Onhan siinä Avainlippu? JAMIX-ohjelmistopalveluilla on.

JAMIX Oy on mukana Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten Onhan siinä Avainlippu -kampanjassa. Kampanjan myötä haluamme muistuttaa kotimaisen työn merkityksestä palvelumme taustalla.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkki voidaan myöntää palvelulle, joka on tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki palveluun kohdistuvat kustannukset. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on myös oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.

Kolmevuotisella Onhan siinä Avainlippu -kampanjalla Suomalaisen Työn Liitto haluaa nostaa Avainlipun sille kuuluvaan arvoon.

  • Tutkimustulokset kertovat, että suomalaiset haluavat tehdä arvopohjaisia valintoja. Tämä usein unohtuu ostopäätöshetkellä. Kampanjan avulla pysäytämme asiakkaan ostopäätöksen äärelle. Opetamme tarkastamaan ostotilanteessa, onko tuotteessa tai palvelussa Avainlippu. Näin autamme asiakkaita tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja, kertoo kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

JAMIX Oy on suomalainen ohjelmistoyritys, joka on kehittänyt ja tuottanut monipuolisia, selkeitä ja helppokäyttöisiä ammattiohjelmia jo 30 vuoden ajan. JAMIX on johtava järjestelmätoimittaja ammattikeittiöille ja henkilöstöravintoloille. Ammattikeittiöiden tuotannonohjausjärjestelmä JAMIX RUOKATUOTANTO on tunnetuin ja eniten käytetty JAMIX-ohjelmistopalvelu, jonka lisäksi yritys tuottaa muun muassa TILAX -tilavaraus-tarjoilutilausjärjestelmää. JAMIXin kotipaikka on Jyväskylässä ja yritys työllistää 28 henkilöä.

Ruokaohjeille lisätyistä vaihe vaiheelta -kuvista on monia hyötyjä ammattikeittiössä

teksti: Ron DeSantis

Food Is Just the Beginning™
Volume 2 Issue 8
Elokuu 2019

CulinaryNXT
200 Totoket Rd
Branford, CT 06405, USA

www.culinarynxt.com

Come on, already!

Jonotin jokin aika sitten lapsenlapseni kanssa pirtelöä Yankee Stadiumilla. Se oli hänen ensimmäinen MLB  [Major League Baseball] -pelinsä ja hän piti siitä… tai hän piti suklaapirtelön ajatuksesta.

Kaksi nuorta tyyppiä meidän edellä jonotti hot dogia ja olutta voucherin kanssa. He sanoivat asiakaspalvelijalle, että he eivät syö lihaa, voisivatko he saada ranskalaisia sen sijaan? Vastaus – Ei.

Harmillista. Olisi ollut helppo luoda hyvä kokemus ja tyytyväinen asiakas.

Kiitos!

Master Chefin näkemyksiä

MANKAI

Jos et ole kuullut mankaista, se johtuu siitä, että se on juuri tulossa markkinoille. Ja tässä hetkessä, vain korkeakoulu- ja yliopistotoimintaan.

Mankai on maapallon pienin kasvi. Se on kooltaan ½ mm! Se korjataan 72 tunnin välein ja se on täydellinen proteiini, jossa on kaikki oleelliset aminohapot. Siinä on myös B12:ta ja rautaa.

Martin Breslin, Harvard University Dining:n Culinary Director ja minä olemme maailman ensimmäiset kaksi ammattikokkia, jotka ovat työskennelleet mankain parissa. Aika siistiä. Ja Martin on hyvää seuraa.

Tein juuri 2 viikkoa tuotekehitystä ja esityksiä mankaista muutamille yliopistoille sekä elintarvikevalmistajille maan koillisosissa. Mitä jäi käteen? Mankai on helppokäyttöinen, soveltuu kaikkeen ruokaan liittyvään, näyttää hyvältä ruuassa, ja päästää ruuan dominoivat maut esiin – toisin sanoen, se maistuu hyvältä.

Kun katsot tarkemmin, huomaat, että mankai on ravitsemuksellinen voimapesä. MANKAI sisältää biohyödynnettävää ja bioaktiivista proteiinia, rautaa sekä B12-vitamiinia. Tutkimus osoittaa, että se edistää suotuisaa glykeemistä reaktiota. 85 gramman annos (3 kuutiota) kuiva-ainepitoisuudeltaan 12 % pakastettua Mankaita tarjoaa seuraavaa:

  • Hyvä proteiinin lähde sisältäen kaikkia oleellisia aminohappoja
  • Korkealaatuinen proteiini, jonka PDCAAS-arvo on 0,89
  • Hyvä ravintokuidun, E-vitamiinin sekä B12-vitamiinin lähde
  • Erinomainen A-vitamiinin, K-vitamiinin sekä foolihapon lähde
  • Sisältää runsaasti rautaa, kaliumia, kuparia ja sinkkiä
  • Matala natrium-pitoisuus
  • Sisältää 390 mg omega-3s (ALA)
  • Sisältää runsaasti erilaisia, potentiaalisesti hyödyllisiä polyfenoleja

Jos tuossa ei ole riittävästi, niin entäpä tämä: ”Mankai on super-kestävän-kehityksen-mukainen YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN viljelykasvi, se kasvaa vesialtaissa ja monistuu 72 tunnin välein, luoden eniten ravintoaineita vesigallonaa kohden. Se on energiatehokasta, minimaalisesti prosessoitua ja valjastaa innovatiivista teknologiaa maapallon elämän pitkäikäisyyden eteen.”

Mankai esiteltiin CIA:n Menus of Change -tilaisuudessa kesäkuussa. Kehitin erilaisia Mankaita sisältäviä reseptejä konferenssia varten ja valmistimme sitten CIA-kokkien kanssa yhdessä reseptejä konferenssin osallistujille. Alempana lisää tietoa Mankaista yhdessä reseptien kanssa.

Kulinaarista & jotain muuta…

Keittiöteknologia – Ruokaohjekuvat

Jotkut keittokirjat tarjoavat vaihe vaiheelta -kuvia, jotka auttavat ohjeita valmistettaessa. Tällainen formaatti voi olla hyvin arvokas, jos olet valmistamassa uutta reseptiä tai jos resepti on sellainen, jota et valmista kovin usein. Lisäksi, vaihe vaiheelta -kuvat ovat arvokkaita työkaluja uusille kokeille ja keittiömestareille, jotka liittyvät tiimiin.

Ruokaohjeiden luominen vaihe vaiheelta -kuvien kanssa on standardiominaisuus JAMIX RUOKATUOTANTO -ohjelmassa. Liitteenä leipäresepti, jonka tein Produce for Better Health -konferenssiin tämän vuoden huhtikuussa. Se on esimerkki JAMIX-ohjelmalla tehdystä vaihe vaiheelta -reseptistä. Voit vapaasti myös kokeilla reseptiä!

Flatbread with Pear and Walnuts 4 portions – Litteä leipä päärynän ja saksanpähkinän kanssa 4 annosta

Pear Blue Cheese Crema 4 portions – Päärynä-sinihomejuusto-crema 4 annosta

Pear Mostarda 4 portions – Päärynämostarda 4 annosta

Ruokaohjeille lisätyistä vaihe vaiheelta -kuvista on monia hyötyjä ammattikeittiössä. Valokuva toimii visuaalisena ohjeena, joka voi vähentää virheitä valmistuksessa. Virheiden vähentäminen säästää kustannuksia. Ruokaohjeiden hakeminen JAMIX-järjestelmässä on helppoa, koska ohjelma on käytettävissä älypuhelimilla, tableteilla ja läppäreillä. Toinen etu on yhtenäisyys. Asiakkaat ovat edunsaajia, kun ruoka näyttää ja maistuu odotusten mukaiselta.

Olla ravitsemusalan ammattilainen tämän päivän moderneissa keittiöissä, jotka ottavat teknologian haltuun ja käyttävät sitä, tekee ruuanvalmistuksesta hauskaa. Teknologia on erinomainen työkalu uusille ja kokeneille ravitsemusalan ammattilaisille.

Kuukauden raaka-aine

Sambal-katkaravut

Jotenkin, onneksi, purkki tätä päätyi matkalaukkuuni, kun olin lähdössä Singaporesta viime kuussa. Minulle annettiin kulho sambal-katkarapuja Swatow Seafood Restaurant -ravintolassa Singaporessa. Maku oli monitahoinen tulisuus. Sambal on mausteista, olin valmistautunut siihen, mutta sambalin maku oli hämmästyttävä. Opin, että sambal on tehty kuivatuista katkaravuista ja se antaa sambalille erittäin monimuotoisen umami-vivahteen.

Sambal toimii pastan, riisin ja keittojen sekä papuruokien, salaatit mukaan lukien, kanssa. Listaa voisi jatkaa. Ainut haaste on saada lisää, kun tämä loppuu…..

Ruuanvalmistusvinkki

Tuorepastan keittäminen

Tuorepasta ei selvästikään ole helppoa valmistaa. Oletukseni on, että kokit ajattelevat tuorepastan valmistuvan sekunneissa, koska se on valmiiksi pehmeää. Se ei pidä paikkaansa, koska minulle on, liian usein, tarjottu tuorepastaa, joka maistuu raa’alta jauholta.

