JAMIX toimii punaisena lankana Laitilan kaupungin keittiötoiminnassa

JAMIX toimii punaisena lankana Laitilan kaupungin keittiötoiminnassa

LaitilaJAMIX-keittiöjärjestelmä on ollut 8 500 asukkaan Laitilassa käytössä jo 1990-luvun lopulta. Varsinais-Suomessa sijaitseva Laitilan kaupunki tarjoaa ateriapalveluja kouluissa, päiväkodeissa, vanhainkodissa sekä terveydenhuollon laitoksissa. Siirtyminen selainpohjaiseen JAMIX-ohjelmaan on tuonut järjestelmän hyödyntämiseen uutta potkua. Sen myötä järjestelmä on tuonut entistä enemmän hyötyjä ateriapalvelujen arkeen, sekä talouden että arjen käytäntöjen kannalta.

 

Selainpohjainen JAMIX innosti käyttämään järjestelmää enemmän

Oikea tahtotila yhdessä selainpohjaisen JAMIX-ohjelman kanssa on saanut asioita tapahtumaan. ”Kaiken kaikkiaan se on siitä asenteesta, haluatko sinä tätä vai et. Me ymmärrämme sen hyödyn mitä me saamme JAMIX-järjestelmästä, se on se mikä potkii meitä eteenpäin”, kertoo keittiöpäällikkö Juha Laiho ja ravitsemistyöntekijä Salla Kuoppa-Tiittanen jatkaa: ”Siinä tuli sellainen innostus selainpohjaiseen JAMIX-ohjelmaan. Sitä voi käyttää tabletillakin.”

Pääkäyttäjinä toimivien Juhan ja Sallan lisäksi ohjelmaa käyttävät Laitilassa myös kokit päivittäisessä työssä. Koulutusten ja järjestelmän käytön myötä kaikille on tullut positiivinen asenne ohjelmaa kohtaan. Laitilassa julkaistaan ruokalistat JAMIX MENU -palveluun ja sen myötä järjestelmä tavoittaa myös loppuasiakkaat.

 

”JAMIX on meille punainen lanka tässä keittiötoiminnassa”

Salla ja Juha tunnistavat runsaasti hyötyjä järjestelmän käytöstä. ”JAMIX tarjoaa meille taloudellisen punaisen langan toimintaan. Näemme järjestelmästä, miten rahaa on kulunut ja optimoimalla muun muassa annoskokoja raha menee siihen mihin pitää”, Juha toteaa ja Salla jatkaa: ”JAMIXin avulla olemme pysyneet taloudellisesti hyvin raamissa. Toisaalta olemme JAMIXin ansiosta saaneet aikaan säästöjä, joilla on voitu hankkia tiettyihin päiviin jotain spesiaalia. Esimerkiksi joululounaaseen on säästöjen ansiosta voitu panostaa normaalia enemmän.”

Järjestelmä tarjoaa työkalut menekin ennustamiseen ja ruokaohjeita on helppo muuttaa tarpeen mukaan. Järjestelmästä on iso hyöty myös tilattavien määrien laskemisessa: ”Teen yli 1000 henkilölle ruokaa, että jos pitäisi itse miettiä jauhelihan ja perunan määriä, niin se olisi ihan hirvittävää. JAMIX tekee tilaamisesta niin paljon helpompaa, tilataan se määrä mikä on reseptillä”, kertoo Salla käytännön esimerkin kautta. Oikean suuruiset tilaukset auttavat edelleen varastonhallinnassa: ”Meillä ei ole mitään turhaa täällä ja paikat on helppo pitää siistinä”, kiittelee Juha.

Työt hoituvat järjestelmän ansiosta sujuvasti ja täsmällisesti: ”Punnitsen raaka-aineet reseptin mukaan ja tiedän, että annoskoot ja annokset riittävät eikä tarvitse arvuutella”, Salla kertoo ja jatkaa: ”Nyt kun me hiotaan reseptiikkaa, niin annoskoko on kohdillaan ja sen mukaan tilataan ja tehdään se satsi sinä päivänä. Se on ollut tosi mieletön pitkin syksyä huomata, että hävikkiä ei ole.”

Juhakin painottaa hävikin seurannan merkitystä ja nostaa vielä esiin muunkin tiedon hallinnan: ”JAMIXissa on tarvittavat tiedot elintarviketurvallisuutta ajatellen. Tuotteilla on järjestelmässä hintatiedot ja ravintoarvot.” Järjestelmä ja sinne tallennetut tiedot toimivat tukena myös uusille työntekijöille. ”Se on myös panostus tulevaisuuteen, eikä pelkästään meille keitä tässä nyt on töissä”, Juha toteaa.

 

JAMIX MENU -sovellus edistää avoimuutta asiakkaiden suuntaan

Ruokalistat julkaistaan Laitilassa sähköisesti JAMIX MENU -palvelun avulla. ”MENU-palvelun avulla saadaan tuotua esille, mitä tarjoamamme ruoka sisältää. Avoimuus on meidän tavoitteemme ja sen eteen teemme töitä”, kertoo Juha. MENU-sovelluksen kautta saadaan kommunikoitua myös erityisruokavaliotiedot: ”Kun meillä on näitä erityisruokavalioita noudattavia, niin heidät on ohjattu katsomaan sieltä MENU-sovelluksesta tiedot. Pyritään se kaikki tieto pitämään siellä”, Salla tarkentaa.

