotantokustannusten laskentaan. Myös ruokalistasuunnittelu ja ohjelmasta saatavat erilaiset raportit ovat tärkeitä työkaluja ruokatuotannon ohjaamisessa.

Hankintasopimusten mukaiset tuotteet kulkevat luotettavasti ja helposti ruokalistoille ja ostotilauksille

Mikkelin kaupungin ruokapalvelut kuuluu Mikkelin seudun suurtalouksien hankintarenkaaseen, jonka sopimustuotteet on linkitetty reseptiikalla käytössä oleville ruoka-aineille JAMIX-järjestelmässä. Näin sopimustuotteet kulkevat luotettavasti mukana läpi koko ruokatuotantoprosessin. ”Tämä on todella iso etu, että saadaan ostot kohdennettua juuri oikeisiin tuotteisiin” Jussi-Pekka toteaa.

Tuotevalikoima eri toimittajilla on nykyään valtava. Jos hankintoja ei hallittaisi tuotannonohjausjärjestelmällä, ostot lähtisivät helposti rönsyilemään keittiöiden tilatessa haluamiaan tuotteita sopiviksi katsomiltaan toimittajilta. Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa onkin tehty järjestelmällisesti työtä, jotta jokaiselle valmistuskeittiölle on linkitettynä oikeat tuotteet reseptiikkaan ja tilauksille. Isoilla valmistuskeittiöillä on käytössä Mikkelin hankintarenkaan sopimustuotteet ja valmistavat päiväkodit taas seuraavat omaa pikkusopimustaan. Esimerkiksi ruisleipä tulee isoihin keittiöihin Sinuhelta tai Agassilta ja päiväkodeille Palvelutukku Itä-Suomelta. Tuote voi jopa olla ihan sama, mutta toimittava tukku eri.

JAMIX-järjestelmä on korvaamaton apu ruokatuotannon kaikilla osa-alueilla

Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa JAMIX-järjestelmän eri osa-alueista suurin hyöty saadaan ehkä kuitenkin ateriatilausosiosta, kertoo Marja Jussi-Pekka. Palvelukeittiöt tekevät tilaukset valmistaville keittiöille järjestelmän kautta ja valmistava keittiö saa ohjelmasta tilausten mukaiset jako- ja pakkauslistat. Erilaiset tuotannon listat, kuten myös valmiit dieettitarrat, on nopea tulostaa ohjelmasta. Pelkästään dieettiannoksia valmistetaan ja toimitetaan Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa 200 – 400 annosta päivittäin. Jo niissäkin olisi yhdelle ihmiselle työtä, jos kaikki dieettiannoksiin liittyvät tiedot täytyisi kirjata käsin. ”En oikeasti tiedä mitä tehtäisiin, jos tämä toiminto jäisi pois käytöstä” Marja naurahtaa.

”Jos kaikki edellä lueteltu tehtäisiin edelleen manuaalisesti – ruokalistat kirjoitettaisiin käsin, läheteltäisiin niitä keittiöiden välillä, soitettaisiin ostotilaukset toimittajille… Ruokalistasuunnittelussakin ilman varasto-osiosta saatavia ajantasaisia hintatietoja, ei aterioiden kokonaishintoja voisi miettiä samalla tavalla kuin nyt. Enkä kyllä osaisi edes kuvitella, miten palvelukeittiöiden tilaukset hoidettaisiin ilman tuotannonohjausjärjestelmää, saatikka että valmistuskeittiöissä laskettaisiin valmistettavat kilomäärät tilausten perusteella käsin. Virheiden määrä ainakin kasvaisi” Marja Jussi-Pekka pohtii.

JAMIXilla asiakas ei jää yksin

JAMIX-järjestelmän käyttöönotto Mikkelin kaupungin ruokapalveluissa vuonna 2007 aloitettiin siitä, että keittiöihin hankittiin tietokoneet ja opeteltiin niiden käyttö. Vasta sen jälkeen aloitettiin varsinaiset JAMIX-koulutukset. Käyttöönotto sujui hyvin, kun henkilökunta oli motivoitunutta ja innostunut käyttöönotosta, sekä hyvin sitoutunut tähän uuteen tapaan toimia. JAMIX-järjestelmä on kehittynyt koko ajan vuosien saatossa ja koulutuksia on järjestetty aina tarpeen mukaan. Seudullisissa koulutuksissa mukaan on yleensä pyydetty kouluttaja JAMIXilta, mutta oman organisaation koulutukset esimerkiksi uusille työntekijöille hoituvat Mikkelin pääkäyttäjän toimesta. Viime vuosina koulutukset ovat olleet lähinnä uusien työntekijöiden perehdyttämistä.