Olin hiljattain oikein kivassa ravintolassa Bostonissa. Erinomainen suositus hyvältä ystävältä. Pasta-annoksen maku oli herkullinen, kaikki ainekset olivat herkullisia…. PAITSI tuorepasta.

Tuorepastan pitää olla täysin kypsennetty. Tuorepasta, ’enkelin hius’ -pastaa lukuun ottamatta, tarvitsee muutamasta useampaan minuuttia, jotta jauho kypsyy ja pasta pehmenee.

Miten tuorepasta keitetään? Lisää pasta kiehuvaan, suolattuun veteen (maista vettä!), palauta kiehuvaksi, sekoita välillä. Keitä reseptin ohjeen mukaisesti, MUTTA, maista pastaa ennen valutusta! Jos se maistuu raa’alle jauholle, jatka keittämistä! Maun lisäksi, katso pastaa. Sen pitäisi olla pehmeää mutta ei puuromaista, ja sen pitäisi helposti kietoutua muiden pastanauhojen ympärille. Ota sitten vähän keitinvettä talteen. Valuta pasta, valmista kastike ja käytä keitinvettä pitämään kaikki mehukkaana (muista, että mehukas ruoka on parasta!).

Bon Appétit!

Jatka skrollaamista!

CulinaryNXT on amerikkalainen ravitsemusalan konsulttiyritys, joka nojaa Ron DeSantisin 30 vuotiseen, monipuoliseen kokemukseen ravitsemusalalta. Ron pitää hallussaan Certified Master Chef -titteliä, joka on myönnetty vain 68 kokille maailmanlaajuisesti. Hän on toiminut neuvonantajana kaiken kokoisille ja tyyppisille organisaatioille. Hänen vahvuuksiaan ovat kulinaariset innovaatiot, ruokalistojen ja ruokaohjeiden kehitys, kulinaarisuuden arvostus, tuloksellisuus sekä kommunikaatiotaidot, joiden ansiosta asioiden toteutus hoituu tehokkaasti.

CulinaryNXT sijaitsee New Havenissa, USA:ssa mutta sen vaikutus ulottuu globaaliin mittakaavaan. CulinaryNXT:n yhteydet levittäytyvät lukuisiin maihin ympäri maailman asiakas- ja yhteistyöverkostossa, joka on rakentunut vuosien aikana. Nämä yhteydet tarjoavat sekä globaalia tukea että paikallista tietämystä.

Teknologian pitää sujuvoittaa, minimoida ja automatisoida tiedon tallentamista.

teksti: Ron DeSantis

Food Is Just the Beginning™
Volume 2 Issue 7
Heinäkuu 2019

CulinaryNXT
200 Totoket Rd
Branford, CT 06405, USA

www.culinarynxt.com

Come on, already!

Palasin juuri kotiin uskomattomalta vierailulta Singaporeen, Tokioon ja Hong Kongiin. Niin paljon ruokamuistoja, tapasin vanhoja ystäviä ja sain myös muutamia uusia ystäviä. Tällaiset matkat muistuttavat minua siitä, että osana ruokamaailmaa oleminen avaa niin monia ovia ja mahdollisuuksia.

Tekstiä ja kuvia matkasta alempana!

Kiitos!

 

Master Chefin näkemyksiä

Los Angeles Unified School District

LAUSD [Los Angelesin koulualue] kattaa yli 700 neliömailia [1800 km²], sisältää yli 1 100 koulua ja palvelee lähes 700 000 oppilasta. Toukokuun lopulla vierailin LAUSD:ssa Hormel Foods:in ja Jennie-O:n kanssa. Tapaamamme koulun henkilökunta kertoi sydäntä lämmittäviä tarinoita alueen oppilaiden nykyisistä ja tulossa olevista menestyksistä. Kuulimme myös haasteista, joita tuhansilla lapsilla on päivittäin mutta jotka silti pystyvät osallistumaan oppitunneille ja tavoittelemaan valoisampaa tulevaisuutta.

LAUSD:n Linked Learning on opinto-ohjelma, joka yhdistää opetuksen ja käytännön kautta oppimisen. Se tutustuttaa lapset erilaisiin tieteenaloihin… talouselämästä terveydenhoitoon ja ravitsemusalaan. Kaikkinensa oppilailla on mahdollisuus yli 400 urapolkuun. Opettajat yhdistävät perinteistä pedagogiikkaa kokemuksellisiin oppimismahdollisuuksiin.

Vierailimme Santee Education Complex:ssa Los Angelesissa, joka tarjosi ravitsemusalan opinto-ohjelman. Santee avattiin vuonna 2005, siellä on kirjoilla 1853 opiskelijaa ja se ylpeilee 77 %:n valmistumisasteella. Tapasin siellä opettajan, joka on valmistunut The Culinary Institute of America:sta. Hän käyttää saamiaan oppeja sekä CIA:sta että toimittuaan kokkina ravitsemusalalla tarjotakseen ammattikeittiökokemuksen Santee:n opiskelijoille. Oppitunti oli käynnissä vierailumme aikana ja minulla oli mahdollisuus jutella oppilaiden kanssa. He olivat harjoittelemassa crepes:ien tekoa. Crepe:stä tuli väline opettaa suunnittelua, organisoitumista, mittaamista, matematiikkaa ja tiimityöskentelyä. Kaikki kriittisiä taitoja ravitsemusalalla ja muuallakin.

Vierailimme myös keittiöhenkilökunnan luona samalla, kun he olivat viimeistelemässä lounastarjoilua. Keittiön päälliköt olivat loistavia organisoijia ja pitivät tuotannon sujuvasti pyörimässä. Kuten missä tahansa keittiötoiminnassa, lounaalle on tulossa useita satoja lapsia ja he haluavat kiireellä ruokalinjaston läpi. Keittiötiimillä oli kaikki valmiina ja palvelu oli erinomaista.

Ravitsemuspalvelujen johtaja, Manish Singh, on toteuttanut houkuttelevia ohjelmia pitääkseen ruuan mielenkiintoisena ja hallitakseen hävikkiä. Hän on esimerkiksi toteuttanut Flavor Bar:in eli makubaarin. Flavor Bar:ssa on erilaisia kuivattuja yrttejä ja mausteita, joita oppilaat voivat lisätä ruokaansa. Oppilaat voivat sen ansiosta lisätä tuttuja makuja, tai he voivat vahvistaa makuja oman mieltymyksen mukaan. Manish:lla on myös Share Table eli ”saa ottaa” -pöytä. Oppilaat voivat laittaa pöydälle ruokia, joita eivät halua syödä – kokonaisia hedelmiä, pakattuja vihanneksia, jne. – niin, että toiset oppilaat voivat ottaa siitä haluamansa. Pieni muutos, iso vaikutus.

 

Kulinaarista & jotain muuta…

Keittiöteknologia

Viime kuussa kirjoitin dynaamisesta keittiön hallintajärjestelmästä. Se, mihin jatkuvasti törmään, on kuinka samanlaista keittiötoiminta on riippumatta ravitsemusalan sektorista. Toiminnan sydän on reseptit. Urani alkuajoista saakka, kun olin opiskelija CIA:ssa, meille opetettiin, että ruokaohjeet/ruokalista ohjaavat ravintolan suunnittelua. Ruokaohjeet määrittävät ruokalistan, keittiön pohjan, laitevalikoiman, henkilöstön, varastointitarpeet, jne.

Kaikki ravitsemusalan toimijat – ravintolat, supermarketit, pitopalvelut, oppilaitokset ja yliopistot, risteilylaivat, jne. – aloittavat resepteistä. Tästä lähtökohdasta juontuu monia toimintoja:

  • Ruokalista
  • Työlista
  • Ostotilaukset toimittajille
  • Varasto
  • Hinnoittelu
  • Ravintoarvotiedot
  • Allergeenit
  • Tietojen julkaisu loppukuluttajille etikettien tai sähköisten ruokalistojen kautta
  • Myyntidata tuotannon suunnittelua varten

Lista on pitkä. Se, mikä toimijoille on haastavaa, on löytää yksi dynaaminen järjestelmä hallinnoimaan näitä erilaisia toimintoja. Kun toimijalla on käytössä useita järjestelmiä, niihin pitää syöttää samoja tietoja manuaalisesti. Tämä kadottaa teknologian tarkoituksen. Teknologian pitää sujuvoittaa, minimoida ja automatisoida tiedon tallentamista. Dynaaminen keittiön tuotannonohjausjärjestelmä keittiöteknologiana hallitsee kaikki toiminnot minimoiden tarvittavien järjestelmien määrän.

Työssäni konsulttina olen nähnyt esimerkkejä kustannussäästöistä, joita on saatu keittiön tuotannonohjausjärjestelmän myötä.

