Tiedonhallinta on Antellille keskeinen hyöty keittiöjärjestelmän käytöstä

JAMIX Kitchen Intelligence System

Jaa tämä postaus

Henkilöstöravintoloistaan valtakunnallisesti tuttu Antell on ollut JAMIXin asiakas jo vuodesta 1998. Käytössä on monipuolisesti erilaisia ohjelman ominaisuuksia. ”Pääkäyttäjillä käytössä on RUOKA- ja VARASTO-osiot, ravintoloissa JAMIXin avulla laaditaan ruokalistat, tehdään tilaukset, seurataan menekkiä sekä inventoidaan”, kertoo Antellin tuotekehityksen team lead Pauliina Lahtivuori.

”Tietojen esittäminen on sujuvaa JAMIX-ohjelmalla”

Antellilla JAMIX-asioista vastaa tuotekehitystiimissä työskentelevä päätoiminen JAMIX-asiantuntija. ”Yleinen digitalisaatio ajaa kehitystä eteenpäin ja lisäksi elintarvikelaki edellyttää toimintoja, joiden esittäminen on sujuvaa JAMIX-ohjelmalla” kertoo Pauliina Lahtivuori ohjelman käytön taustoista. ”Erityisruokavaliomerkinnät, allergeenit ja ravintoarvotiedot saadaan helposti esille ohjelman kautta, mikä osaltaan auttaa tuoteturvallisuuden varmistamisessa.” Kuluttajien mielenkiinto ja tietoisuus elintarvikkeista on lisääntynyt ja tämä korostuu myös kuluttajien odotuksissa ja vaatimuksissa. ”Reseptiikan hallinta ohjelman avulla auttaa myös laadun varmistamisessa tasalaatuisuuden hallinnan työkaluna. Tietysti kustannusnäkökulmakin on vaikuttanut siihen, että ohjelman käyttöön halutaan panostaa”, kertoo Lahtivuori. Esimerkiksi ravintolatoimintojen kustannusten hahmottaminen helpottuu, kun ohjelmasta saadaan tietoja kootusti.

Ohjelma tarjoaa tietoa kaikille käyttäjille

Ohjelman sujuva käyttö edellyttää luonnollisesti tietoteknistä perusosaamista, huomauttaa Lahtivuori. Kun ohjelmaa käyttää säännöllisesti ja aktiivisesti, tulee ohjelman toimintalogiikka tutuksi ja käyttökin nopeutuu. Ohjelman kautta saadaan dataa ravintolatoiminnan taustalta ja tiedot myös säilyvät ohjelmassa, josta ne saadaan helposti esille taas tarvittaessa. Konkreettinen esimerkki on vaikkapa siirtyminen käsin täytettävistä päiväkirjoista digitaaliseen maailmaan. Enää ei myöskään tarvitse skannailla ruutupapereilla olevia ohjeistuksia ravintoloille lähetettäväksi, vaan tiedon jakaminen on helppoa. ”Lisäksi ohjelman avulla pystyn vaivattomasti seuraamaan, mitä kentällä eri yksiköissä tapahtuu”, kuvailee Pauliina Lahtivuori ohjelman käytön hyötyjä.  

Perusteellinen henkilöstön koulutus tarpeen

Kaikki uudet ravintolapäälliköt perehdytetään Antellilla JAMIXin käyttöön perusteellisesti. Myös kertausta opittuihin asioihin on tarjolla aina kun siltä tuntuu.

Laajempien asiakokonaisuuksien ja uusien toiminnallisuuksien käyttöönoton yhteydessä Antellilla järjestetään koulutuksia tarpeen mukaan. Antellilla on noin kuusikymmentä ravintolaa ympäri Suomen ja koulutusten järjestäminen isommalle joukolle onkin haastavaa. ”Esimerkiksi varasto-osion käyttöönoton yhteydessä koulutusten suunnitteluun panostettiin isosti”, kertoo Lahtivuori. Huolellinen suunnittelu on tärkeässä roolissa, kun koulutuskokonaisuus on laaja ja koulutettavia paljon.

Tärkeänä huomiona Lahtivuori tuo esille vielä, että järjestelmän kouluttaminen etäyhteydellä on haastavaa. Pandemian myötä siinäkin kyllä harjaannuttiin ja löytyi oivallisia käytäntöjä, joilla oppia on hyvä ammentaa. Antellilla koulutuksissa pyritään kuitenkin suosimaan kontaktiopetusta, silloin kun se vain on mahdollista. Koulutukset pyritään myös pilkkomaan pienempiin osiin, jolloin eri tasoisetkin käyttäjät pääsevät helpommin mukaan.

IT-järjestelmien rooli tulee olemaan suuri ravitsemisalan tulevaisuudessa

Digitalisaation eteneminen ravintola-alalla tulee jatkumaan ja kaiken tiedon tulee olla nopeasti saatavilla. Kuluttajat haluavat tietoja muun muassa tuotteen alkuperästä, sisällöstä ja ilmastovaikutuksista. ”Ruoka puhuttaa ja tietoisuus on kasvava trendi, johon alan toimijoiden pitää pystyä vastaamaan.”

Digitalisaatio ja teknologia ovat myös entistä keskeisempiä vastuullisuuden mahdollistajia ravintola-alalla. Järjestelmät mahdollistavat tiedon keräämisen, analysoinnin ja kehityskohteiden tunnistamisen ketjun laajuisesti. Datan avulla pystytään havaitsemaan kehityskohteita, ohjaamaan toimintaa haluttuun suuntaan ja edistää vastuullisuuden toteutumista.

Konkarin vinkit uudelle JAMIX-asiakkaalle

”Ohjelmaa hankittaessa, selvittäkää ensin tarkkaan oma tarpeenne ­– mihin ohjelmaa teidän yrityksessänne aiotaan käyttää. Tämän jälkeen on varmistuttava, että resursseja on varattu riittävästi järjestelmän käyttöä varten” neuvoo Pauliina Lahtivuori. Mikään järjestelmä ei pyöri itsekseen. Sujuva toiminta edellyttää henkilön, joka perehtyy asiaan ja ottaa järjestelmän haltuunsa, tietää Lahtivuori. Haastavissa tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä JAMIX-käyttötukeen. ”Sieltä on aina ongelmatilanteissa saatu tarvittava apu ja ehkä vähän enemmänkin.” 

Lue lisää artikkeleita