Mikkelin ruokapalveluilla on käytössä JAMIX pääkäyttäjäpalvelu, joka huolehtii ohjelman ylläpitoon liittyvistä tehtävistä. Näin kokonaisvaltainen ohjelman hallinnointi edellyttäisi Mikkelin kaupungilta yhden henkilön palkkaamista tätä tehtävää varten. Taloudellisesti ja henkilöstöresurssien näkökulmasta on tarkoituksenmukaisempaa hoitaa asia JAMIX pääkäyttäjäpalvelun avulla, kertoo Marja Jussi-Pekka. Organisaation ulkopuolinen pääkäyttäjä myös näkee järjestelmän eri tavalla, kuin henkilö, joka on käyttänyt ohjelmaa päivittäin jo vuosia. Ylläpito on ammattimaista ja vaikkapa perustietojen hallinnassa järjestelmällisyys näkyy ihan eri tavalla verrattuna tilanteeseen, jossa useat eri käyttäjät loisivat ohjelmaan ryhmittelyjä ja nimeäisivät tuotteita oman tarpeensa ja logiikkansa mukaisesti.

Myös välitön tuki on suuri plussa. ”Pääkäyttäjäpalvelun numerosta tuttu henkilö vastaa ja auttaa aina.” Erityisesti monimutkaisempien asiakokonaisuuksien kohdalla on suuri etu, että asiat selvitetään pääkäyttäjäpalvelun toimesta ja valmis vastaus toimitetaan sitten asiakkaalle. Tietysti edelleen ollaan tarvittaessa yhteydessä myös suoraan JAMIX käyttötukeen.

Tuotannonohjausjärjestelmät ovat tulevaisuuden toiminnan edellytys

Sote-maakunnista tulee jossain vaiheessa julkisen sektorin suurimpia ruokapalvelutoimijoita ja kuntien rooli pienenee, kun niiden vastuulle jää enää perusopetus ja varhaiskasvatus, Marja Jussi-Pekka pohtii. Jos soteorganisaatioiden ja kuntien välistä yhteistyötä ei saada toimimaan, palvelujen tuottaminen vaikeutuu. ”On mielenkiintoista ja jännittävääkin nähdä, miten sote-maakunnat tulevat vaikuttamaan ruokapalvelualan tulevaisuuteen” Marja sanoo. Organisaatioiden toiminta tulee tulevaisuudessa muuttumaan paljon ainakin julkisella ruokapalvelusektorilla ja varsinkin pienissä kunnissa.

Tuotannonohjausjärjestelmät ovat tulevaisuuden toiminnan edellytys. Tämä tuo myös haavoittuvuutta, mutta ainakaan ilman näitä järjestelmiä ei toiminnasta tule mitään, toteaa Jussi-Pekka. Pilvipalvelulla ja selainpohjaisilla ohjelmilla pyritään vastaamaan haavoittuvuuden haasteeseen, jotta toimintakatkokset voitaisiin minimoida. Ruokapalveluiden henkilökunnalta edellytetään IT-osaamista jo nyt – tätä edellyttävät myös asiakkaat – ja jokaisen on osattava käyttää tuotannonohjausjärjestelmää ainakin jollain tavalla. Tämä vaatii paljon myös esimiehiltä. Heidän on varmistettava kaikkien osaaminen nyt ja tulevaisuudessa, Marja huomauttaa.

IT-arkkitehtuuri kannattaa keittiöjärjestelmän käyttöönotossa

Uudelle JAMIX-asiakkaalle Marja antaa vinkin, että ennen käyttöönottoa kannattaa pohtia huolellisesti, mitä järjestelmältä halutaan, sekä miten ja mitä sen toimintoja konkreettisesti käytetään. Käytettävissä olevat aika- ja henkilöstöresurssit on huomioitava ja johdon osalta vastuukysymykset on hyvä määritellä. Tarkoituksenmukaiset käyttöoikeustasot eri käyttäjäryhmille tulee myös miettiä hyvin. Lisäksi tulee päättää, kuka ylläpitää tietokantaa. Hankitaanko ylläpito JAMIX pääkäyttäjäpalveluna, vai onko omassa organisaatiossa joku, jonka vastuisiin ylläpitotyöt voidaan sisällyttää. ”Ohjelmaa käytettäessä kannattaa myös muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos perustiedoissa muutetaan jotain asiaa, täytyy ENNEN muutoksen tekemistä miettiä mihin kaikkeen tuo muutos konkreettisesti tulee vaikuttamaan”, Marja huomauttaa.

JAMIXilla asiakas saa äänensä kuuluviin.

Vaikka JAMIX on kasvanut viime vuosina paljon, on JAMIX edelleen helposti lähestyttävä kotimainen yhtiö, jonka palvelut ovat Suomessa. ”JAMX yhteistyö on meillä aina toiminut hyvin. JAMIX on siitä hyvä kumppani, että siellä kuunnellaan myös asiakkaan toiveita” Marja toteaa.


Posted in Ammattikeittiön toiminnanohjaus, Kokemuksia - JAMIX Asiakastarinat and tagged , , , , .