 

Cancer Nutrition Consortium

(Amerikkalainen liitto, joka tarjoaa opastusta ja tukea syöpään ja ravitsemukseen liittyen)

Käy katsomassa, mitä uutta tapahtuu: www.cancernutrition.org

 

Aasian matkan kohokohdat

Mistä aloittaisin!? Tein 12 päivän nopean ja tapahtumarikkaan vierailun Aasiaan sisältäen Singaporen, Tokion ja Hong Kongin. Vaimoni Sylvia ja minä laskeuduimme Singaporeen 14 tuntia myöhässä. Minun piti saapua maahan juosten. Vaihdettuani työvaatteet ylleni, olin HRVST-ravintolassa Chef Addis:n kanssa valmistelemassa seuraavan päivän tapahtumaa 75:lle vieraalle. Silmät sameina ja muistuttaen jatkuvasti itseäni sormieni varomisesta, selvisimme ensimmäisen päivän valmisteluista ja suuntasimme syömään paikallisten kanssa. Sanoin taksikuskille Swatow Seafood Restaurant ja hän sanoi, että se oli hyvin tunnettu paikallisesti.

Se oli ruokamatkan alku. Singaporessa söimme perinteistä kiinalaista ruokaa ja koimme katukeittiöitä, Tokiossa yakitoria, sushia ja tempuraa, ja Hong Kongissa street foodia alkuperäisten Hong Kongilaisten kanssa. Jokainen kaupunki tarjosi meille hyvin erityisiä ja ainutlaatuisia kokemuksia.

Jokaiselle kohteelle yhteistä oli käsinkosketeltava ruokakulttuuri, vieraanvaraisuus ja ystävyys. Skrollaa alaspäin kuvia varten:

 

Kuukauden raaka-aine

Pieneksi pilkotut tomaatit

Kuka ei olisi nykyään hullun kiireinen? Tuo mielessä tämän kuukauden raaka-aine on pieneksi pilkotut tölkkitomaatit. Huippukokkiystäväni esitteli minulle tämän raaka-aineen useita vuosia sitten. Hänen lähestymistapansa – ajattele pieneksi pilkottuja tölkkitomaatteja tomaatti concassé:na, ne vain ovat käyttövalmiita.

Mietipäs tätä. Tomaatteja ei oikeasti ole saatavilla tiloilta New England:n osavaltiossa vielä pariin viikkoon. Pieneksi pilkotut tölkkitomaatit on prosessoitu tomaattien huippusesongin aikaan. Se on erinomainen raaka-aine käytettäväksi lukemattomissa resepteissä. Älä käsitä väärin, joissakin resepteissä mikään ei korvaa sesongin aikaan käsin valmistettua tomaatti concassé:ta. Mutta silloin, kun ajan kanssa on tiukkaa, nämä ovat mahtavia.

Esimerkiksi, avaa purkki ja lisää pilkottua korianteria, chipotlea sekä viipaloitua sipulia ja herkullinen salsa on valmis minuuteissa. Tai hauduta 10 minuuttia kuullotettujen sipuleiden, valkosipulin, fenkolin siementen, oreganon sekä tuoreen basilikan kanssa ja herkullinen tomaattikastike on valmis nopeasti. Käytä mielikuvitustasi ja pidä muutama purkki ruokakaapissa!

 

Ruuanvalmistusvinkki

Makua ruskistamalla

Ruskistaminen oli termi, jonka opin. Nykyään tiedämme, että puskemalla ruskistamisen rajoja saadaan puskettua makua YLÖS. Keittiömestarit ja kokit hiillostavat ruokaa upein tuloksin. Hiillostaminen tönii palaneen ja ruskistuneen rajaa. Oikea määrä hiillostusta lisää makua. Aavistus kitkeryyttä täydentää ruuan muita makuja. Se saa sinut haluamaan lisää.

Loistavasti hiillostunut ruoka alkaa lämmöstä. Totu pannun, grillin tai uunin lämmitykseen. Se tarkoittaa, että älä kiirehdi esilämmityksen kanssa. Kun valmistan ruokaa liedellä, laitan pannun pienelle lämmölle ja aloitan sitten valmistelut. Kun paistamisen (hiillostamisen) aika lähestyy, nostan lämpötilaa. Oikein lämmitetty pannu varmistaa, että ruokani on ruskistettu tai hiillostettu sopivasti.

Jos valmistat ruokaa pannulla ja se on lämmitetty, niin kun lisäät öljyä pannuun, öljy savuaa. Se on hyvä merkki siitä, että pannun lämpötila on valmis ruuan paistamiseen. Jos käytät grilliä, esilämmitä grilliä vähintään 10 minuuttia korkeassa lämpötilassa. Kun öljyät grillin ritilät, öljyn pitäisi savuta. Uunin kanssa, esilämmitä uunia niin, että myös uunipannu on uunissa. Näin ruoka alkaa ruskistua heti, kun se on lisätty pannulle.

Muutama muu tärkeä vinkki – kuivaa ruokaa niin paljon kuin mahdollista, ennen kuin lisäät sen pannulle. Tämä ehkäisee höyryämistä ja roiskumista. Lopuksi, älä laita pannulle liikaa kerralla. Lisää vain sen verran, että pannun pohja juuri ja juuri peittyy. Ja kun ruoka on lisätty pannulle, älä siirrä sitä muutamaan minuuttiin. Näin pannun tai grillin lämpö saa palautua ja muodostaa halutun hiillostuksen.

Bon Appétit!

 

CulinaryNXT on amerikkalainen ravitsemusalan konsulttiyritys, joka nojaa Ron DeSantisin 30 vuotiseen, monipuoliseen kokemukseen ravitsemusalalta. Ron pitää hallussaan Certified Master Chef -titteliä, joka on myönnetty vain 70 kokille maailmanlaajuisesti. Hän on toiminut neuvonantajana kaiken kokoisille ja tyyppisille organisaatioille. Hänen vahvuuksiaan ovat kulinaariset innovaatiot, ruokalistojen ja ruokaohjeiden kehitys, kulinaarisuuden arvostus, tuloksellisuus sekä kommunikaatiotaidot, joiden ansiosta asioiden toteutus hoituu tehokkaasti.

CulinaryNXT sijaitsee New Havenissa, USA:ssa mutta sen vaikutus ulottuu globaaliin mittakaavaan. CulinaryNXT:n yhteydet levittäytyvät lukuisiin maihin ympäri maailman asiakas- ja yhteistyöverkostossa, joka on rakentunut vuosien aikana. Nämä yhteydet tarjoavat sekä globaalia tukea että paikallista tietämystä.

Mereneläviä Tokiossa

Wet Market Hong Kongissa

Sushi-kokki

Tempura-mestari

 

Dynaamisuus varmistaa, että kaikki tieto järjestelmässä toimii hyvin yhteen

teksti: Ron DeSantis

Food Is Just the Beginning™
Volume 2 Issue 6
Kesäkuu 2019

CulinaryNXT
200 Totoket Rd
Branford, CT 06405, USA

www.culinarynxt.com

Come on, already!

Tämä ”Come on, already!” muuttui viimeisten 24 tunnin aikana. Toukokuun 29. päivä vierailin Los Angeles Unified School District:ssä [Los Angelesin alueen koululaitos] Hormel Foods:n kanssa. Henkilökunta, opettajat ja hallintoväki olivat inspiroivia. Se uskomaton työ, jota he tekevät joka päivä vaikuttaakseen positiivisesti koulualueen oppilaisiin, on sankarillista. Tämä on sen tyyppisiä uutisia, joista toivoisin kaikkien tietävän. Enemmän LAUSD-vierailusta ensi kuussa.

Kiitos!

Master Chefin näkemyksiä

NRA

2019 National Restaurant Association Show -tapahtuma on ohi. Se oli minulle hyvin erilainen tapahtuma, koska osallistuin siihen näytteilleasettajana Jamix-tiimin kanssa. Näytteilleasettajana McCormick Place -messukeskuksessa piti olla jo 90 minuuttia ennen tapahtuman alkamisajankohtaa, jotta ehdin kulkea käytävillä nähdäkseni mitä on meneillään. Näytteilleasettajana sain myös mahdollisuuden keskustella satojen kiinnostuneiden kävijöiden kanssa Jamix Ruokatuotanto -järjestelmästä. Sattumalta, Jamix oli myös 2019 Kitchen Innovation Award -palkinnon saaja tapahtumassa. Lisää Jamixista myöhemmin.

Ruokapuolella FABI Awards -palkinto esitteli 32 ruokatuotetta. Minuun kolahti se, että 26 noista 32 tuotteesta oli kasvipohjaisia. Black Truffel Pâté:hen [musta tryffeli paté) oli helppo rakastua. Se on käyttövalmis musta tryffelilevite! Upeaa! Toinen ruoka, molekyyligastronomian tuloksena, on Caviaroli Drops by Albert Adria (legendaarisen kokin, Ferran Adrian veli), joka tehtiin tunnetuksi maailman entisessä ykkösravintolassa, el Bullissa. Jokainen pisara koostuu viiden oliivin uutteesta, joka on kapseloitu kevyellä gelatiinipäällisellä kooltaan 20 mm. Tässä on haute cuisine’a jokaiselle.

Kaksi yhtä lailla merkittävää ruokaa ovat FabaButter ja Skhug Sauce. Ensin Skhug Sauce.

