Suomen Punainen Risti avustusleirikeittiö

Ruokaohjeiden skaalaus on tärkeässä roolissa Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskuksessa

Suomen Punainen Risti on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä ja osa Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälistä liittoa. Suomen Punaisen Ristin toiminta-alueisiin kuuluu myös kansainvälinen avustustyö katastrofi- ja kriisialueilla. Avustuslähetykset kotimaahan ja maailmalle lähtevät Suomen Punaisen ristin logistiikkakeskuksesta Tampereen Kalkusta.

 

Logistiikkakeskuksen reseptiikkaa hallitaan JAMIX-keittiöjärjestelmässä

Outi Amanor toimii projektisuunnittelijana logistiikkakeskuksessa ja vastaa hankinnoista yhdessä eri yksiköiden vastuuhenkilöiden kanssa. Esimerkiksi kenttäsairaalan mukana voidaan Suomesta tarvittaessa lähettää katastrofialueelle myös keittiön laitteisto ja tarvikkeet. Silloin Outin tehtävänä on suunnitella, paljonko ruokatarvikkeita tarvitaan mukaan. Tuotteita ostetaan paikallisesti heti kun se turvallista, mutta Suomesta lähdettäessä on varauduttava riittävällä määrällä hyvin säilyviä elintarvikkeita, jotta yksikön työntekijöiden ruokahuollosta voidaan huolehtia vähintään ensimmäisten päivien tai viikkojen ajan.

Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskuksella on ollut JAMIX-ohjelmisto käytössään vuodesta 2016 alkaen. Yhteistyö lähti liikkeelle harjoittelijan vinkattua opiskeluaikana käyttämästään JAMIX-järjestelmästä Outille. Nyt Outi on luonut logistiikkakeskuksen JAMIX-ohjelmaan reseptiikan, jonka pohjalta tarvittavien ruoka-aineiden määrä pystytään laskemaan valmiiksi eri henkilöstömäärille ja eri pituisille ajanjaksoille.

Tavanomainen reseptiikka ei logistiikkakeskuksen käyttöön sovellu, vaan Outi on muokannut perusreseptiikkaa esimerkiksi korvaamalla tuoretuotteet kuiva-aineilla. ”Reseptiikkaa muokatessani havahduin siihen, kuinka paljon Suomessa käytetään maitotaloustuotteita ja tuoreita puolivalmisteita” Outi kertoo. ”Näiden raaka-aineiden korvaaminen leiriolosuhteissa säilyvillä tuotteilla on haastavaa. Paikallisesti pyritään ostamaan tuotteita heti kun se on turvallisuus huomioiden mahdollista, mutta alkuvaiheessa tarvitaan reseptiikkaa, joka voidaan valmistaa ilman tuoretuotteita”, jatkaa Outi.

 

Ruokaohjeita skaalataan kulutuksen ja tarpeen mukaan

Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskus ei ole kaikkein tyypillisin JAMIX-asiakas, mutta Outi näkee valtavasti potentiaalia ohjelmiston hyödyntämiseen myös tämän tyyppisessä toiminnassa. ”Annosmäärän ja -koon vaihtaminen on todella tärkeä toiminto.” Outi mainitsee. ”Aamupuuron raaka-aineet on helppo laskea käsin, mutta kun puhutaan kymmenistä ja sadoista tuotteista, on homma jo paljon hankalampaa.”

Ensimmäisen kahden viikon aikana ruoan kulutus leirissä on suurempaa, koska leiriä pystytettäessä työ on todella fyysistä. Pikkuhiljaa työ kevenee ja sitä myötä myös ruoan kulutus vähenee ja annoskokoja voidaan pienentää. ”Pitkän työpäivän jälkeen tuore leipä maistuu ihanalta ja tutut ruokalajit myös auttavat jaksamaan henkisessä paineessa” kertoo Outi. Kokin työpanos on todella tärkeä avustustyöntekijöiden leirissäkin! Kokit – kuten muutkin avustustyöntekijät – valitaan mukaan komennuksille Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijäreservistä. Avustustyöntekijäreserviin voi hakea mukaan 1–2 kertaa vuodessa järjestettävän IMPACT-koulutuksen kautta.

 

Toimivat laitteet ja infrastruktuuri takaavat toiminnan katastrofialueella

Kokeilla on leirissä yleensä käytettävissään kaikki tavanomaiset suurtalouskeittiön laitteet, mutta telttaolosuhteissa, ja sähkö tulee tietysti generaattorin kautta. Keittiössä on jopa veden lämmitin ja astianpesukone. ”Käsin ei siis kenenkään tarvitse leiriolosuhteissakaan tiskata” Outi naurahtaa. Astianpesukoneen käyttöä puoltaa myös katastrofialueilla korostuva korkean hygieniatason vaatimus. Veden saanti ei yleensä ole ongelma, sillä oma vedenpuhdistusyksikkö takaa puhtaan veden saannin, kunhan raakavettä vain on saatavilla. Myös Internet pyritään yleensä saamaan kriisialueilla toimintaan mahdollisimman nopeasti jo turvallisuussyistä.

Selainpohjainen JAMIX-ohjelma, jota voi käyttää esimerkiksi tabletilla, vaikuttaisikin soveltuvan kriisialueille hyvin. Käyttöä ei vielä ole testattu ”tosi toimissa”, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja reseptiikkaan perustuvat laskennat auttavat välttämään ruokahuoltoon liittyviä ylimääräisiä ikäviä yllätyksiä kohteessa.

 

JAMIX-keittiöjärjestelmä on vastannut ruokatuotannon haasteisiin digitalisaation avulla jo 30 vuoden ajan. Toimitusjohtaja Mikko Jaatisen sanoin ”Merkittäviä tuloksia voidaan saavuttaa nopeasti ja IT:n avulla mahdollisuudet parantaa prosesseja ovat rajattomat.” Kun ruokatuotannossa tarvittavat laskelmat hoituvat tehokkaasti ja luotettavasti keittiöjärjestelmän avulla, voivat ihmiset keskittyä sellaiseen työhön, jota ei digitaalisesti voi hoitaa – vaikkapa sen tuoreen leivän leipomiseen.

Posted in Ammattikeittiön toiminnanohjaus, Kokemuksia - JAMIX Asiakastarinat, Reseptiikan hallinta and tagged , .