Laitilassa markkinoidaan JAMIX MENU -palvelua aktiivisesti, jotta asiakkaat ottaisivat sovelluksen käyttöön. ”Perustin tänne ruokatoimikunnan, jossa on eri kouluista oppilaita mukana. Vein Jamixin myös sinne ja oppilaat välittävät viestiä eteenpäin, että selatkaa ja katsokaa. Palkitsevaa oli myös, kun yksi opettaja tuli kertomaan, että on ottanut JAMIX MENU -sovelluksen heti käyttöön silloin kun se meille tuli ja hän on siihen todella tyytyväinen”, Juha kertoo. JAMIX MENU -palvelun kautta julkaistun ruokalistan on tulevaisuudessa tarkoitus tulla suoraan Laitilan Kaupungin nettisivuille ”Mitä tänään syödään koulussa Laitilassa” -osioon.

 

Järjestelmillä iso rooli keittiössä myös tulevaisuudessa

Salla ja Juha ovat huolissaan nuorten vähyydestä alalla. Tässä hetkessä huolestuttavat myös ulkoa tulevat uhkatekijät, kuten koronapandemia. Toisaalta Juha näkee, että järjestelmän avulla pystytään lieventämään esimerkiksi ruuan alkuperään liittyviä mahdollisia uhkatekijöitä: ”Sillä avoimuudella, mikä sieltä MENU-palvelusta näkyy, että mitä ne meidän ruokamme sisältää. Siellä on ihan kaikki tieto.”

Vaikka ihmiset tulevat jatkossakin fyysisesti tekemään ruuan, niin järjestelmien roolin uskotaan vielä kasvavan tulevaisuudessa. ”Ala tulee kiihtymään. Ne systeemit mitkä olet joskus osannut, ei välttämättä enää tulevaisuudessa ole samat”, ennustaa Salla.

 

Kokemuksia ohjelman käyttöönotosta ja yhteistyöstä JAMIXin kanssa

Vaikka JAMIX-järjestelmä oli ollut Laitilassa käytössä jo pitkään, niin selainpohjaiseen JAMIX-ohjelmaan siirryttiin käyttöönottoprojektin avulla. ”Luulin että se olisi kova työ ja että jo ohjeiden päivittämiseen menisi kamalasti aikaa. Nyt kun ajattelen jälkeenpäin, niin eihän se loppujen lopuksi sitten ollutkaan niin hurja homma, kun niitä ruvettiin tekemään.”, Salla muistelee ja Juha jatkaa: ”Tahtotila oli niin vahva. Kyllä tämä on hyvä systeemi nyt, kun saatiin JAMIX Tuotetietopalvelun kautta valmistajien ravintoarvotkin suoraan ohjelmaan.”

Juha painottaa koulutusten merkitystä ohjelman käyttöönotossa: ”Sillä on hirvittävän iso merkitys, miten porukka otetaan haltuun ja miten ajatus saadaan myytyä heille. Tuki lähtötilanteessa on niin iso juttu.” Salla muistuttaa, että ohjelmaa on tärkeä ryhtyä käyttämään heti koulutuksen jälkeen: ”Kyllä ne asiat unohtaa, jos ei heti rupea käyttämään ohjelmaa.”

Kumpikin kertoo yhteistyön sujuneen hyvin JAMIXin kanssa sekä asiakasvastaavan että käyttötuen osalta. ”On todella hyvä asia, että on nimetty yhteyshenkilö”, Juha kiittelee.

 

Vinkit uudelle JAMIX-asiakkaalle

”JAMIXin käyttöön pitää budjetoida aikaa ja rahaa. Meillä tehdään JAMIXia työn ohessa, että ei sekään ole mahdotonta, jos ei ole omaa ihmistä sitä tekemään. Aikaa ja viitseliäisyyttä järjestelmän ylläpito kuitenkin vaatii”, toteaa Juha ja Salla jatkaa: ”Eihän ne asiat tule kun Manulle illallinen, eikä se järjestelmä pysty auttamaan jos ei niitä tietoja sinne vie. Tiedot pitää olla alusta asti jämptisti ja oikein. Ja kun tiedot on järjestelmässä, niin tulevaisuudessa niistä hyötyy. Järjestelmän käyttö nopeutuu, kun käytät sitä. Silloin se istuma-aika siinä vähenee koko ajan. Ja sitten saat sieltä ulos kaikkia ohjeita ja muuta. Eihän tämä kuitenkaan ole ikinä valmis, vaan työ on jatkuvaa.”

Juha muistuttaa vielä järjestelmään investoitavan työn tuloksista: ”Se että maltat tehdä asiat loppuun asti, niin se kyllä palkitsee ja me on kyllä nautittu siitä. Me ollaan JAMIXia hehkutettu tässä viikoittain. Eli kyllä se vaatii sen ajan ja rahan, mutta se maksaa kyllä nyt sen takaisin, meillä ruokien hävikkiä muodostuu minimaalisen vähän.”

Posted in Ammattikeittiön tuotannonohjaus, Kokemuksia - JAMIX Asiakastarinat and tagged , .