Skhugin ääntäminen (shuug) tulee varmasti olemaan yksi suurimmista haasteista sen siirtyessä valtavirtaan. Lisäksi sen voi kirjoittaa lukuisilla eri tavoilla. Koita googlettaa sitä, lopputuloksena ei ole mitään varmaa. Mitä tulet tietämään on, että skhug on TULISTA. Todella tulista ja koukuttavaa. Kirkas tulisuus lisää intensiteettiä ruokaan, johon sitä on lisätty. Chilit, korianteri ja mausteet ovat kaikki mitä tarvitaan skhugin valmistamiseen. Nyt sitä on saatavilla käyttövalmiina. Kokeile.

FabaButter on maidoton ”voi”. Tämä levite on tehty kookosöljystä ja mikä on käänteentekevää, siinä on myös aquafabaa. Niille, jotka eivät tiedä, aquafaba on nestettä, joka valutetaan kikhernepurkista. Se on maultaan neutraalia ja vaahtoutuu marenkimaiseksi vaahdoksi. FabaButter todistetusti käyttäytyy voin tavoin paistetuissa ruuissa ja siinä on myös selkeät ainesosat.

Tässä on kourallinen mielenkiintoisia ruokia seurattavaksi.

Kulinaarista & jotain muuta…

Dynaaminen järjestelmä

Aiemmin tässä kirjoituksessa lupasin palata Jamix keittiönhallintajärjestelmään, joten tässä se nyt tulee. Jamix oli 2019 Kitchen Innovation Award -palkinnon saaja, koska se on intuitiivinen, helppokäyttöinen ja dynaaminen. Määreistä dynaaminen kiinnostaa minua eniten.

Jamixin maailmassa dynaamisuus varmistaa, että kaikki tieto järjestelmässä toimii hyvin yhteen. Edelleen, tuota tietoa voidaan käyttää ruokalistan julkaisuun sähköisesti Jamixista, liittymiin muiden ulkoisten järjestelmien kanssa, Jamix-tietojen katsomiseen tabletilla tai älypuhelimella sekä Jamix-reseptien vientiin keittiölaitteisiin, esimerkiksi high-tech -uuneihin.

Dynaamisen järjestelmän ansiosta loppukäyttäjä voi räätälöidä reseptien ja ruokalistojen ulkoasua sekä muita yksityiskohtia. Jamix mahdollistaa kuvien tallentamisen ruokaohjeelle ja ne on mahdollista ryhmitellä työvaiheittain. Käyttäjä saa myös välittömästi tiedon ravintoarvoarvoista, allergeeneista, ruoka-aineiden/ruokaohjeiden/ruokalistojen kustannuksista ja voi tulostaa etikettejä. Dynaaminen järjestelmä tarjoaa kaiken tämän toiminnallisuuden.

Olen aiemmin kirjoittanut ruokaohjeista ja tässä niistä kannattaa kirjoittaa uudestaan. Keskusteluni kymmenien ihmisten kanssa NRA-tapahtumassa paljastivat tarpeen vahvistaa ruokaohjeen merkitystä. Ruokaohje on menestyvän toiminnan perusta. Lähtökohtaisesti se tarjoaa reaaliaikaisen näkymän ruoka-aineiden, ruokaohjeen, annoksen, ruokalistan kustannuksiin. Se on tuotantoaikataulujen perusta ja varmistaa yhdenmukaisen tuotteen, kun sitä noudatetaan.

Dynaamisessa järjestelmässä ruokaohjeista tulee alireseptejä. Alireseptistä tulee osa ruoka-ainelistaa ja mikä parasta, järjestelmä skaalaa alireseptin täsmällisesti. Dynaaminen järjestelmä antaa mahdollisuuden määritellä rajattoman määrän esivalmistelutehtäviä – sulatus, marinointi, pilkkominen, jne. Ja jokainen tehtävä voidaan määrittää suoritettavaksi päivää tai useampia päiviä ennen.

Tämä ei tule olemaan viimeinen kerta, kun tuon esiin ruokaohjeet tai dynaamisen järjestelmän hyödyt.

Small Change Big Impact Food Summit

Viime kuussa jaoin linkin Hormel-Harvard Small Change Big Impact Future of Food Summit -huipputapaamisesta, joka järjestettiin Harvard University Dining Services:in toimesta. Tässä tuo linkki uudestaan:

Inaugural small change big impact food summit to bring together industry leaders at Harvard University April 3-4, 2019

Pääpuheenvuoron huipputapahtumassa piti Hormel Foodsin toimitusjohtaja Jim Snee. Jim piti avauspuheenvuoron, joka määritti huipputapaamisen sävyn – Ole Rohkea! Jim kertoi, että menestyksen resepti on ajatella eri tavalla, toimia rohkeasti, ei tehdä bisnestä niin kuin tavallisesti, ottaa johtajuus haltuun ja muuttaa maailmaa. Nämä ovat jotain niistä asioista, jotka johtavat Hormelin ”Inspired People. Inspired FoodTM” [Inspiroituneet ihmiset. Inspiroitunutta ruokaa.] sloganiin. Jim myös muistutti kaikille, että ”ruokamatkallamme ei ole maaliviivaa”. Se oli upea aloituspuhe huipputapaamiselle ja muistutti minulle, että iso ruoka voi olla hyvää ruokaa.

Loppupäivä koostui paneeleista, joissa oli mukana asiantuntijoita useilta ravitsemusalan eri osa-alueilta. Lisää niistä tulevissa kirjoituksissa.

Kuukauden raaka-aine

Colatura di Alici

Anjovisuute. Jep, luit oikein. Tai, anjovisliemi. Harhaudun hetkeksi, se ei kuulosta houkuttelevalta, MUTTA tämä on resepti, joka juontaa juurensa roomalaisiin. Piditpä anjoviksista tai et, tämä kirkas meripihkan värinen neste on makuPOMMI! Pieni määrä tuottaa tyydyttävän, herkullisen umami-vaikutuksen ruokaan.

Yksi vanhimmista käyttötavoista on oliiviöljyssä paistettu valkosipuli, joka sekoitetaan spagetin kanssa ja päälle pirskotellaan kevyesti colatura di alici -uutetta. Kun maistat sitä, tulet ymmärtämään miksi se on käytössä vielä parin tuhannen vuoden jälkeenkin.

Ruuanvalmistusvinkki

Rapeanahkainen kala

Miten saat kalan nahasta rapeaa? Minulta kysytään tätä PALJON. Se on helppoa mutta kaikista tärkeintä on – ole kärsivällinen.

Kala pitää suomustaa. Sitten, lämmitä paistinpannu (valurauta toimii hienosti, mutta niin myös muut pannut). Pannun kuumentaminen on myös yksi kriittisistä vaiheista. Älä kiirehdi prosessia. Laita pannu liedelle, aseta se miedolle lämmölle ja anna lämmetä muutama minuutti. Lisää lämpöä ja anna pannun kuumentua.

Lisää pieni määrä öljyä pannulle tai suihkuta se öljysuihkeella. Jos öljy savuaa, se on sopivaa ja on aika laittaa kala pannulle – nahka alaspäin. Paina kalaa lastalla kevyesti pannua vasten. Lastalla on taipumus taipua, joten pidä kiinni tai käytä pekoniprässiä…jos omistat sellaisen.

Tässä vaiheessa, älä siirrä tai käännä kalaa. Anna pannun tehdä taikansa. Kahden-neljän minuutin jälkeen, riippuen kalan paksuudesta, nosta hiukan ja tarkista väri. Jos se ei ole tumma ja rapea, anna kalan olla vielä 1-2 minuuttia lisää. Sitten käännä ympäri, laske lämpötilaa ja paista lopuksi 2-4 minuuttia kalan paksuudesta riippuen. On myös mahdollista, että kalaa ei tarvitse kääntää ympäri. Mitä vähemmän aikaa kala on pannulla, sitä kosteampaa kalasta tulee.

Tarjoa välittömästi ja nauti rapeanahkaisesta kalasta.

Bon Appétit!

CulinaryNXT on amerikkalainen ravitsemusalan konsulttiyritys, joka nojaa Ron DeSantisin 30 vuotiseen, monipuoliseen kokemukseen ravitsemusalalta. Ron pitää hallussaan Certified Master Chef -titteliä, joka on myönnetty vain 70 kokille maailmanlaajuisesti. Hän on toiminut neuvonantajana kaiken kokoisille ja tyyppisille organisaatioille. Hänen vahvuuksiaan ovat kulinaariset innovaatiot, ruokalistojen ja ruokaohjeiden kehitys, kulinaarisuuden arvostus, tuloksellisuus sekä kommunikaatiotaidot, joiden ansiosta asioiden toteutus hoituu tehokkaasti.

CulinaryNXT sijaitsee New Havenissa, USA:ssa mutta sen vaikutus ulottuu globaaliin mittakaavaan. CulinaryNXT:n yhteydet levittäytyvät lukuisiin maihin ympäri maailman asiakas- ja yhteistyöverkostossa, joka on rakentunut vuosien aikana. Nämä yhteydet tarjoavat sekä globaalia tukea että paikallista tietämystä.

JAMIX mukana amerikkalaisessa Trending Today -tv-ohjelmassa

Trending Today on amerikkalainen tv-sarja, joka tuo esiin eturivin teollisuuden kehitysaskeleita, innovatiivisia teknologioita, tuoteratkaisuja ja trendejä joka puolelta maapalloa sekä tarjoaa syvällisen katsauksen siihen, kuinka nämä vaikuttavat meidän päivittäiseen elämäämme. Sarjan juontaja, Karen LeBlanc, johtaa nopeatempoista matkaa esitellen organisaatioita liike-elämän kaikilta osa-alueilta.

Trending Today -sarjan seuraava jakso saa ensiesityksensä lauantaina 15. kesäkuuta klo 19 Suomen aikaa Fox Business -kanavalla. Ohjelmassa ovat mukana Research Chefs Association, Global Shirts and Bravo Shoes, Jamix sekä Smokin’ Mary.

JAMIXilla on jo pidemmän aikaa panostettu kotimaan markkinan lisäksi vientitoiminnan vauhdittamiseen jälkimmäisen painottuessa erityisesti USA:n markkinaan.

JAMIX oli kuluneella viikolla näytteilleasettajana National Restaurant Association Show -messuilla Chicagossa, USA:ssa, missä yritys myös vastaanotti sille myönnetyn 2019 Kitchen Innovation Award -palkinnon. Trending Today -ohjelmaan tulevaa materiaalia kuvattiin messuilla ja sarjan Facebook-sivuilla on nähtävillä kuvia kameran takaa:

JAMIX Oy:lle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Jyväskylässä toimivalle JAMIX Oy:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Ammattikeittiöiden tuotannonohjausjärjestelmä JAMIX RUOKATUOTANTO on tunnetuin ja eniten käytetty JAMIX-ohjelmistopalvelu, jonka lisäksi yritys tuottaa muun muassa TILAX -tilavaraus-tarjoilutilausjärjestelmää.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä.  Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että tuotteen on oltava valmistettu tai palvelun tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen, on oltava vähintään 50 prosenttia. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on myös oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.

– JAMIX Oy on 30-vuotias jyväskyläläinen yritys. Kotimaisuudella on alusta lähtien ollut vahva rooli yrityksen arvopohjassa ja sitä on myös tuotu esiin markkinoinnissa. Haimme Avainlippu-tunnusta, koska se tunnettuna ja luotettuna merkkinä tuo entistä paremmin esiin JAMIXin suomalaisuutta, kertoo JAMIX Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Jaatinen.

Avainlippu-merkki tunnetaan varsin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan yli 90 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee Avainlipun erittäin hyvin tai melko hyvin. Suomalaisista suurin osa (75 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti.

Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

– Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista kuluttajille ja asiakkaille. 92 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Reetta Mentu kertoo.

 

Lisätietoja

Mikko Jaatinen, toimitusjohtaja, JAMIX Oy, mikko.jaatinen@jamix.com
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi

 

JAMIX Oy on suomalainen ohjelmistoyritys, joka on kehittänyt ja tuottanut monipuolisia, selkeitä ja helppokäyttöisiä ammattiohjelmia jo lähes 30 vuoden ajan. JAMIX on johtava järjestelmätoimittaja ammattikeittiöille ja henkilöstöravintoloille. JAMIXin kotipaikka on Jyväskylässä ja yritys työllistää 28 henkilöä. www.jamix.fi

Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlippua kantaa yhteensä noin 4200 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan.

Ravitsemukselliset tiedot luovat ruokalistan tasapainon

teksti: Ron DeSantis

Food Is Just the Beginning™
Volume 2 Issue 5
Toukokuu 2019

CulinaryNXT
200 Totoket Rd
Branford, CT 06405, USA

www.culinarynxt.com

Come on, already!

Milloin on liian kylmä? Tarkoitan lentokoneita, ravintoloita, toimistoja… julkisia tiloja. Olin hiljattain matkoilla ja joka paikassa tuntui olevan ilmastointi kylmällä, eikä vielä ole kesä! Ehkä se johtuu vuosista, jotka olen viettänyt kuumissa keittiöissä, mutta mieluummin olisin lämpimässä kuin kylmässä. Pyydän vain, että lisätkää vähän lämpöä!

Kiitos!

Master Chefin näkemyksiä

Puhujakoroketilaisuuksia

Huhtikuu oli uskomaton kuukausi konferenssivierailujen suhteen. Huhtikuun aloitti Hormel Foodsin sponsoroima Small Change Big Impact Food Summit -huipputapaaminen Harvard-yliopistolla, mitä seurasi avauspuheenvuoroni Sunrise Produce Company -nimisen yrityksen vuosittaisessa tapahtumassa. Sitten Yale Law -tapahtumaan kuulemaan Brigaidin kokki Dan Giustin puhetta haasteista herkullisten aterioiden tarjoamisessa K-12 -sektorilla [peruskoululaiset], ja lopuksi Produce for Better Health -konferenssi Scottsdalessa Arizonassa, missä Amy Myrdal Miller esitteli ja demosi makusiltoja.

Small Change Big Impact Food Summit on Hormel Foodsin alullepanema tapahtuma, jonka tarkoituksena on tunnistaa tulevaisuuden haasteita ravitsemusalalla sekä löytää keinoja paremman tulevaisuuden aikaansaamiseksi. Huipputapaamisen keskiössä oli läpinäkyvän, turvallisen ja kestävän ruokasysteemin luominen yhteistyön kautta. Tapaamisessa oli mukana johtajia valmistuksesta, maataloudesta, tuotannosta, ravitsemusalalta, liike-elämästä, hankinnasta sekä ruokaan liittyvää epävarmuutta vastaan työskentelevistä voittoa tavoittelemattomista organisaatioista.

Hormel Foods, Harvard University Dining Services, Attention Span Media sekä CulinaryNXT työskentelivät yhdessä suunnitellakseen, organisoidakseen ja toteuttaakseen huipputapaamisen.

Se oli loistava tiimi ja tuotti merkityksellisen huipputapaamisen. Tulevissa postauksissani tulen jakamaan tarkempaa tietoa tapahtumasta. Sitä odotellessa tässä muutama linkki, joiden avulla pääsee alkuun:

Hormel Foods: Inaugural small change big impact food summit to bring together industry leaders at Harvard University April 3-4, 2019

Forbes: Hormel, Harvard team up to change minds about ‘Big Food’

www.attentionspan.com

Sunrise Produce Company -niminen yritys Fullerton:ssa Kaliforniassa kutsui minut pitämään avauspuheen 100+ osallistujalle heidän vuosittaisessa tapahtumassaan. Yleisönä oli K-12 -sektoria, terveydenhuoltoa sekä muita. Puheeni/demoni otsikkona oli ”Hevi-tuotteet – Valokeilaan siirtymässä”. Ensimmäinen osuus esityksestäni painottui innovaatioprosessiin, jonka avulla saadaan sisällytettyä enemmän hevi-tuotteita ruokalistoille:

  • Maatalous maku edellä
  • Luonnon antimet
  • 85 % kasvipainotteiset ruokalistat
  • Pääraaka-aineen muodonmuutos
  • Kasvituotteiden palauttaminen

Toinen osa koostui muutamasta kasvipohjaisesta demosta vahvistamaan kasvien tukiroolia ruokaohjeissa.

sunriseproduce.com

Seuraava konferenssini oli Yale Law School:ssa New Havenissa. Brigaid-nimisen yrityksen kokki Dan Giusti, lopetettuaan keittiömestarin tehtävänsä Noma-ravintolassa Kööpenhaminassa, on muuttanut K-12 -lasten [peruskoululaisten] ruokailutapoja. Dan on muuttanut kouluja New Londonissa vuodesta 2016 lähtien ja on nyt viemässä tietojaan maan suurimpaan julkiseen koulujärjestelmään – New York Cityyn. Dan jakoi kokemuksiaan työskentelystä koulujärjestelmien kanssa sekä menestystarinoita ruuista, joista lapset pitävät. Mikä toimi? Luullinen BBQ-kana maissileivän ja perunasalaatin kanssa.

Oli selvää, että Dan ei ainoastaan ole intohimoinen kokki vaan välittää myös oikeasti lastemme ruokaterveellisyyden tulevaisuudesta.

www.chefsbrigaid.com

Produce For Better Health on konferenssi, joka keskittyy hevi-tuotteisiin. Tämän konferenssin tarkoituksena on luoda kysyntää hevi-tuotteille ja edistää niiden kulutusta. Tuota tarkoitusta varten lahjakas ystäväni ja kollegani Amy Myrdal Miller MS, RDN, FAND pyysi minua osallistumaan yhteen konferenssin esitykseen. Tuloksena oli ”Vahvoja hevi-pareja: Makusynergioiden hyödyntäminen herkullisuuden luomiseen”. Amy ja minä loimme viisi ruokaohjetta jakaaksemme ne osallistujien kanssa. Hän aloitti reilun tunnin mittaisen esityksemme makunäkemyksillä ja auttoi sitten minua valmistamaan viisi reseptiä täydelle salille. Valmistimme:

  • Steak pizzaiola – nopeasti paistettu naudan leike, jonka päällä pizzaiola-kastiketta sekä friteerattuja kapriksia.
  • Peanut Butter Mousse and Crispy Apples – täyteläistä maapähkinävoi-moussea ja rapeita, sitruunan tuoksuisia omenalohkoja dipattavaksi
  • Avocado Hash with Sunnyside Egg – avokado-bataattisose friteeratun munan, rapean retiisin ja micro greens -vihannesten kanssa
  • Lobster Potato Casserole with Vermont Cheddar – pehmeä, täyteläinen peruna-cheddar -vuoka New England -hummerin kera
  • Flatbread with Pear-Blue Cheese Crema, Seared Pear & Walnuts – sekoitettu päärynä-sinihomejuustocrema litteän leivän päällä, ruskistettua päärynää ja paahdettuja saksanpähkinöitä. Viimeistelty vesikrassilla ja päärynä

Demon päätteeksi näitä ruokia tarjottiin lounaalla. Konferenssin kulinaaritiimi valmisti menestyksekkäästi nämä reseptit.

www.pbhfoundation.org

Produce for Better Health Foundation Demonstrates a Way to Boost Sales and Excitement Around the Power of Produce Pairings During Consumer Connection Conference

Olipa huikea kuukausi ravitsemusalan ajan hermolla pysymiseen!

Kulinaarista & jotain muuta…

Ravitsemukselliset tiedot

Ravitsemuksellisten tietojen arvoa ja merkitystä ei voi korostaa liikaa. Tieto on erittäin tärkeää ravitsemusasiantuntijoille kaikkialla ravitsemusalalla. Helposti saavutettavien ravintoarvotietojen ansiosta ravitsemusterapeutit pystyvät asianmukaisesti opastamaan ruokailijoita eri ruokalistavaihtoehtojen suhteen. Kliinisissä ympäristöissä tällä tiedolla voi olla vaikutusta potilaiden hoitoon. Kaikissa ravitsemusalan ympäristöissä tämä tieto luo ruokalistan tasapainon, tarkoittaen vaihtoehtoja ruokailijoille.

Kokeilla on myös vastuu tarjota ruokalistavaihtoehtoja, jotka tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden valita annoksia maun, nautinnon, allergeenien, ravitsemuksellisuuden, sesongin, jne. perusteella. Tänä päivänä on tarjolla teknologiaa, jonka avulla reseptit voidaan kehittää sopimaan organisaatiossa määriteltyjen ravitsemuksellisten ohjeiden mukaiseksi. Kokkien pitäisi toimia lähtökohtana näiden ohjeiden mukaan kehitetyille resepteille. Ravitsemusasiantuntija voi sitten opastaa kokkia hienosäätämään reseptejä.

Parhaat ravitsemustietojärjestelmät antavat ravitsemusasiantuntijoille ja kokeille mahdollisuuden tehdä muutoksia reseptiin ja nähdä välittömästi niiden ravitsemuksellisen vaikutuksen. JAMIX RUOKATUOTANTO -ohjelmisto tarjoaa reaaliaikaiset ravitsemustiedot kokeille ja ravitsemusasiantuntijoille. Tämän ominaisuuden avulla voidaan nopeuttaa reseptien uudelleenformulointia ja samalla saadaan reseptin annoshinta, molemmat arvokkaita työkaluja ravitsemusalan toiminnassa tänä päivänä.

Kuukauden raaka-aine

Parsa

On se aika vuodesta! Parsa on yksi niistä ruuista, jotka kertovat, että kevät on täällä. Kynän ohuesta jumboon, saatavilla on kokoja jokaiseen makuun. Söin juuri loistavan parsa-annoksen FnB-ravintolassa Scottsdalessa. Kokki tarjosi grillattua parsaa rapean polentan, paistetun munan ja herneen versojen kanssa. Lempiparsani on joko paahdettu tai grillattu. Älä käsittele parsaa liikaa, haluan, että sen maku tulee esiin.

www.fnbrestaurant.com

Ruuanvalmistusvinkki

Veitsen käyttötaidot

Kyky pilkkoa ruokaa yhdenmukaisesti on taito, joka kannattaa opetella. Tämä ei tarkoita sitä, että tarvittaisi viivotinta varmistamaan, että brunoise on kokonaisuudessaan 1/8 tuuman kuutiota, vaan sitä, että asiat on leikattu niin yhdenmukaisesti kuin mahdollista. Arvo tulee siitä, että ruoka kypsyy tasaisesti. Toissijainen arvo on se, että ruoka näyttää upealta. Netissä on lukemattomia videoita, jotka auttavat veitsen käyttötaidoissa. Kun olet katsonut niitä, tärkeintä on tarttua terävään veitseen ja HARJOITELLA!

Wikipedia: List of culinary knife cuts

Kiitos!

CulinaryNXT on amerikkalainen ravitsemusalan konsulttiyritys, joka nojaa Ron DeSantisin 30 vuotiseen, monipuoliseen kokemukseen ravitsemusalalta. Ron pitää hallussaan Certified Master Chef -titteliä, joka on myönnetty vain 68 kokille maailmanlaajuisesti. Hän on toiminut neuvonantajana kaiken kokoisille ja tyyppisille organisaatioille. Hänen vahvuuksiaan ovat kulinaariset innovaatiot, ruokalistojen ja ruokaohjeiden kehitys, kulinaarisuuden arvostus, tuloksellisuus sekä kommunikaatiotaidot, joiden ansiosta asioiden toteutus hoituu tehokkaasti.

CulinaryNXT sijaitsee New Havenissa, USA:ssa mutta sen vaikutus ulottuu globaaliin mittakaavaan. CulinaryNXT:n yhteydet levittäytyvät lukuisiin maihin ympäri maailman asiakas- ja yhteistyöverkostossa, joka on rakentunut vuosien aikana. Nämä yhteydet tarjoavat sekä globaalia tukea että paikallista tietämystä.

Lisätty innovaatio on jatkuvaa parantamista, jonka tuloksena saadaan ensiluokkaisia tuotteita

teksti: Ron DeSantis

Food Is Just the Beginning™
Volume 2 Issue 4
Huhtikuu 2019

CulinaryNXT
200 Totoket Rd
Branford, CT 06405, USA

www.culinarynxt.com

Come on, already!

”For the love of ’roni cups” [Rakkaudesta ’roni-kuppeihin] – oli Fortina Restaurant -ravintolan postaus. Seuraavaksi olin puhelimessa Wall Street Journal -sanomalehden kanssa liittyen artikkeliin, jonka otsikkona oli ”The Great Pepperoni Debate…” [Suuri pepperoni-väittely]. Artikkelissa käsiteltiin sitä, pitääkö pepperoni olla kupin muodossa vai litteä. Mitä väiteltävää siinä nyt on? Aikaa sitten pepperoni oli kupin muodossa. Se oli kaikki mitä tiesin kasvaessani italialaisessa ympäristössä. Olen iloinen että ’roni-kupit ovat TULLEET TAKAISIN.

Kippis!

Master Chefin näkemyksiä

Innovaatio

Innovaatio on, ja on ollut, SE JUTTU jo useamman vuoden ajan. Innovaatio koskee lähes jokaista liiketoimintatilannetta tänä päivänä ja sitä vaaditaan kuluttajilta ja organisaatioiden johtajilta. Mutta mitä on innovaatio? En aio lainata tähän sanakirjaa tai Wikipediaa, sen voi helposti tehdä. Olemme kaikki olleet strategisissa suunnittelupalavereissa, joissa yritetään muodostaa innovaatioon johtavaa suunnitelmaa. Toisinaan saamme aikaan innovaation ja toisinaan erittäin hyviä tai erinomaisia ideoita. Yleensä opin näistä harjoituksista sen, että johtajat (ja työntekijät ja kuluttajat) haluavat seuraavan Mac’in tai iPhone’n tai Google’n tai Facebook’in, tai __________. Jokainen meistä haluaa luoda seuraavan ison/parhaan jutun! Maine, mammona ja menestys tulevat seuraavan ison jutun luomisen myötä.

Historia on täynnä noita uskomattomia innovaatiohetkiä ja niitä kannattaa tavoitella. Se mikä monesti jää huomiotta on lisätyt innovaatiot. Lisätty innovaatio on jatkuvaa parantamista, jonka tuloksena saadaan ensiluokkaisia tuotteita. Mieti kännykkäteknologiaa. Kännykät, joita käytämme nykyään ovat lähtökohtaisesti samoja kuin silloin, kun ne lanseerattiin fanfaarien siivittämänä vuonna 2007, mutta ne ovat kehittyneet jatkuvan innovaation myötä. Olen ylpeä voidessani tehdä yhteistyötä upean yrityksen, Jamixin kanssa. Heidän innovaatioprosessinsa tuotti järjestelmäparannuksia joka kuukausi. Vuonna 2018 he tarjosivat asiakkailleen yli 70 järjestelmäinnovaatiota!

Francisco Migoya – Innovaattori

Vanhanajan kulinaarisina aikoina novelle cuisine oli innovaatio. Siitä lähtien kokit ovat innovoineet lautasasettelutekniikoita sekä tuoreuden konseptiin liittyen. Sitten matkalla yksi El Bulli [espanjalainen Michelin-ravintola] räjähtää kulinaariselle skenelle ja näyttää meille seuraavan ”iPhonen”. Siitä eteenpäin kokit ovat jatkaneet innovoimista El Bulli -tyylisiin läpimurtoihin nojaten. Tänä päivänä lautasasettelusta on tullut avantgardea ja sitä johtaa Osteria Francescana [italialainen Michelin-ravintola] sekä lautaselle ”roiskaistu” kastike (oikein tehtynä se todella näyttää hyvältä).

Pointti on se, että innovaatio ympäröi meitä joka puolella. Kun se on lisättyä innovaatiota, sitä on vaikeampi huomata, ellei meillä ole antennit pystyssä. Vuosittaisten tavoitteiden asettaminen ja innovaatioiden sisällyttäminen niihin on elintärkeää liiketoimillemme. Varmista kuitenkin, että pidät vuosittaisen katselmuksen tunnistaaksesi ja napataksesi tiimisi innovaatiot.

Kulinaarista & jotain muuta…

Small Change Big Impact Food Summit

thefoodimpactsummit.com

Läpinäkyvän, turvallisen, kestävän kehityksen mukaisen ruokasysteemin luominen tulevaisuuteen yhteistyön kautta.

Meillä kaikilla on oma roolimme paremman ruokasysteemin luomisessa. ’SMALL CHANGE BIG IMPACT FOOD SUMMIT’ -huippukokous on ponnahduslauta muutoksille, joilla on positiivinen vaikutus kaikkiin. Tämä kutsutapahtuma tuo yhteen ainutlaatuisen yhdistelmän ajatusjohtajia ja muutosagentteja niin akateemisen maailman kuin ravitsemuspalveluiden, brändien sekä voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden edustajista – edistämään rakentavaa dialogia, tutustumaan tutkimuksissa esiin tulleisiin näkemyksiin sekä luomaan uusia yhteistyökuvioita, jotka tähtäävät parempaan ruokatulevaisuuteen.

Yllä oleva teksti on tapahtuman nettisivuilta. Torstaina, huhtikuun neljäntenä päivä 2019 Cambridge’n kaupungin Harvard Square’lla, Richard A. and Susan F. Smith Campus Center -tiloissa Hormel Foods yhdessä Harvard University Dining -organisaation kanssa isännöi yli sataa ravitsemusalan johtajaa luodakseen toimintasuunnitelman tulevaisuuteen. Minä isännöin kokkien paneelia aiheena kulinaaristen taiteiden kehittyminen muuttuvassa ympäristössä. Tulen raportoimaan huippukokouksesta ensi kuussa. Hyvin jännittävää!

Sandwich Thoughts – Voileipäajatuksia


Tässä tulee muutamia ajatuksia voileivistä. Minä satun pitämään voileivistä todella paljon. En jokaisesta voileivästä, enkä välttämättä myöskään siitä uusimmasta, hulluimmasta voileivästä. Kun haluan tietää, osaako sandwich-toimija tehdä loistavan voileivän, tilaan BLT:n [pekoni-salaatti-tomaatti -sandwich]. Jos he osaavat rakentaa ja tarjota erittäin hyvän tai loistavan BLT:n, heidän muukin valikoimansa on yleensä onnistunut. BLT on yksinkertainen mutta sen tekeminen hyvin ei ole helppoa. Ajattele consommé’ta. Se on yksinkertainen mutta sitä ei todellakaan ole helppo tehdä…jos liekki ei ole juuri sopiva tai kirkastusaste on väärä, siitä ei tule kirkasta. Niin se on myös BLT:n kanssa. Leivän pitää olla oikea, pekoni ei saa olla kypsennetty yli eikä ali, salaatin pitää olla kylmää ja rapeaa, tomaatin leikattu sopivan paksuiseksi. Äläkä pihistele majoneesin kanssa. Älä myöskään levitä majoneesia leivälle kun se on kuuma, koska silloin se sulaa leipään. Ja luulit, että BLT on helppo.

Muutama vuosi sitten otin yksikerroksiset voileivät mukaan Yale Reunion -tapahtumiin. Täytyy myöntää, ne näyttävät hyvältä. Voit nähdä täsmälleen, mitä leivän päällä on, eikä leipää ole liikaa. Olin hiljattain kierroksella ja lounaalla Yale’ssa asiakkaan kanssa ja meille tarjottiin voileipiä lankulta…yksikerroksisia voileipiä! Ne olivat houkuttelevan näköisiä ja hyvin maukkaita. En ole yksikerroksisten voileipien puolestapuhuja. Ne toimivat oikeassa ympäristössä ja niitä voidaan tarjota tasokkaana lounasvaihtoehtona.

Sukellan sandwich’ien maailmaan tulevassa kirjoituksessani. Tässä kohtaa, etsi paras BLT ja olet löytänyt loistavan sandwich-paikan.

Kuukauden raaka-aine

Savoijinkaali

Savoijinkaali on yksi herkullisimmista ja monipuolisimmista kaaleista. Se on erittäin pehmeä ja kypsyy nopeasti. Maku on miedompi ja makeampi kuin valkokaalissa. Savoijinkaalin voi leikata ohueksi ja paistaa sitten 5-8 minuuttia, ja lopputuloksena on kirkkaan vihreä, pehmeä ja luonnollisesti makea kasvis. Pirskahdus valkoista balsamiviinietikkaa tai sitruunamehua piristää makua. Se on myös erinomaista omenapuulla savustetun pekonin kanssa…mutta sinähän tiesit sen jo.

Ruuanvalmistuvinkki

Pastan keitinliemi

Pasta punaisella kastikkeella oli se, miten minut kasvatettiin. Suurimman osan elämästäni uskoin, että se on ainoa tapa mitä on. Tietysti oli pesto tai Alfredo ja ”a la vodka” (en koskaan ymmärtänyt tuota), mutta punainen kastike on kuningas. Jossain kohtaa tutustuin yksinkertaisimpaan kastikkeeseen, joka tehdään pastan keitinliemestä.

Pastan keitinlientä syntyy joka kerta kun keität pastaa. Kuumenna suolattu vesi kiehuvaksi (kyllä, vettä pitää maistaa tietääkseen onko siinä tarpeeksi suolaa), lisää pasta ja ennen kuin valutat sen, säästä kupillinen tai enemmän keitinlientä.

Käytä keitinlientä pastan kosteuttamiseen voin ja extra neitsytoliiviöljyn kanssa, tai paista hienonnettua valkosipulia ja pilkottua persiljaa nopeasti pastakattilassa, laita pasta takaisin kattilaan, lisää runsaasti vasta raastettua parmigiano Reggiano -juustoa ja pirskota mukaan riittävästi pastan keitinlientä luodaksesi upean, mehevän kuorrutuksen pastalle. Edelleen, pastan keitinliemi on välttämättömyys lisäämään cacio e pepe -pastaan mehevyyttä.

Muista aina, mehevä pasta on parasta.

CulinaryNXT on amerikkalainen ravitsemusalan konsulttiyritys, joka nojaa Ron DeSantisin 30 vuotiseen, monipuoliseen kokemukseen ravitsemusalalta. Ron pitää hallussaan Certified Master Chef -titteliä, joka on myönnetty vain 70 kokille maailmanlaajuisesti. Hän on toiminut neuvonantajana kaiken kokoisille ja tyyppisille organisaatioille. Hänen vahvuuksiaan ovat kulinaariset innovaatiot, ruokalistojen ja ruokaohjeiden kehitys, kulinaarisuuden arvostus, tuloksellisuus sekä kommunikaatiotaidot, joiden ansiosta asioiden toteutus hoituu tehokkaasti.

JAMIX allekirjoitti sopimuksen maailmankuulun huippuyliopiston kanssa

Certified Master Chef Ron DeSantis ja Mikko Jaatinen tuulettavat sopimuksen varmistuttua.

Viime perjantaina Jamix allekirjoitti sopimuksen Yale-yliopiston kanssa!

Tätä on edeltänyt kahden vuoden mittava projekti niin kotimaassa Suomessa kuin paikan päällä USA:ssa.

”Yksittäisenä asiakkaana Yale on tietysti upea ja merkittävä, mutta se myös avaa meille USA:n markkinan.

Referenssi ei voisi hienompi enää olla.”, Jamixin toimitusjohtaja Mikko Jaatinen kertoo innoissaan.

Yale kuuluu USA:n itärannikon huippuyliopistojen Ivy League -joukkoon. Se sijaitsee Connecticut-osavaltiossa New Haven -kaupungissa, jonne on New Yorkista reilun tunnin ajomatka. Kun matkaa jatketaan edelleen reilu pari tuntia itään, tullaan itärannikolle Bostoniin, Massachusetts-osavaltiossa, jossa Jamixin USA:n toimisto sijaitsee.

Yale Hospitality vastaa opiskelijaruokailusta ja tarjoilee 14.000 ruoka-annosta päivässä.

Mikko Jaatinen ja Yale Hospitalityn johtaja Rafi Taherian kättelevät sopimuksen merkiksi.

Yale-kaupan taustalla on kuitenkin kahta vuotta paljon pidempi polku ja työmäärä.

Jamix on jo 30 vuoden ajan tehnyt aktiivisesti jatkuvaa tuotekehitystä tavoitteenaan olla edelläkävijä ja suunnannäyttäjä ammattikeittiöohjelmistoissa.

Asiakkaita on kuunneltu huolella ja haluttu palvella hyvin. Usko omaan tekemiseen ja näkemykseen on aina ollut vahva.

Yale näki tämän työn laadun ja arvon.

He halusivat (!) olla ja ovat Jamixin ensimmäinen asiakas USA:ssa.

”Suomessa tarjoiltiin jo 1920-luvulla maksuton kouluruoka 80%:lle koululaisista ja vuodesta 1948 alkaen laki takasi sen kaikille koululaisille. Rahaa sen tekemiseen on aina ollut niukasti, mutta Suomen ammattitaitoinen kouluruokailun henkilökunta on silti pystynyt tarjoamaan hyvää ja ravitsevaa kouluruokaa kaikille suomalaisille sukupolvesta toiseen. Meille on syntynyt hieno ja laadukas systeemi läpi yhteiskunnan. Olen äärettömän ylpeä viedessäni tätä suomalaista satavuotista osaamista nykyaikaisilla tekniikoilla maailmalle!”, Jaatinen sanoo.

Lisätietoja:

Mikko Jaatinen, toimitusjohtaja

Puhelin:

  • 9.4. saakka ja 25.4. jälkeen: USA +1 (617) 992-6842, kello 15 jälkeen
  • 11.– 23.4.: Suomi 0400 478784

Sähköposti: mikko.jaatinen[at]jamix.com

Lue myös Helsingin Sanomien artikkeli 31.3.2019:

Amerikkalainen huippuyliopisto innostui Suomen kouluruokailusta – Nyt Mikko Jaatinen, 51, odottaa tuoreen Yale-sopimuksen avaavan ovet USA:n valloitukseen

Tiedätkö, ovatko asiakkaasi tyytyväisiä?

Teksti: Salla Arffman, kouluttaja

Montako kertaa olet jättänyt menemättä ravintolaan, koska olet kuullut, että ruoka siellä ei ole erityisen hyvää, annokset ovat liian pieniä tai asiakaspalvelu huonoa? Niinpä niin, väitetään, että kaikki julkisuus on hyväksi, mutta ruokapalveluissa huonosta maineesta voi olla hankala päästä eroon ja se saattaa vaikuttaa merkittävästi myös asiakasmääriin.

Vanha sanonta ”Hyvä kello kauas kuuluu, huono vielä kauemmas” pitää vielä tänäkin päivänä paikkansa, sillä huonoista kokemuksista puhutaan työpaikoilla ja kavereiden kesken, mutta kuinka tiedon saisi sinne palveluntuottajalle saakka?

Väitän, että suomalaisessa kulttuurissa annetaan harvoin negatiivista palautetta suoraan palveluntuottajalle. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta itse kuulun henkilökohtaisesti siihen kastiin, joka suorastaan valehtelee kirkkain silmin vastatessaan ravintolassa tarjoilijalle kysymykseen ”Maistuuko ruoka?”, vaikka puolet annoksesta jäisi syömättä. Enkä usko, että olen ainoa, joka toimii näin.

Miksi kerätä asiakaspalautetta?

Jos asiakkaita käy kuitenkin tasaiseen tahtiin, eikä huonoa palautetta tule paria enempää kuukaudessa, onko syytä kerätä erikseen asiakaspalautetta? Kyllä on!

Keräämällä systemaattisesti asiakaspalautetta, saat tietoosi yksittäisien epäonnistumisien lisäksi myös onnistumiset. Kun palautteen antaminen on tehty helpoksi, asiakkaat antavat herkemmin myös positiivista palautetta. Jos palauteprosessi on hyvin raskas, sitä jaksavat antaa usein vain ne, joiden kokemus on ollut erityisen huono.

Asiakaspalautekyselyssä voi painottaa juuri omalle yritykselle tärkeitä painopisteitä. Jos tavoitteena on kehittää ruokalistaa, voi palautekyselyssä kysyä, millaisia ruokia asiakkaat toivovat listalle. Jos taas tavoitteena on parantaa asiakkaiden viihtyvyyttä, voi kysymykset kohdistaa nimenomaan siihen.

Asiakaspalautteen kerääminen ja varsinkin palautteisiin reagoiminen on oiva markkinointikeino, jota ei kannata jättää hyödyntämättä. Asiakkaalle merkitsee paljon, että hänen mielipiteensä otetaan huomioon ja näitä tarinoita kerrotaan eteenpäin myös työpaikan kahvipöydässä.

Viisi nyrkkisääntöä asiakaspalautteen keräämiseen

  1. Tee asiakaspalautteen antamisesta mahdollisimman helppoa. Monelle meistä tuottaa vaikeuksia antaa varsinkin negatiivista palautetta kasvotusten, joten palaute pitäisi pystyä antamaan kirjallisesti ja anonyymisti. Pahvisien palauteboxien aika alkaa olla kuitenkin jo ohi ja monet yritykset siirtyvätkin sähköisiin asiakaspalautejärjestelmiin. Palautteet annetaan siihen tarkoitukseen kehitettyjen sovellusten kautta näppärästi esim. puhelimella ja palveluntuottaja saa palautteista helposti raportit, joiden avulla voi analysoida saapuneita palautteita.
  2. Pidä kysely yksinkertaisena, muotoile kysymykset huolellisesti ja kysy oikeita asioita. Moniko meistä on jättänyt asiakaspalautekyselyyn vastaamisen kesken, koska kyselyssä on ollut liikaa kysymyksiä? Moniko meistä on ärtynyt, koska kysely ei ole ollut johdonmukainen ja kyselyssä on ollut useita kysymyksiä, jotka tarkoittavat käytännössä samaa asiaa? Muotoile kysymykset niin, että asiakkaiden on helppo vastata eikä vastauksissa ole tulkinnanvaraisuuksia. Kysy aina vain yhdestä asiasta kerrallaan. Hyvä nyrkkisääntö on myös se, että älä kysy mitään sellaista, mille et aio tai voi tehdä mitään.
  3. Houkuttele asiakkaita vastaamaan kyselyyn. Kyselystä ei ole paljon hyötyä, jos siihen vastaa vain 2% asiakkaista. Mitä enemmän palautetta saat ja mitä monipuolisemmin sitä keräät, sen hyödyllisempää se on. Monissa asiakaspalautekyselyissä vastaajia houkutellaan pienen palkinnon avulla esimerkiksi järjestämällä kaikkien vastanneiden kesken arvonta. Toisaalta, jos asiakaspalautekyselyä markkinoidaan oikein (esim. ”Ehdota ruokalistalle uutta ruokaa, viisi eniten ääniä saanutta ruokaa nostetaan ruokalistalle”), ei vastaajista pitäisi olla puutetta.
  4. Tee kyselystä visuaalisesti miellyttävän näköinen. Älä unohda, että asiakastyytyväisyyskyselyt ovat yksi näkyvimpiä osiota asiakasviestinnässä ja tästä syystä myös itse kyselyn tulisi mukailla yrityksen ilmettä. Jos kyselylomake on ankea ja vanhanaikainen, annat saman kuvan myös yrityksestä.
  5. Reagoi saamiisi palautteisiin mahdollisimman nopeasti. Mikä onkaan inhottavampaa, kuin se, että olet antanut asiakaspalautetta ja sinulle vastataan vasta kuukausi palautteen antamisen jälkeen lattealla pahoittelulla? Analysoi saatu palaute, vastaa niille, jotka ovat jättäneet yhteystietonsa mahdollisimman nopeasti ja käytä tietoja kehittääksesi toimintaanne. Pyri aina kääntämään asiakkaan negatiivinen kokemus positiiviseksi vaikkapa hyvityksen avulla. Mainosta tekemiäsi kehitystoimenpiteitä esimerkiksi mainitsemalla ruokalistalla, jos jokin ruoka on nostettu listalle asiakkaan toiveesta.

JAMIX MENU asiakaspalautepalvelu

JAMIX RUOKATUOTANTO -ohjelmaan on julkaistu lisäominaisuus asiakaspalautteiden keräämistä varten. Palautteet ovat sidoksissa JAMIX MENU -palvelussa oleviin ruokalistoihin, joten asiakkaan palaute kohdistuu tiettyyn ruokalistaan. Asiakas voi antaa palautetta joko kokonaisesta ateriasta (esim. ”Lounaalla oli todella ystävällistä asiakaspalvelua!) tai aterian osasta (”Makaronilaatikko oli tänään erityisen hyvää!). Asiakkaat voivat antaa palautetta esimerkiksi omalla älypuhelimellaan.

Voit itse muotoilla kyselyn kysymykset ja luoda niin monta kysymystä, kuin on tarpeen. Vastausvaihtoehtoina voi käyttää joko tähtiä, hymiöitä tai vapaata tekstiä. Asiakkaat voivat ottaa myös kuvia palautteen liitteeksi.

Annettua palautetta pääsee tarkastelemaan JAMIX RUOKATUOTANTO -ohjelmassa.

Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää JAMIX MENU asiakaspalautepalvelusta, ota yhteyttä myynti@jamix.fi.